8 przykazań marketingu B2B

Granica między marketingiem B2B i B2C zaciera się. Co to oznacza dla marketerów B2B? Przede wszystkim większy nacisk na aspekt uczuciowy i subiektywny. Jak powiada Beth Comstock, „Czy w B2B, czy w B2c, kluczowe zasady pozostają niezmienne. Wszyscy potrzebujemy znaczenia, osadzenia wiadomości we właściwym kontekście oraz wiezi”.

Podpowiadamy, w jaki sposób tworzyć angażujące treści, budować emocjonalne więzi i … burzyć mit nudnego martketingu B2B.

 

1. Nie zanudzaj

 

Jeżeli Ciebie nudzi coś, co przygotowujesz, to jakim prawem ma nie nudzić czytelnika? Często mylimy nadęcie, powagę i nudę z profesjonalizmem. Dlatego zarówno w przygotowywanych materiałach, jak i ogólnie w strategii przyjmij zasadę usuwania wszystkiego, co niekonieczne. Nie zadręczaj użytkownika długimi tekstami czy obszernymi ulotkami. Nie zalewaj go emailami, których nie chce – personalizuj komunikację.

Ludzi ciekawi to, co dotyczy ich bezpośrednio: dlatego właśnie tak ważna jest segmentacja klientów czy treści dynamiczne. Inwestuj nie tylko w tworzenie dobrych treści, ale i w research na temat zainteresowań Twoich klientów oraz spersonalizowaną dystrybucję.

 

2. Mów konkretnie

 

Wszystkich nas przyuczano w szkole do lania wody. Im więcej, tym lepiej! Poza tym dużo łatwiej pisać okrągłymi zdaniami, które nic nie znaczą, niż wysilać się i sprawdzać konkretne dane.

Twoi odbiorcy chcą konkretów – inaczej tylko marnujesz ich czas. Wyrzuc ogólniki, używaj liczb, danych i statystyk, a pisz prosto i jasno – tak, jakbyś mówił, a nie pisał wypracowanie.

Najwyższej próby marketing treści wymaga zatrudnienia pracowników specjalnie do tych zadań. 69% najskuteczniejszych firm B2B posiada pracowników specjalnie do generowania contentu.

 

3. Stosuj recykling treści

 

Który określa się zgrabnie mianem „repurposing”. Jeżeli masz wartościowy content (np. ponieważ przeprowadziłeś własne badania), wykorzystaj go częściej niż raz. Przygotuj raport, ale danych użyj też w postach na bloga czy infografikach.

Chodzi o to, byś przygotował dobre, wartościowe i oryginalne treści, który wykorzystasz w wielu miejscach. Dzięki temu będziesz lepiej zarządzał zasobami, tworząc jednocześnie lepsze jakościowo materiały.

 

4. Szukaj nowych mediów

 

Masz bloga i uważasz, że to spełnia wymogi nowoczesnego marketingu treści? Zrób coś więcej. Przede wszystkim, wyjdź poza posty. Świetną formą są case studies, które pozwalają zobaczyć na konkretnym przykładzie wdrożenie jakiegoś rozwiązania. Pisz ebooki czy raporty. Łącz treści darmowe (jak posty) z dostępnymi za podaniem jakichś danych (np. adresu email).

Ale to wciąż teksty! Masz jeszcze do dyspozycji:

– video (tego kanału używa już 70% marketerów B2B)

– podcasty

– webinary

– infografiki

– formy interaktywne (np. gry, quizy).

Na zatłoczonym ryku tekstów, inne formy są jak najmilej widziane.

Szczególnie warto zainteresować się video, które zmienia oblicze marketingu i jest atrakcyjną propozycją także dla sektora B2B.

 

5. Mów o problemie, nie o sobie

 

W Twoim marketingu treści na pierwszy plan nie powinna wybijać się marka – to znak, że przenosisz nacisk na sprzedaż, co nie jest tu celem.  Najpierw klient musi zrozumieć, co oferujesz i jak może mu to pomóc. Poza tym, kto chciałby czytać codziennie Twoją ulotkę reklamową, przebraną za blog?

