5 rzeczy o Marketing Automation, których dowiesz się z filmów katastroficznych

Marketing Automation to wciąż młoda dyscyplina. Wszyscy jesteśmy tu pionierami, którzy metodą prób i błędów starają się odkryć najlepsze rozwiązania. Potknięcia są tu naturalną częścią procesu, nieodłączne od testowania, szukania czy sprawdzania. Czym innym są katastrofy. Te, w przeciwieństwie do pomyłek, mają druzgocące konsekwencje i biorą się nie z wypadku przy testowaniu, ale z błędnego nastawienia czy to do systemu Marketing Automation, czy do praktyki marketingu jako takiej. Dlatego przyjrzeliśmy się 5 klęskom, które przydarzają się osobom wdrażającym auomatyzację marketingu i zalecamy, co zrobić, by ich uniknąć. A czy jest lepsze źródło wiedzy o katastrofach niż hity amerykańskiego kina? Z pewnością nie, więc sięgnęliśmy do tego źródła po cenną wiedzę. Sprawdź, czy Twojej firmie grozi marketingowa katastrofa i zobacz, jak jej uniknąć.


Nowy ebook o Lead Nurturing: pobierz za darmo!


1. Pilnuj higieny danych

Anatomia problemu: Nie czyścisz swojej bazy kontaktów, więc zawiera sporo nieaktualnych lub błędnych danych.

Nastawienie: Nie czyścisz danych, bo karmisz się fałszywymi nadziejami, że może jednak w końcu zaczną konwertować. Przeraża Cię też wizja pozbawiania się cennych danych z uwagi na wysiłek, który kiedyś włożyłeś w ich pozyskanie. Myślisz, że przecież nieaktywne kontakty nie szkodzą. Przeciwnie.

Podobne do: Nieuporządkowane, chaotyczne dane są jak góra lodowa: z wierzchu problem jest kosmetyczny, ale pod spodem kryje się większe zagrożenie: przede wszystkim obniżenie dostarczalności emaili do całej Twojej bazy (np. jeśli jeden z Twoich nieaktywnych procesów stał się tzw. spam trap) oraz zaciemnianie analityki (nie wiesz, ilu realnie masz odbiorców).

Rozwiązanie: Wyczyść bazę. Użyj kampanii win back, by aktywować nieaktywnych użytkowników, i usuń dane tych, którzy nie reagują na maile: wszystkie zapomniane i porzucone adresy email.

 

2. Ucz się!

Anatomia problemu: Używasz stale tych samych sprawdzonych reguł automatyzacji, których nauczyłeś się dawno temu, i nie starasz się szukać nowych rozwiązań. Nie interesujesz się też nowymi trendami na rynku.

Nastawienie: Zapewne jesteś ekspertem, ale uzasadnienie, że na pewno już wszystko wiesz i znasz potrzeby swoich klientów nie usprawiedliwia braku chęci uczenia się nowych rzeczy. Szczególnie, że dziś zwyczaj klientów zmieniają się błyskawicznie. Okopanie się na stanowisku “Wiem wszystko najlepiej” to pewna droga do porażki.

Podobne do: Ten wątek pojawia się w każdym filmie katastroficznym (i horrorze): zagrożenie nadchodzi, dla widzów jest oczywiste, ale bohaterowie nie reagują, dopóki nie jest za późno. Przyzwyczajeni do swoich rytuałów, do swojego uporządkowanego świata, trzymają się starych zasad za wszelką cenę i nie chcą adaptować się do nowych warunków. Tak jest np. w Pojutrze, gdzie nikt nie chce przyjąć wiadomości o nieuchronnej zmianie.

Rozwiązanie: Czytaj i ucz się! Twórcy i specjaliści Marketing Automation tworzą silną wspólnotę, która chętnie wymienia się wiedzą. Masz do dyspozcyji masę darmowych ebooków, blogów i webinarów. Jeśli nie wiesz, gdzie zacząć, zerknij na naszą listę darmowych sprawdzonych źródeł wiedzy dla marketerów.

 

3. Nie bądź natrętem

Anatomia problemu: Twój klient dostaje od CIebie przynajmniej trzy wiadomości dziennie, w tym: “Dziękujemy, że zacząłeś śledzić nas na twitterze!”, “Miło, że odwiedziłeś nasz sklep stacjonarny” oraz “Z Twoich zakupów wynika, że właśnie się rozstałaś z chłopakiem. Głowa do góry, tego kwiatu jest pół światu!”.

