9 pomysłów na optymalizację check-outu, czyli efekt wytrzeźwienia w e-commerce

Depositphotos_20995449_s-2015Efekt wytrzeźwienia (sobering-up effect) to proces zaobserwowany przez psychologów, polegającym na nagłym wyjściu z fazy entuzjazmu. Dotyczy np. sytuacji, kiedy planujemy coś z wielkim zaangażowaniem, po czym zapał wytraca się, a my patrzymy na swój pomysł z dużo większym krytycyzmem i dostrzegamy wady czy niedostatki, które wcześniej zupełnie nam umknęły. No dobrze, ale co to ma wspólnego z e-commerce? To, że znajomość mechanizmu pomoże Ci zoptymalizować Twój koszyk.


Zbuduj profesjonalną Buyer Persona, by poznać swoich klientów. Pobierz darmowego ebooka


 

Efekt wytrzeźwienia a e-commerce

Efekt wytrzeźwienia występuje zazwyczaj na etapie płacenia: przyglądamy się rzeczom, które załadowaliśmy do koszyka i nagle oblewa nas chłodna fala sceptycyzmu. Produkty, które na etapie wybierania wydawały się świetną okazją, nagle tracą na uroku, szczególnie, kiedy konfrontujemy się z konkretną ceną, jaką musimy za nie zapłacić. Czy może lepiej sobie darować? Pojawianie się takich uczuć u użytkownika jest naturalnym, nieuniknionym elementem zakupów. To Twoim zadaniem jako marketera jest przygotować się na tę ewentualność przez zoptymalizowana procedurę check-outu.

 

Optymalizuj check-out

  1. Jak najmniej etapów: proces kupowania powinien składać się z jak najmniejszej ilości etapów. Możesz też wypróbować check-out składający się z jednej strony, na której znajdują się wszystkie potrzebne dane, a użytkownik zatwierdza transakcję jednym przyciskiem. Im krótszy proces, tym mniej czasu ma użytkownik, by się rozmyślić. Redukuj ilość wymaganych pól. Zadbaj o możliwość zakupu bez rejestracji albo włącz procedurę zakładania konta w sam proces. Nie ma nic bardziej irytującego, niż skompletowanie zamówienia, a potem konieczność cofania się, by założyć konto, i powtarzania procedury.
  2. Zaoferuj opcję wydrukowania zawartości koszyka: czasem klient chce skonsultować z kimś zakup. Wtedy wygodną opcją jest wydrukowanie jego zawartości albo przesłanie pdfa. Zaoferuj taką opcję z poziomu koszyka.
  3. Redukuj rozproszenie: Na etapie koszyka powinieneś szczególnie zadbać o zwięzłość i unikać wszelkich bodźców, które mogą odciągnąć klienta od zapłaty. Przycisk “Płacę” powinien być jedynym przykuwającym uwagę elementem. Zadbaj także o przejrzystość podsumowania koszyka i kwoty do zapłaty: niech ostateczny koszt będzie wyraźnie zaznaczony tak, by użytkownika nie czekała niemiła niespodzianka po przekierowaniu na stronę płatności. W podsumowaniu zawrzyj wszystkie dodatkowe koszty.
  4. Poczucie bezpieczeństwa: Najlepszą odpowiedzią na wątpliwość typu “Może wcale tego nie potrzebuję” jest gwarancja możliwości zwrotu. W wypadku e-commerce prawo to regulowane jest ustawą, ale warto podkreślić taką możliwość, by klient poczuł, że w razie nieudanego zakupu może wszystko zwrócić. Dzięki temu redukujesz ryzyko związane z zakupem. Wyeksponuj także logotypy kart płatniczych, dzięki czemu zwiększysz poczucie bezpieczeństwa transakcji – autorytet tych instytucji będzie pracować na Twoją korzyść. Zadbaj też o zawarcie telefonu i adresu email, gdzie można skierować pytania dotyczące zakupu.
  5. Zapamiętaj zawartość koszyka: Nie unikniesz sobering up effect – kontrolowanie emocji klienta pozostaje poza zasięgiem Twoich możliwości :) Jednak możesz zadbać, by mógł powrócić do poczynionych zakupów. Załadowane produkty zostały wybrane z jakąś myślą, więc istnieje możliwość, że po chwili namysłu klient będzie chciał do nich wrócić. Aby wyjść naprzeciw klientom, którzy nie są jeszcze gotowi do zakupu, rozważ budowę wish-listy.
  6. Oszczędzasz X zł: kto nie lubi czuć, że zrobił dobry interes? Podkreśl, że klient oszczędza, szczególnie, jeśli skorzystał z kodu rabatowego czy kupił towar na przecenie. Pozwoli to rozwiać wątpliwości dotyczące zakupu.
  7. Wyraźny komunikat: Na każdym etapie finalizowania zakupu w koszyku klient musi otrzymywać wyraźną informację, co zrobić dalej. Używaj buttonów: “Do kasy”, “Dalej”, “Płacę”.
  8. Ratowanie porzuconych koszyków: Aktywnie przypominaj klientowi o możliwości powrotu do poczynionych zakupów. Tego typu wiadomości zyskują nieporównywalnie wyższy oddźwięk ze strony klientów: ich konwersja jest wyższa nawet o 621% w porównaniu z tradycyjnymi mailami masowymi.
  9. Opieka posprzedażowa: Twoim celem nie jest jednorazowy zakup, ale utrzymanie z klientem relacji – stąd ogromna waga wiadomości posprzedażowych. Zapytaj, czy wszystko w porządku, zadeklaruj chęć odpowiedzi na pytania, dostarcz wskazówki dotyczące użytkowania czy konserwacji produktu. Dzięki temu potwierdzisz słuszność zakupu i pokażesz, że troszczysz się o swoich klientów i że zależy Ci na ich komforcie. To również dobry moment do poproszenia o opinię.

Planując proces zakupowy, weź pod uwagę moment spadku entuzjazmu i krytycyzmu wobec podjętych zakupów. Możesz złagodzić jego symptomy, oferując przejrzystą, intuicyjną procedurę check-outu oraz spersonalizowaną opiekę posprzedażową.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]