Anatomia zakupów impulsywnych

Two women dancing outside

Batonik dołożony do koszyka przy kasie albo bluzka, którą zobaczyłaś na wystawie wracając z pracy.  Aż 60% naszych zakupów nie jest planowane (40 – 80%, w zależności od kategorii produktu). 87% Amerykanów przyznaje się do zakupów impulsywnych. Na ten proces szczególnie podatni – aż 52% niż inne grupy wiekowe – są millenialisi.


10 sposobów na omnichannel marketing. Pobierz darmowego ebooka


 

Definicja zakupu impulsywnego

Z zakupem impulsywnym mamy do czynienia wtedy, gdy hedonistyczny impuls poprzedza i wyklucza racjonalny namysł nad decyzją czy rozważenie jej przyszłych skutków. Jest nieplanowany (choć nie wszystkie nieplanowane zakupy są impulsywne).

Czas między pojawieniem się bodźca a zakupem ulega tu znacznemu skróceniu – tak, że nie ma czasu na refleksję.

Tak więc badacze wyróżniają 3 podstawowe cechy takich zachowań:

  • są spontaniczne i wyzwalają pozytywne emocje
  • klient nie myśli o konsekwencjach decyzji
  • zakup jest wyrazem hedonistycznego i nieodpartego pragnienia samozaspokojenia przez konsumpcję.

 

Czemu kochamy zakupy impulsywne?

Przyjemność, jaką czerpiemy ze spontanicznego nabytku ma 2 wymiary. Pierwszy związany jest z tym, że podoba się nam dany przedmiot – tak, jak w wypadku zakupów planowanych. Ważniejszy jest jednak drugi komponent, czyli natychmiastowa gratyfikacja. Wizja nagrody, na którą nie trzeba czekać ani na nią zasłużyć czy zapracować (jak to się często dzieje, gdy np. planujemy kupić luksusowy towar jako nagrodę bądź kiedy odłożymy nań pieniądze) wydaje się bardziej pociągająca niż sam obiekt.

 

Wtórna racjonalizacja

Człowiek jako istota rozumna (lub raczej silnie przekonana o swojej rozumności) nie może oczywiście uznać, że zrobił coś nieracjonalnego. Dlatego większość z nas w chwilę po impulsywnym zakupie wytwarza automatycznie uzasadnienie („I tak tego potrzebowałem”, „To była świetna okazja”).

Nasz mózg nasz oszukuje: tak bardzo chce utrzymać iluzję naszej racjonalności, że każe nam wykonać 2 irracjonalne czynności (zakup + oszukiwanie samego siebie) zamiast jednej.

 

Impulsywne zakupy jak symptom

Badacze dowodzą, że zakupy impulsywne nie powinny być postrzegane w izolacji: najczęściej są znakiem ogólnej skłonności do zachowań impulsywnych, także w innych dziedzinach życia. Taki konsument jest ogólnie spontaniczny, poszukuje ciągle nowych doznań, łatwo poddaje się wpływom, zakupy sprawiają mu przyjemność, a przede wszystkim poszukuje uznania w oczach innych.

Jak to wykorzystać w marketingu?

Jakie konsekwencje płyną z rozpoznania charakteru zakupów spontanicznych? Przede wszystkim należy stworzyć w Twoim sklepie środowisko, w którym będą one ułatwione.

  • Postaw na mobile: Spontaniczne zakupy przydarzają się najczęściej, kiedy używamy urządzeń mobilnych. Dlatego zadbaj o to, by zakupy mobilne były przyjazne użytkownikowi.
  • Wykorzystuj powiadomienia push oparte na geolokalizacji: kiedy klient przechodzi koło Twojego sklepu stacjonarnego i otrzymuje powiadomienie o zniżce, może się ono okazać kluczowym bodźcem do dokonania nieplanowanego zakupu.
  • Działaj w czasie rzeczywistym: dopasowuj na bieżąco oferty do zachowania użytkownika. Jeśli czegoś poszukuje, pomóż mu to szybko odnaleźć, zanim przyjdzie czas na refleksję i namysł. Pomogą w tym dynamiczne banery (ustawisz je za pomocą platformy Marketing Automation), które dopasują prezentowaną ofertę do aktualnych potrzeb odbiorcy.
  • Stosuj exit pop-upy: kiedy użytkownik przegląda produkty i postanawia opuścić sklep, zaoferuj zniżkę na oglądany produkt lub inną korzyść. Dzięki temu możesz dostarczyć argumentu, który przekona go do nieplanowanego nabytku.
  • Sugeruj produkty komplementarne: kiedy ktoś podjął już decyzję, może jeszcze dobrać pod wpływem chwili dodatkowy produkt, tak, jak dorzucamy drobiazg do koszyka, czekając przy kasie. Dlatego zaprezentuj produkt komplementarny, który użytkownik może spontanicznie wybrać.

 

 

 

 

Post postał na podstawie artykułu:

Clinton Amos, Gary R. Holmes, William C. Keneson, A meta-analysis of consumer impulse buying, opublikowanego na łamach „ Journal of Retailing and Consumer Services”

Znajdź nas na Facebooku

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]