Wykorzystanie w marketingu i sprzedaży informacji o położeniu konsumenta  staje się obecnie coraz łatwiejsze. Rosnąca liczba użytkowników urządzeń mobilnych i skuteczniejsze metody określania ich lokalizacji ułatwiają wykorzystanie marketingu opartego na lokalizacji. Przewiduje się, że do 2016 roku, aż 25% firm na świecie będzie go wykorzystywać. Jak dzisiaj możemy wykorzystać położenie konsumentów w marketingu i sprzedaży?

Zastanawiając się na zasadnością samego wykorzystania położenia osób w marketingu warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Po pierwsze, co to jest location-based marketing? Dzięki niemu marketerzy mogą dotrzeć do potencjalnych klientów z ofertą dopasowaną do ich indywidualnych potrzeb, w angażujący sposób, w odpowiednim miejscu i w chwili kiedy chcą dokonać zakupu. Najczęściej przydaje się, gdy kupujący chcą dokonać zakupu lokalnie. Dobrym przykładem jest sytuacja kiedy już po opuszczeniu mieszkania szukamy za pomocą telefonu usługi lub produktów blisko nas. Ogólnie najczęściej kupujemy blisko miejsca, w którym mieszkamy. W 85% przypadków zakupów dokonujemy w promieniu 24 km od domu. Wśród statystyk, które świadczą na rzecz location-based marketingu warto wymienić następujące:

  • 68% użytkowników smartphonów odwiedza firmy w wyniku dokonanego wyszukania;
  • 61% po wyszukiwaniu na urządzeniu mobilnym dzwoni do firmy;
  • 43% osób, które szukały lokalnego dostawcy na smartphonie odwiedziły siedzibę firmy;
  • 22% osób po lokalnym wyszukiwaniu dokonuje zakupu w znalezionym miejscu.

W Polsce według raportu TNS Mobile Life 2013, aż 31% Polaków posiada telefony typu smartphone. Oznacza to, że blisko 1/3 naszych potencjalnych klientów może szukać naszej oferty online, a my możemy wykorzystać ich położenie i skuteczniej do nich dotrzeć. Dlatego na rynku coraz lepiej będą sobie radzić firmy, które dotrą do osób poszukujących ich oferty lokalnie.

Jak zlokalizować klienta?

Technik pozwalających na lokalizacje klienta jest bardzo dużo. Klasycznie możemy wymienić je zaczynając od tych, które pozwolą określić ogólną lokalizację konsumenta, do takich które pokażą gdzie jest z dokładnością do metra i kiedy. Każda z tych informacji jest ważna i może być inaczej wykorzystana. Podstawową informację o lokalizacji klienta jest jego miejsce zamieszkania. Więdzę tą możemy pozyskać na kilka sposobów. Pierwszy z nich to Automatyczna lokalizacja na podstawie odwiedzin na stronie WWW. SALESmanago Marketing Automation automatycznie określa geolokalizację każdego zidentyfikowanego kontaktu na podstawie miejsca, z którego odwiedził stronę WWW.

Możemy, także po prostu zapytać odwiedzającego.

Tak, czy inaczej informacja taka trafi na kartę kontaktu i uzupełni profil klienta.

Aplikacje mobilne, geofencing i iBeacon

Dokładniejszą lokalizację zapewni wykorzystanie aplikacji mobilnych, które mogą czerpać informację z modułów GPS w urządzeniach mobilnych. Dzięki wykorzystaniu aplikacji mobilnych możemy określać bardzo dokładnie położenie potencjalnego klienta, a następnie przesłać do SALESmanago Marketing Automation i wykorzystać. W wypadku urządzeń mobilnych możemy wykorzystać również geofencing oraz technologię iBeacon od Apple’a.

Technologia Geofancing bazuje na wykrywaniu przekroczenia przez użytkownika ustalonej bariery w terenie. Najczęściej jest to granica wytyczona wokół lokalizacji sklepu/firmy w formie okręgu o określonym promieniu. Jeśli użytkownik przekroczy tą barierę, jest to sygnał, że znajduje się blisko sklepu i możemy do niego wysłać komunikat zachęcający do zakupu. Taka bariera może przyjąć praktycznie dowolnie wybrany kształt, przez co możemy bardzo dokładnie reagować na pojawienie się konsumentów w określonym miejscu.

Krok dalej zrobiła firma Apple opracowując technologię iBeacon. Opiera się ona na modułach bluetooth umieszczonych w ich urządzeniach i pozwala bardzo dokładnie określić miejsce, w którym znajduje się klient już wewnątrz sklepu. Urządzenie mobilne stale komunikuje się przez bluetooth z umieszczonymi wewnątrz sklepu bramkami. Na tej podstawie określana jest dokładna lokalizacja klienta wewnątrz sklepu. Można sobie wyobrazić, że również technologia NFC może posłużyć do podobnych działań, choć jest znacznie mniej powszechna niż bluetooth. Jak wykorzystać location-based marketing?

