Anatomia zakupów impulsywnych

Two women dancing outside

Batonik dołożony do koszyka przy kasie albo bluzka, którą zobaczyłaś na wystawie wracając z pracy.  Aż 60% naszych zakupów nie jest planowane (40 – 80%, w zależności od kategorii produktu). 87% Amerykanów przyznaje się do zakupów impulsywnych. Na ten proces szczególnie podatni – aż 52% niż inne grupy wiekowe – są millenialisi.


10 sposobów na omnichannel marketing. Pobierz darmowego ebooka


 

Definicja zakupu impulsywnego

Z zakupem impulsywnym mamy do czynienia wtedy, gdy hedonistyczny impuls poprzedza i wyklucza racjonalny namysł nad decyzją czy rozważenie jej przyszłych skutków. Jest nieplanowany (choć nie wszystkie nieplanowane zakupy są impulsywne).

Czas między pojawieniem się bodźca a zakupem ulega tu znacznemu skróceniu – tak, że nie ma czasu na refleksję.

Tak więc badacze wyróżniają 3 podstawowe cechy takich zachowań:

  • są spontaniczne i wyzwalają pozytywne emocje
  • klient nie myśli o konsekwencjach decyzji
  • zakup jest wyrazem hedonistycznego i nieodpartego pragnienia samozaspokojenia przez konsumpcję.

 

Czemu kochamy zakupy impulsywne?

Przyjemność, jaką czerpiemy ze spontanicznego nabytku ma 2 wymiary. Pierwszy związany jest z tym, że podoba się nam dany przedmiot – tak, jak w wypadku zakupów planowanych. Ważniejszy jest jednak drugi komponent, czyli natychmiastowa gratyfikacja. Wizja nagrody, na którą nie trzeba czekać ani na nią zasłużyć czy zapracować (jak to się często dzieje, gdy np. planujemy kupić luksusowy towar jako nagrodę bądź kiedy odłożymy nań pieniądze) wydaje się bardziej pociągająca niż sam obiekt.

 

Wtórna racjonalizacja

Człowiek jako istota rozumna (lub raczej silnie przekonana o swojej rozumności) nie może oczywiście uznać, że zrobił coś nieracjonalnego. Dlatego większość z nas w chwilę po impulsywnym zakupie wytwarza automatycznie uzasadnienie („I tak tego potrzebowałem”, „To była świetna okazja”).

Nasz mózg nasz oszukuje: tak bardzo chce utrzymać iluzję naszej racjonalności, że każe nam wykonać 2 irracjonalne czynności (zakup + oszukiwanie samego siebie) zamiast jednej.

 

Impulsywne zakupy jak symptom

Badacze dowodzą, że zakupy impulsywne nie powinny być postrzegane w izolacji: najczęściej są znakiem ogólnej skłonności do zachowań impulsywnych, także w innych dziedzinach życia. Taki konsument jest ogólnie spontaniczny, poszukuje ciągle nowych doznań, łatwo poddaje się wpływom, zakupy sprawiają mu przyjemność, a przede wszystkim poszukuje uznania w oczach innych.

Jak to wykorzystać w marketingu?

Jakie konsekwencje płyną z rozpoznania charakteru zakupów spontanicznych? Przede wszystkim należy stworzyć w Twoim sklepie środowisko, w którym będą one ułatwione.

  • Postaw na mobile: Spontaniczne zakupy przydarzają się najczęściej, kiedy używamy urządzeń mobilnych. Dlatego zadbaj o to, by zakupy mobilne były przyjazne użytkownikowi.
  • Wykorzystuj powiadomienia push oparte na geolokalizacji: kiedy klient przechodzi koło Twojego sklepu stacjonarnego i otrzymuje powiadomienie o zniżce, może się ono okazać kluczowym bodźcem do dokonania nieplanowanego zakupu.
  • Działaj w czasie rzeczywistym: dopasowuj na bieżąco oferty do zachowania użytkownika. Jeśli czegoś poszukuje, pomóż mu to szybko odnaleźć, zanim przyjdzie czas na refleksję i namysł. Pomogą w tym dynamiczne banery (ustawisz je za pomocą platformy Marketing Automation), które dopasują prezentowaną ofertę do aktualnych potrzeb odbiorcy.
  • Stosuj exit pop-upy: kiedy użytkownik przegląda produkty i postanawia opuścić sklep, zaoferuj zniżkę na oglądany produkt lub inną korzyść. Dzięki temu możesz dostarczyć argumentu, który przekona go do nieplanowanego nabytku.
  • Sugeruj produkty komplementarne: kiedy ktoś podjął już decyzję, może jeszcze dobrać pod wpływem chwili dodatkowy produkt, tak, jak dorzucamy drobiazg do koszyka, czekając przy kasie. Dlatego zaprezentuj produkt komplementarny, który użytkownik może spontanicznie wybrać.

 

 

 

 

Post postał na podstawie artykułu:

Clinton Amos, Gary R. Holmes, William C. Keneson, A meta-analysis of consumer impulse buying, opublikowanego na łamach „ Journal of Retailing and Consumer Services”

Znajdź nas na Facebooku

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.