Nastawienie: Bombardowanie klienta komunikatami wynika albo z entuzjazmu związanego z początkiem używania platformy Marketing Automation i chęcią wykorzystania wszystkich możliwych opcji, albo z potrzeby kontrolowania klientów.

Podobne do: Nawał wiadomości od marki przypomina nalot zmutowanych pszczół, rodem z “Roju”. Tak odbiera go Twój klient.

Rozwiązanie: Aby nie wydać się klientom makabrycznym prześladowcą, storuj się do 3 prostych zasad:

1) Sprawdź, ile wiadomości dostaje Twój klient w przeciągu tygodnia.

2) Unikaj odwoływania się – szczególnie wprost – do ryzykownych emocjonalnie tematów. Staraj się również nie wystraszyć odbiorców manifestowaniem swojej wiedzy o ich zachowaniu online.

3) Kiedy zaczynasz swoją przygodę z Marketing Automation, zaczynaj powoli, od ustawienia kilku reguł, i dopiero potem stopniowo, wprowadzaj kolejne. Nowe reguły testuj – przyglądaj się ich efektom. Kiedy wdrożysz zbyt dużo reguł na raz, trudno Ci będzie ocenić, która z nich realnie odpowiada za podwyższenie czy spadek konwersji, a także może to wywołać chaos, którego ofiarą padną Twoi klienci.

 

4. Automatyzacja ma pomagać w komunikacji

Anatomia problemu: Jesteś wściekły. Spodziewałeś się więcej po tej całej automatyzacji marketingu! Tymczasem wdrażasz, automatyzujesz, a spektakularnych efektów nie ma.

Nastawienie: Wielu marketerów postrzega Marketing Automation jako rodzaj czarodziejskiej różdżki, za pomocą której sprzedaż nagle magicznie skoczy, bez większego wysiłku z Twojej strony. Tymczasem automatyzacja to narzędzie, które pozwoli Ci szybciej i wydajniej realizować pomysły – kiedy ich nie masz, lub kiedy są złe, automatyzacja nie zmieni ich cudownie w rewelacyjne rozwiązania.

Podobne do: W WALL-E ludzkość osiąga kryzys, ponieważ powszechna automatyzacja wynika w tym świecie albo z lenistwa, albo z chęci uniknięcia kontaktu z drugim człowiekiem. Wdrażanie automatyzacji motywowanych w ten sposób może skończyć się tak:

Rozwiązanie: Automatyzacja nie działa jak zaklęcie. Jeśli większość adresów w swojej bazie pozyskałeś w sposób nieorganiczny, nie licz na to, że najpiękniejsze i najbardziej spersonalizowane maile ich uwiodą. Jeśli masz słabe treści, Marketing Automation pomoże je lepiej dystrybuować, ale nie podniesie to automatycznie ich jakości.

 

5. Kiedy nic się dzieje, czeka Cię katastrofa

Anatomia problemu: Czy wykorzystujesz potencjał Marketing Automation? A może używasz go tylko jak zaawansowanego narzędzia do wysyłki mailingów? Kiedy ostatni raz spróbowałeś jakiejś nowej funkcjonalności?

Nastawienie: Pogrążony w apatii i wpatrzony w przybrudzony monitor pytasz: Jaki jest cel tego wszystkiego?

Podobne do: Prawdziwa katastrofa polega na tym, że nic się nie dzieje, kiedy nawet nie zauważasz, że przestałeś działać. Możesz wówczas skończyć jak bohaterki Melancholii Larsa von Triera: wpatrując się, jak asteroida uderza w Twój biznes.

Rozwiązanie: Choć automatyzacja może wydawać się trudna i wymaga ciągłego podnoszenia kompetencji, staraj się aktywnie pracować nad wprowadzaniem i testowaniem nowych rozwiązań. Nie pozostawaj w bezruchu, działaj!

 

Katastrofy wywołuje oczekiwanie, że Marketing Automation wykona cała pracę za Ciebie. Pamiętaj, że tu chodzi przede wszystkim o Ciebie i Twoich klientów. Reszta to tylko narzędzia, dzięki którym będziecie mogli lepiej się poznać komunikować.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]