5  pomysłów na wykorzystanie lokalizacji konsumentów

 

1. Oferty dopasowane do miejsca zamieszkania konsumentów

Jeśli działamy na pograniczu online i offline to monitorując zachowanie kontaktów na stronie WWW możemy poznać ich potrzeby. Następnie łącząc to z ich miejscem przebywania możemy dosłać im ofertę produktów pasujących do ich potrzeb i dostępnych w ich lokalizacji lub nią związanych. Wszystko dzieje się automatycznie, dzięki wykorzystaniu Marketing Automation. Pomysłów jest wiele:

  • możemy automatycznie wskazać i zaprosić konsumenta do najbliższego salonu/oddziału firmy;
  • powiadomić o specjalnych ofertach dostępnych w ich rejonie;
  • zaprosić klientów na okresowy przegląd samochodu do najbliższego salonu naszej marki;
  • zaproponować wycieczkę, której początek znajduje się blisko konsumenta;
  • powiadamiać konsumentów kiedy produkty, którymi byli zainteresowani będą ponownie dostępne w ich pobliżu.

Tak naprawdę ogranicza nas jedynie wyobraźnia.

2. Oferty dopasowane do zachowania konsumentów w aplikacji mobilnej

Jeśli konsument szuka produktu lub usługi za pomocą urządzenia mobilnego o aplikacji to jest już bardzo blisko podjęcia decyzji zakupowej. Najczęściej wyszedł już z domu i teraz stara się znaleźć to czego potrzebuje najbliżej siebie. Korzystając z informacji o jego lokalizacji i danych zgromadzonych w profilu kontaktu w systemie SALESmanago możemy skutecznie do niego dotrzeć ze spersonalizowanym komunikatem. Załóżmy, że szukamy nowych butów na zimę. Szukając ich na urządzeniu mobilnym dostarczamy firmom informacji, chce kupić buty ale nie wiem gdzie. Zdobędziemy nowego klienta jeśli odpowiemy na jego potrzebę i podeślemy wiadomość e-mail lub notyfikację na jego urządzenie mobilne i zachęcimy do wizyty w sklepie.

3. Wykorzystanie geo-fencingu do pozyskiwania i lojalizacji klientów

Wykorzystując geo-fencing możemy dowiedzieć się kiedy potencjalny klient znajdzie się w pobliżu naszej firmy. To najbardziej oczywisty przykład, jeśli ktoś znajdzie się blisko naszej firmy to wyślijmy mu jakiś komunikat. Jednak, czemu mamy nie reagować jeśli nasz potencjalny klient znajdzie się w pobliżu naszej konkurencji? Równie łatwo możemy zareagować kiedy nasz potencjalny klient znajdzie się w lokalizacji naszej konkurencji i podesłać zachęcający komunikat. Wracając do przykładu butów zimowych. Każdemu z naszych potencjalnych klientów, którzy szukali danego produktu i znajdują się w lokalizacji naszej konkurencji wyślijmy w formie wiadomości e-mail lub notyfikacji na urządzeniu mobilnym rabat na dokonanie zakupu w naszym sklepie. Tak zachęcony konsument może wybrać właśnie naszą ofertę na chwilę przed dokonaniem zakupu.

4. Location-based marketing wewnątrz sklepu

Chyba najnowszy pomysł na marketing bazujący na lokalizacji. Możemy lokalizować klienta w każdym miejscu naszego sklepu. Możliwość ta, wcale nie jest zarezerwowana dla wielko powierzchniowych obiektów. W najprostszym przykładzie możemy wykorzystać zaledwie 3 bramki. Na wejściu do sklepu, w jego środku i przy wyjściu. Konsument wchodząc do sklepu może  otrzymać automatycznie wiadomość powitalną (przykujemy jego uwagę), następnie przy określonym produkcie wyślemy mu kod rabatowy i na koniec jego zakupów przy wyjściu ze sklepu podziękujemy za dokonane zakupy i zaproponujemy rabat przy następnej wizycie. Oczywiście im większy sklep i szerszy asortyment, tym więcej możliwości. W wypadku hipermarketu możemy zrobić naprawdę wiele. Od podesłania gazetki promocyjnej na wejściu, poprzez podsyłanie rabatu na produkty pasujące do profilu klienta i znajdujące się w tej samej alejce, aż do wskazywania klientom lokalizacji poszukiwanych przez nich produktów.

5. Wyświetlanie dopasowanych reklam w sieciach RTB

Również w kontakcie za pomocą komunikatów w sieciach reklamowych możemy wykorzystać lokalizację. Zależnie od sytuacji konsument po odbytym spacerze przeglądając Internet może trafić na reklamy kawiarni lub restauracji, które dzisiaj mijał. Jeśli dokonał zakupu możemy zachęcić go do kolejnego, jeśli nie tym bardziej możemy ponownie do siebie zaprosić z większym rabatem. Bazując na profilu klienta zbudowanym przez system SALESmanago Marketing Automation w wielu różnych kanałach komunikacji i jego bieżącej lokalizacji jeszcze dokładniej dopasujemy treści do potrzeb. Przez co nasz marketing będzie skuteczniejszy

Location-based marketing to jeden z ciekawszych trendów na 2014 rok. Na pewno warto go włączyć w prowadzone działania marketingowe. Dzięki temu trafmy do konsumentów z ofertą spełniającą ich oczekiwania, w odpowiednim miejscu, kanale komunikacji i w momencie gdy są najbliżej decyzji zakupowej. Tym bardziej, że według statystyk użytkownicy urządzeń mobilnych, którzy szukają produktów i usług lokalnie są już praktycznie gotowi do dokonania zakupu.

 

Ciekawi Cię jak możesz wykorzystać location-based marketing we własnej firmie? Napisz od nas: info@salesmanago.pl