Być może zauważyłeś, że zarówno marketing, jak i cały proces sprzedażowy jest bardzo podobny do życia codziennego. Najlepiej widać to na przykładzie “procesu” randkowania. Nie wierzysz? Poznając nową osobę, wykonując pierwszy ruch, przedstawiając siebie i biorąc namiary, żeby umówić się na małe tête-à-tête robisz dokładnie to samo co dobry marketer – odpowiadasz na pewną potrzebę konsumencką, robisz (a przynajmniej próbujesz zrobić) na rozmówcy dobre wrażenia, a następnie zmieniasz go w leada (czyli dostajesz dane kontaktowe). Czasem ktoś was sobie przedstawi (rekomendacje), czasem do spotkanie poza gronem znajomych dojdzie po dłuższej znajomości (lead nurturing), a czasem z kolei poznacie się przez serwis randkowy (custom audience i reklamy w social media). Analogie można mnożyć. Gdybyż tylko dało się zautomatyzować część reakcji – alert kiedy się komuś podobasz, SMS ze szczegółami umówionego spotkania, email przypominający o zbliżającej się ważnej okazji…

 

Ponieważ niedawno dodaliśmy do naszej palety dynamicznych rozwiązań kilka nowych, mocnych pozycji, postanowiłam pofantazjować na łamach bloga, jak mogłaby wyglądać randka przeprowadzona z ich użyciem. Bohaterami dzisiejszego wpisu są:

  • dynamiczne rekomendacje www
  • email dynamiczny z ostatnio oglądanymi przedmiotami
  • kreator „porzucony koszyk”

 

Dobre wrażenie

Zrobienie dobrego wrażenia to połowa sukcesu. Nie oszukujmy się – wszyscy lekko naciągamy fakty, żeby dobrze wypaść w oczach potencjalnego partnera, zwłaszcza na początku znajomości. Chciwie łowimy wszystkie wskazówki odnośnie tego, co podoba się osobie, z którą prowadzimy tę subtelną grę. Czy chodzi o nasze oczy i głębokie spojrzenie, czy o markowe ciuchy od stóp do głów, a może to nasza dogłębna znajomość rosyjskiej literatury z okresu międzywojennego? Co urzeka wybranka lub wybrankę najbardziej? Czyż nie byłoby dużo bardziej na miejscu odwołać się do prawdziwych preferencji tej osoby?

Wyobraź sobie zatem, że masz cichego wspólnika, który mierzy i sprawdza, które dziedziny życia najmocniej angażują osobę po drugiej stronie stolika: co przyciąga jej uwagę, wokół których tematów krąży i do których najczęściej wraca. A kiedy już zbierze te informacje, pokazuje Ci listę z wypisanymi tematami do rozmowy, oraz rzeczami, które warto podkreślić, żeby lepiej wpasować się w gust Twojej randki.

W świecie Ecommerce i digital marketingu Twoim skrzydłowym są dynamiczne rekomendacje www. Najprościej mówiąc, dzięki nim umieszczasz na stronie pola, w których – w czasie rzeczywistym – pokazujesz odwiedzającym produkty, którymi się interesują oraz oferujesz produkty podobne do tych, które przeglądają. Dodatkowo, wszystkim osobom powracającym na Twoją stronę przypominasz czym się ostatnio interesowali. Ten prosty w użyciu kreator pozwala na bardzo łatwe tworzenie ramek rekomendacji, które będą automatycznie dostosowywać treści do zainteresowań każdego odwiedzającego, nawet dla anonimowych użytkowników.

 

Prosto do celu

W ferworze umizgów i zalotów często umyka nam clou całej konwersacji – dywagujemy na różne tematy, zbaczamy w kierunku abstrakcyjnych dygresji i zapominamy, że zaczęliśmy planować wspólny wyjazd, choć jeszcze nie zgodziliśmy się co do destynacji. Żeby to nie uciekło, warto by było zrobić coś w rodzaju podsumowania: zebrać interesujące tematy, pokazać kilka propozycji, zaproponować alternatywy. Najlepiej jeszcze zrobić to w oparciu o ustalenia poczynione w trakcie spotkania.

Gdyby randka była zakupami w sklepie online, z pomocą przyszłaby Ci funkcjonalność “email dynamiczny z ostatnio oglądanymi przedmiotami”, czyli prosty kreator maili dynamicznych. Pozwala on wysyłać, po wizycie na Twojej stronie www wiadomości z wyszczególnionymi produktami, które przeglądali odwiedzający. To inteligentne rozwiązanie automatycznie dobiera zarówno liczbę wyświetlanych rekomendacji jak i same produkty indywidualnie dla każdej osoby odwiedzającej witrynę.

Jako dodatkową funkcję dodaliśmy do kreatora możliwość “ubrania” rekomendowanych produktów innymi ciekawymi treściami, co sprawia że wyglądają bardziej naturalnie niż zwykła, nachalna reklama.

 

Ratujmy co się da

Jednym z najczarniejszych randkowych scenariuszy jest ten, w którym coś idzie nie tak, a Ty nawet nie wiesz co. Jak masz naprawić swoją gafę, jeśli nie wiesz co nią było? Czasem jesteś w stanie na okrętkę znaleźć przyczynę niepowodzenia. Czasem kontakt urywa się nie do końca z Twojej winy. Sprawne wyjaśnienie takich sytuacji pozwala w wielu przypadkach zdobyć drugą szansę na pokazanie się z dobrej strony, przełożyć plany na dalszy termin, jeśli przyczyna była zewnętrzna, ale też oszczędzić czas i energię (i inne zasoby, jeśli wiesz, co mam na myśli) jeśli gafa była zbyt wielka, żeby przymknąć na nią oko.

W marketingu jest dość podobnie: każdy marketingowiec zastanawia się, co sprawiło, że klient, który początkowo chciał dokonać zakupu, nie dokończył transakcji i opuścił stronę. Być może zabrakło mu czasu, lub cena była za wysoka?

W takich sytuacjach zawsze warto przypomnieć potencjalnemu klientowi jakie produkty chciał zakupić i przy okazji zaoferować specjalny rabat. W systemie SALESmanago możesz stworzyć wiadomość, która będzie zawierała produkty z przerwanej transakcji.

Kreator “porzucony koszyk” umożliwia tworzenie tego typu wiadomości oraz automatyczne zaplanowanie wysyłki spersonalizowanej wiadomości 1-do-1. Technologia, której użyliśmy w tym kreatorze dostosowuje szablon wiadomości do liczby produktów porzuconych przez klienta. Prosty kreator drag&drop pozwala upiększyć email z porzuconym koszykiem barwnymi akcentami, które dodatkowo mogą przekonać klienta, że warto dokonać zakupu właśnie u Ciebie.
I jak Ci się podoba wizja usprawnienia procederu randkowego? Jeśli uważasz że świat jeszcze nie jest na to gotowy, to może chociaż sprawdź, jak nasze nowe kreatory sprawdzą się w Twoim sklepie online – pobierz ebooka Jak stworzyć niezwykłe doświadczenie zakupowedzięki Marketing Automation!