6 umiejętności niezbędnych współczesnemu marketerowi

Dyskutując o marketingu często skupiamy się na narzędziach i ich możliwościach. Z drugiej strony każde narzędzie jest tak dobre jak osoba, która się nim posługuje. W związku z tym, aby zapewnić sobie odpowiednie wyniki w marketingu, potrzebujemy najlepszych narzędzi i odpowiednich specjalistów do ich obsługi, którzy będą potrafili wykorzystać ich pełen potencjał. Jakie umiejętności powinien posiadać marketer doskonały?

W niniejszym artykule skupimy się na umiejętnościach potrzebnych marketerom w działaniach z zakresu cyfrowego marketingu. Dzięki nowoczesnym narzędziom takim jaki Marketing Automation marketerzy zyskali możliwość realnego wpływu na generowaną w firmie wielkość przychodu. Jednocześnie stając się prawdziwym partnerem procesu sprzedażowego zaczyna budować trwałą wartość firmy w formie wiedzy gromadzonej w procesach marketingowych. Sama możliwość jednak nie wystarczy, oprócz niej potrzebny jest zestaw określonych umiejętności, które powinien posiadać dział marketingu.

1. Analityka prowadzonych działań

Prawdopodobnie najważniejsza umiejętność każdego marketera. Jeśli potrafimy zmierzyć jakie efekty przyniosły konkretne działania marketingowe, czyli ile przychodu wygenerowały, to wiemy czy nasza praca jest rentowna. SALESmanago Marketing Automation gromadzi informacje o przebiegu całego procesu marketingowo-sprzedażowego w większości kanałów komunikacji. Dzięki temu otrzymujemy ogromną ilość danych. Wiemy jak zachowuje się i na co reaguje każdy z pozyskanych kontaktów. Wykorzystując tą wiedzę możemy w prosty sposób określić, które działania doprowadziły daną osobę do decyzji zakupowej, czyli która inwestycja marketingowa przyniosła firmie przychód. Równolegle dowiemy się co nie działa i nie ma generuje nowego przychodu, więc będziemy mogli zrezygnować z nierentownych działań i skupić się na tych rzeczywiście opłacalnych. Trzeba zaznaczyć, że potrzebujemy wszystkich statystyk marketingowych, same dane dotyczące ruchu na stronie WWW nie wystarczą. Potrzebować będziemy danych dotyczących zachowania kontaktów na stronie WWW, social media, blogu, e-mail marketing, aplikacjach mobilnych i wiadomościach SMS i VMS. Z im większej ilości punktów styku z konsumentem pozyskamy informacje, tym lepiej dla nas.

Marketer, którego zadanie będzie analiza danych powinien:

  • znać, różne narzędzia analityczne i umieć je obsługiwać;
  • monitorować wszystkie etapy lejka sprzedażowego oraz całego cyklu zakupowego;
  • umieć odnaleźć wartościowe parametry pozwalające podejmować odpowiednie decyzje.

2. Marketing mobilny

Wykorzystanie marketingowego potencjału urządzeń mobilnych to jeden z częściej wymienianych trendów w 2014 roku. Dzisiaj marketing mobilny to nie tylko wiadomości SMS, a przede wszystkim aplikacje mobilne, geolokalizacji i m-commerce. Konsumencie wykorzystują bardzo różnorodne urządzenia mobilne. Tak samo jak w wypadku różnych przeglądarek internetowych i klientów pocztowych, każde z nich w inny sposób czyta i wyświetla strony WWW oraz wiadomości e-mail. Nie chodzi tylko o rozmiar, czy rozdzielczość wyświetlanych treści. Całość musi być responsywna, ponieważ użytkownicy mają inne wymagania, gdy korzystają z myszki i klawiatury lub ekranu dotykowego.

Należy wiedzieć:

  • jak zachowują się użytkownicy urządzeń mobilnych;
  • czym różni się aplikacja mobilna od responsywnego designu;
  • jak działać na rzecz pozyskiwania kontaktów, stymulowania konwersji i zakupu.