Często, przejęci hasłem „Content is the king”, marketerzy piszą blogi bez wizji, tłukąc kolejne posty niejako z obowiązku, szpikując je słowami kluczowymi, podczas gdy zwrot ku contentowi miał oznaczać zbliżenie do klienta.

Punktem wyjścia Twoich treści powinien być problem, przed jakim stoją klienci, oraz opowieść o jego rozwiązaniu. Marka może się w niej pojawiać, ale nie jako główny bohater – tę rolę zostaw swojemu klientowi.

Zbuduj więc strategię marketingu treści, opierając się na liście kłopotów i wyzwań, z którymi zmaga się Twój odbiorca. To zupełnie jak z budowaniem więzi: musisz zacząć od słuchania drugiej strony.

 

6. Twórz Buyer Persona

 

Żadna forma marketingu nie może się odbywać w próżni, adresowana do wszystkich.  Precyzyjny i oparty na realistycznych przesłankach obraz klientów to fundament Twojej komunikacji.

Tworzenie Buyer Persona to kontrowersyjny temat: my jesteśmy w tym względzie skrajnymi minimalistami i funkcjonalistami. Proponujemy skupienie się na rekonstrukcji zwyczajów zakupowych i procesu zakupowego za pomocą:

– danych demograficznych i behawioralnych z analityki, uwzględniających źródła wejść, czas trwania wizyt, zachowanie,

– ankiet/ wywiadów (zwróć uwagę na to, jak klienci opisują Twój produkt. Jakich słów używają? Jakie podają przykłady, do jakich sytuacji się odnoszą? Wykorzystaj te informacje później w komunikacji,

–  researchu na temat klientów.

W efekcie tworzymy precyzyjny obraz naszego klienta (lub 2 czy 3 jego warianty), który pozwala nam pamiętać zawsze o adresacie naszych działań.

Dokładniej opisujemy ten proces w naszym darmowym ebooku o Buyer Persona.

 

7. Mierz

Nie ma sensu prowadzenie działań bez klarownych wyznaczników skuteczności oraz zaplanowanych celów. Mimo to brak jasnych, funkcjonalnych KPI to wciąż zmora wielu marketerów. Mimo to 20% marketerów przyznaje, że nie monitoruje efektów działań inbound.

Mierz:

  • Sprzedaż i dochód
  • Wizyty (sesje)
  • Użytkowników
  • Pozyskane leady
  • Odbicia (kiedy użytkownik wychodzi po przejrzeniu jednej strony)
  • Kwalifikowane leady
  • Cost per acquisition (czyli koszt pozyskania leada)
  • ROI

Regularny monitoring efektów działań pomoże na bieżąco wprowadzać korekty.

 

8. Ucz, czyli Lead Nurturing

 

Najczęściej przedsiębiorstwa typu B2B wymagają od swoich klientów przyswojenia nowej wiedzy. Jak to zrobić?

Marketerzy deklarują, że ich największymi przeszkodami w projektowaniu i wdrażaniu Lead Nurturing są: zasoby ludzkie, budżet i czas. (B2B Technology Community).Wiele ciężaru potrafi zdjąć tu z pleców dobrze dobrana platforma Marketing Automation, która pozwoli zautomatyzować proces.

Porjektując Lead Nurturing weź pod uwagę:

– wartość dla użytkownika: my polecamy zastosowanie się do metody Alana Weissa, którą zaadaptowaliśmy do Lead Nurturing,

– Odpowiednie tempo: pamiętaj, by nie przerzucać leadów zbyt szybko do sprzedaży,

Lead Recycling: czyli możliwość cofania się leadów w lejku.

 

A Ty? Jakie zasady uważasz za najważniejsze dla marketerów B2B?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]