Wdrożenie Marketing Automation zmienia firmę. Dostarcza masy nowych informacji, skłania zespół do skupienia i lepszego planowania, zapewnia przestrzeń dla pracy analitycznej i kreatywnej przez automatyzację mechanicznych, żmudnych zadań. Poznasz lepiej swojego klienta!
Boisz się zmiany? Jeśli dzielisz przed-wdrożeniowe wątpliwości i szukasz odpowiedzi, znalazłeś się we właściwym miejscu. Dowiedz się, czy Twoja firma jest gotowa na automatyzację, jak zadziała ona w wypadku małego czy niszowego biznesu i czy platforma nie okaże się zbyt skomplikowana.
1 Czy moja firma jest gotowa na wdrożenie Marketing Automation?
Tak, jeśli spełnia 3 warunki:
- masz przemyślaną strategię pozyskiwania leadów oraz rozwoju firmy,
- masz zasoby, by realizować ten plan oraz regularnie dostarczać treści,
- obserwujesz stabilny napływ leadów.
Pamiętaj, że automatyzacja marketingu to zestaw narzędzi: to Ty musisz mieć wiedzę oraz pomysł.
2 Czy jest sens wprowadzać rozwiązania MA w małym, niszowym biznesie?
Tak. Dlaczego?
- Odciąży Cię w mechanicznych zadaniach, dając Ci czas na twórczą pracę nad nowymi rozwiązaniami,
- Przygotuje Cię na rozwój: Twój biznes nie będzie długo tkwił w tym samym punkcie. Czeka Cię etap napływu większej ilości klientów, twardszej rywalizacji z konkurencją, która pojawi się w Twojej bezpiecznej niszy, większego zróżnicowania odbiorców,
- Nie będzie kosztować wiele – np. w SALESmanago rozliczasz się od ilości kontaktów w bazie.
3 Czy stać mnie na rozwiązanie klasy Marketing Automation?
Przede wszystkim przetestuj platformę MA. Wiele z nich oferuje darmowy okres próbny, który pozwoli Ci ocenić realistycznie, ile będzie Cię kosztować wdrożenie. Czy Twoja ekipa da sobie z tym radę, czy też konieczne będzie zatrudnienie dodatkowej osoby? W jaki sposób automatyzacja usprawni pracę zespołu? Jakie zajęcia im odejmie, a jakie doda?
Pamiętaj też o uzależnieniu ceny od ilości kontaktów – dla mniejszych firm z mniejszą liczbą klientów system jest widocznie tańszy.
PS. A tu znajdziesz garść statystyk na temat tego, dlaczego nie stać Cię na lekceważenie Marketing Automation :)
4 Ile zajmie mi wdrożenie systemu?
- Etap podstawowy: 1 – 2 miesiące
- Etap średniozaawansowany: 2 – 4 miesiące
- Etap zaawansowany: 4 – 6 miesięcy
(dane na podstawie deklaracji naszych klientów).
5 Czy potrzebuję innej analityki niż Google Analytics?
Tak – monitoring indywidualnych kontaktów i monitoring oferowany przez GA to zupełnie inne obszary. Analytics oferuje Ci ogląd w skali makro, przydatny np. do oceny skuteczności kampanii czy optymalizacji strony.
Z kolei analityka platformy Marketing Automation daje Ci również wiedzę w skali mikro (np. o zachowaniu poszczególnych klientów), możliwość automatycznego wykorzystania tej wiedzy do konkretnych działań marketingowych oraz wygodną wymianę danych z działem sprzedaży.
6 Czy wdrożenie Marketing Automation zmniejszy ilość pracy działu marketingu?
Odpowiemy całkowicie szczerze: nie. Automatyzacja nie oznacza działania na autopilocie: nie jest tak, że ustalasz reguły i system sam robi marketing.
Marketing Automation oznacza bardziej uporządkowaną i przejrzystą pracę działu, możliwość monitorowania skuteczności działań oraz zmianę trybu pracy. Zespół będzie więcej zajmował się analityką, budowaniem obrazu klienta, ustalaniem reguł automatyzacji oraz pracą koncepcyjną i kreatywną. Sporo mechanicznych działań zostanie im odjęte.
7 Czy moja komunikacja zacznie brzmieć mechanicznie?
Czasem utożsamia się automatyzację marketingu z nawałem spamu – nieautentycznych, mechanicznych wiadomości, które nie wiążą się z żadną realną wartością dla odbiorcy, albo z wzbudzaniem w użytkowniku poczucia bycia obserwowanym („Wczoraj o 17 przeglądałeś nasz katalog kaloszy, szczególną uwagę zwracając na poniższe modele…”).
Nie musi tak być. Platforma nie przejmuje Twojej komunikacji – to wciąż Ty definiujesz jej treść oraz częstotliwość wysyłek. O ile sam nie ustalisz niepokojących reguł ani nie połączysz ich z fatalnymi tekstami, nie ma szans na uzyskanie niepożądanego efektu.
Nie wystraszysz klientów (o ile nie będziesz chciał)!
8 Czy system nie okaże się zbyt skomplikowany?
Możesz wdrażać kolejne działania stopniowo, we właściwym sobie tempie. Nie musisz wprowadzać całej gamy dostępnych rozwiązań, zacznij od 2 – 3 reguł automatyzacji i obszaru, w którym czujesz się pewnie (np. email marketing).
Stopniowo, obserwując skuteczność wdrożonych rozwiązań, dodawaj kolejne reguły i penetruj kolejne obszary systemu.
Dzięki temu we własnym tempie poznasz możliwości systemu, monitorując na bieżąco efekty poszczególnych działań.
9 Czy są branże, w których Marketing Automation nie znajduje zastosowania?
Nie.
Jeśli pozyskujesz leady i uprawiasz marketing w internecie, zyskasz na wdrożeniu Marketing Automation. Niezależnie od tego, czy produkujesz oprogramowanie, sprzedajesz wegańskie ciastka własnego wypieku czy oferujesz usługi konsultingowe.
10 Jak mam posegmentować swoją bazę po raz pierwszy? Czy muszę czekać na dane transakcyjne?
Jeśli zdecydowałeś się na wdrożenie MA w momencie, kiedy masz już sporą acz nieposegmentowaną bazę kontaktów, możesz szybko zacząć korzystać z dobrodziejstw personalizacji – zanim zbierzesz dane behawioralne o klientach. Po prostu wyślij mailing z kilkoma zróżnicowanymi ofertami i posegmentuj klientówna bazie ich reakcji (np. kogoś zainteresowały powieści sensacyjne, kogoś romanse, ktoś w ogóle zlekceważył wiadomość). Możesz powtórzyć taki zabieg, by uzyskać wstępny podział klientów na grupy zainteresowań. Wówczas tym, którzy kliknęli w romanse, możesz nadać automatycznie odpowiedni tag, dzięki czemu będziesz stosunkowo szybko zacząć wykorzystywać platformę do dostarczania ważnych dla danej osoby, użytecznych treści.
Poznaj 4 największe mity o Marketing Automation
Macie więcej pytań? Zadajcie je w komentarzach lub na FB. Odpowiemy i uzupełnimy listę!