3. Marketing Automation

Jedną z podstawowych informacji dla każdego marketera jest to, że Marketing Automation to znacznie więcej niż automatyczna wysyłka wiadomości e-mail w reakcji na zachowanie kontaktów. Najważniejsza nie jest automatyzacja działań tylko personalizacja komunikacji. Możliwości systemów Marketing Automation dotyczą praktycznie wszystkich kanałów komunikacji marketingowej. Dzięki niemu identyfikujemy i monitorujemy zachowanie potencjalnych klientów, gromadząc w ten sposób informacje o ich zainteresowaniach i potrzebach. Następnie używamy ich do personalizacji komunikacji, tak aby wysyłana treści była dopasowana do pełnego profilu adresata, a nie tylko informacji pozostawionej w formularzu zapisu. Dodatkowo, mimo że często mówimy o ścieżkach zakupowych, to tak naprawdę rzadko kiedy mają one postać liniowego procesu. Wyłania się z tego całkiem rozbudowany proces budowy relacji i stopniowej konwersji i lojalizacji pozyskiwanych kontaktów.

Dlatego marketer odpowiedzialny za Marketing Automation powinnien:

  • w planowaniu działań skupiać się na potrzebach konsumenta;
  • rozumieć wagę interakcji z potencjalnym klientem na każdy etapie procesu zakupowego;
  • rozumieć wielokanałowe podejście do automatyzacji komunikacji, która odbywa się w  ramach punktów styku, a nie w wyizolowanych kanałach.

4. e-Mail Marketing

Wiadomość e-mail to nadal najpopularniejszy sposób wysyłania informacji do konsumentów. Tkwi w nim dużo większy potencjał, niż wysyłka klasycznego newslettera lub ogólnej oferty promocyjnej. Email Marketing to kolejny punkt styku z potencjalnym klientem. Wraz z Marketing Automation możemy dokładnie sprawdzić jak zareagował na wiadomość odbiorca i co potem robił na stronie WWW. Z drugiej strony system pozwala dynamicznie dopasowywać i personalizować każdą wiadomość pod kątem indywidualnego odbiorcy. Wiadomość e-mail może być wysyłana jednorazowo, cyklicznie, po aktualizacji profilu klienta lub w reakcji na jakieś jego zachowanie.

Wiadomość e-mail to też, dobry sposób na kontakt z potencjalnymi klientami na wczesnych etapach procesu zakupowego. Skutecznie zastępuję mało pożądane na początku spotkania i telefony.  Dodatkowa zaleta to bardzo proste określenie wskaźnika ROI dla realizowanych wysyłek  i łatwy monitoring ich efektywności.

W obszarze e-Mail Marketingu potrzeba:

  • rozróżniać i umieć wykorzystać takie formy wiadomości e-mail jak Lead Nurturing, wiadomości transakcyjne lub newsletter;
  • wiedzieć co to rezygnacja z wysyłek, CTR, SPAM i potrafić odpowiednio reagować;
  • wiedzieć jak wykorzystać wiadomości e-mail do optymalizacji przebiegu procesu zakupowego w firmie.

5. Content Marketing

Wiadomości e-mail, strony WWW, blogi czy social media nie będą działać bez treści. Dlatego treść jest jednym z najważniejszych elementów marketingu. Content marketing, czyli zarządzanie i tworzenie treści marketingowych to fundament każdej akcji i koncepcji marketingowej. Jednak to nie tylko produkcja odpowiednich atrakcyjnych treści ale przede wszystkim skuteczne nim zarządzanie. Treść powinna być odpowiednio udostępniana, pozycjonowana, ponownie używana i monitorowana. Tak, aby przynosiła firmie konkretne korzyści. Szczególnie dzisiaj, kiedy to konsumenci aktywnie poszukują ofert, a odpowiednio dostępna treść to najlepszy sposób na przyciągnięcie ich do naszej firmy.

W Content Marketingu ważne jest:

  • dobra organizacja i planowanie procesu tworzenia i udostępnia treści;
  • utrzymanie spójnego języka we wszystkich komunikatach;
  • prowadzenie spójnej komunikacji we wszystkich wykorzystywanych kanałach marketingowych.

6. Social Media

Marketing społecznościowy cieszy się rosnąca popularnością. Jeśli tylko nasi potencjalni klienci korzystają z różnego rodzaju portali, to również my powinniśmy być tam obecni. Każdy z portali posiada odmienny charakter i przeznaczenie. Podobnie różnią się jego użytkownicy. Dlatego warto rozważnie wybrać portal, na którym chcemy zaznaczyć swoją obecność.

W social media warto:

  • poznać konsumentów i sposób w jaki chcą dokonywać interakcji online;
  • posiadać wiedzę o różnych portalach społecznościowych, ich przeznaczeniu i możliwości wykorzystania;
  • posiadać rozbudowane zdolności interpersonalne.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.