Buntownicy z wyboru. Czego współczesny biznesmen może nauczyć się od starożytnych cyników?

Mieszkali w beczkach, siali powszechne zgorszenie i szczycili się byciem na marginesie społeczeństwa. Starożytni cynicy to wzorowi prekursorzy dzisiejszych anarchistów, ale przy bliższym poznaniu niektóre ich rady świetnie sprawdziłyby się w biznesie.
 

 
1. Podważaj wszystkie reguły.
 
Gdyby Diogenes z Synopy, najsłynniejszy z cyników żył dzisiaj, z pewnością byłby punkiem. Nie czuł żadnych oporów przed obrażaniem ludzi, załatwianiu potrzeb fizjologicznych na oczach zgromadzonych w teatrze Ateńczyków albo masturbowaniu się na rynku pełnym ludzi. Dla cyników uwolnienie się od społecznych konwenansów i zjednoczenie z naturą było cnotą i wzorem doskonałości człowieka.
 
Oczywiście naśladowanie Diogenesa dosłownie nie jest dobrym pomysłem, ale jeżeli przeanalizujemy bliżej historię niektórych marek to rychło zauważymy, że mają w sobie coś z cyników. Richard Branson ze swoją marką „Virgin”, American Apparel zatrudniające aktorki filmów pornograficznych zamiast modelek a nawet Apple, swego czasu pozycjonujące „zbuntowanego” Maca w opozycji do grzecznego i nudnego PC to najlepsze przykłady łamania reguł obowiązujących w biznesie.
 
2. Nie ulegaj pokusom.
 
Łamanie zasad u cyników miało jednak dwie strony medalu. Poza lekceważeniem nakazów nie ulegali też pogoni za tym, czego podążała reszta społeczeństwa. Pieniądze, sława, wykształcenie czy władza nie miało dla nich żadnego znaczenia.
 
Dziś wyścig szczurów jest dużo bardziej dynamiczny niż wtedy. Bardzo często widzimy jak korporacje wzajemnie próbują się przebić w jakiejś dyscyplinie. Kiedyś producenci smartfonów ścigali się na rozmiar matrycy aparatów. Później, na przekątną ekranu. Teraz? Kto da radę zmieścić więcej obiektywów w obudowie…
 
Cynicy daliby spokój z takim podejściem do biznesu. To Ty masz zdecydować do czego chcesz dążyć, a nie moda i trendy na rynku. Jak Steve Jobs, który gusta kreował, a nie za nimi podążał.
 
3. Bądź szczery i bezpośredni.
 
Cynicy swoją nazwę wywodzili od greckiego słowa oznaczającego psa. Prowadzili bowiem iście pieskie życie, ale Diogenes nawiązał do tego porównania w jednej z wypowiedzi:
 
„Inne psy gryzą wrogów, ja gryzę swoich przyjaciół, by ich ochronić”
 
Chciał w ten sposób powiedzieć, że słyszenie gorzkiej prawdy jest lepsze niż trzymanie się grzecznych konwenansów. Jak to zastosować w biznesie? W jednej z amerykańskich linii lotniczych panowała dosyć luźna atmosfera w podejściu do klientów. Jednej z pasażerek bardzo się to nie spodobało i napisała skargę do zarządu, że jeżeli się to nie zmieni, to przestanie z nimi latać. Odpowiedział jej sam prezes firmy: „Szanowna Pani, bardzo nam będzie Pani brakowało”.
 
Firma niczym cynicy wolała trzymać się własnej filozofii marki niż płaszczyć przed jedną klientką.
 
4. Nie bój się autorytetów i liderów.
 
„Czy mogę coś dla Ciebie zrobić?” – spytał Diogenesa Aleksander Wielki.
„Odsuń się, bo mi Słońce zasłaniasz” – odpowiedział filozof
 
Uwiecznione na obrazie Caspara de Crayera podanie świetnie pokazuje, że cynicy nie uznawali żadnych autorytetów. Nie tylko wielki macedoński wódz spotkał się z ich tupetem – wyśmiewali też ateńskich arystokratów czy Platona.
 
Oczywiście taka postawa może ściągnąć nam na głowę kłopoty. Jednak z drugiej strony ciężko się wybić z małym startupem, jeżeli drży się przed gigantami w branży. Microsoft, Google czy Amazon – wszystkie te firmy zaczynały w garażu. Osiągnęły sukces dlatego, że nie czuły niższości wobec potężnej konkurencji.
 
Konkurencji która również zaczyna nas szanować:
Gdy Aleksander odszedł od Diogenesa powiedział do swoich oficerów:
„Gdybym nie był Aleksandrem, to chciałbym być Diogenesem”
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]