Zastosowanie Sztucznej Inteligencji i uczenia maszynowego staje się coraz bardziej widoczne w każdym aspekcie naszego życia. Niewątpliwie będzie to jeden z najważniejszych trendów technologicznych w 2019 roku. Wykorzystanie AI w marketingu to nic nowego, ale ten obszar wciąż się rozwija i prawdopodobnie w najbliższej przyszłości będziemy świadkami pojawienia się nowych, ekscytujących technologii i rozwiązań bazujących na AI.

Jakie więc trendy będą miały największy wpływ na pracę marketerów w 2019 roku?

 

1. Rekomendacje AI

Jedną z korzyści, jakie przynoszą algorytmy Machine Learning w przypadku marketingu, jest możliwość procesowania i analizowania danych dotyczących zachowania i wyborów konsumentów w celu lepszego poznania ich preferencji i dostarczania dokładnie takich ofert, jakich potrzebują. Ten rodzaj informacji może zostać wykorzystany w rekomendacjach produktowych – na stronie internetowej, w emailach, w web pushach lub innym kanale. Jeśli w 2019 roku nie chcesz odpaść w technologicznym wyścigu, możesz wykorzystać moduł rekomendacji AI na platformie Marketing Automation wykorzystującej AI&Machine Learning, który pozwoli na zastąpienie tradycyjnych, statycznych rekomendacji całkowicie spersonalizowaną ofertą.

 

75% konsumentów oczekuje, że do 2020 roku firmy będą przewidywać ich potrzeby, by dostarczać adekwatne rekomendacje (Salesforce)

 

2. Personalizacja

2019 będzie rokiem już nie personalizacji, ale hiper-personalizowanych treści 1-do-1. Dzięki AI personalizacja może oznaczać kompletną rewolucję w sposobie prezentowania treści użytkownikom – teraz przygotowujemy statyczne strony internetowe, które w większości przypadków wyglądają identycznie dla wszystkich (co najwyżej z dynamicznym banerem tu i ówdzie). Ale wdrożenie zaawansowanej personalizacji bazującej na Sztucznej Inteligencji przyniesie nową erę treści, które będą całkowicie adaptować się do preferencji i profilu behawioralnego i zakupowego każdego z użytkowników. Co więcej – klienci to pokochają. Wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę internetową, która jest uszyta dokładnie na twoją miarę – widzisz najbardziej przydatne dla ciebie kategorie i produkty, może nawet jakąś zniżkę specjalnie dla ciebie. Nie musisz już przedzierać się przez produkty dla psiarzy na stronie głównej internetowego sklepu zoologicznego, kiedy szukasz smakołyków dla twojego kota! Personalizację 1-do-1 oczywiście można zastosować nie tylko na stronach – spersonalizowane e-maile staną się standardem.

 

Personalizacja na stronie internetowej jest drugim najczęściej wymienianym przykładem wykorzystania AI (Adobe)

 

3. Targetowanie

AI pozwala na jeszcze lepsze targetowanie oraz segmentowanie grup odbiorców, czego skutkiem będzie zwiększenie efektywności kampanii reklamowych i marketingowych. Zdolności Sztucznej Inteligencji do analizowania dużych zestawów danych behawioralnych klientów pozwalają na segmentowanie odbiorów dużo lepiej, niż marketerzy byli w stanie to robić do tej pory, nawet przy pomocy narzędzi segmentacyjnych platformy Marketing Automation. AI może przetwarzać dużo więcej danych niż człowiek, więc wykorzystanie algorytmów do odszukania korelacji między odbiorcami i pogrupowanie ich według podobnych cech znacząco poprawia trafność tych strategii. Ponadto użycie uczenia maszynowego (Machine Learning) gwarantuje ciągłe poprawianie wyników oraz wzrost skuteczności.

 

47% reklamodawców wykorzystuje AI do targetowania odbiorców, a 46% do ich segmentowania (Econsultancy)

 

4. Asystenci głosowi

Amazon ma Alexę, Apple – Siri, Windows – Cortanę, a Google – Asystenta Google (w tym przypadku darowali sobie szukanie efektownej nazwy). Klienci na całym świecie krok po kroku przyzwyczajają się do interakcji z wirtualnymi asystentami w każdej sytuacji: robiąc zakupy w sklepie internetowym, wybierając film na wieczór i szukając informacji w internecie. Ta ostatnia czynność będzie mieć ogromny wpływ na marketing internetowy: całkowicie zmieni to, jak szukamy informacji w Google czy w innych wyszukiwarkach, a te zmiany będą musiały być wzięte pod uwagę w kontekście SEO. Wyszukiwanie głosowe różni się od tradycyjnego wpisywania zapytania w okienko przeglądarki, ponieważ w obu przypadkach w inny sposób konstruujemy zdania. Poza tym, asystenci głosowi mogą być kolejną częścią wizerunku marki i wpływać na zaangażowanie klientów, oraz, oczywiście, znacznie usprawniać doświadczenie zakupowe.



Do 2020 roku 50% wszystkich wyszukiwań będzie odbywać się za pośrednictwem asystentów głosowych (comScore)

 

5. Chatboty

Nie jest nowinką, że chatboty zmieniają obraz digital marketingu. To rozwiązanie zyskujące coraz więcej na popularności i już teraz jest obecne na wielu witrynach, a często nawet zintegrowane z takimi aplikacjami jak Facebook Messenger czy WhatsApp. Nieskomplikowane boty bazujące na z góry zaprogramowanych scenariuszach obecnie przechodzą transformację dzięki zastosowaniu Sztucznej Inteligencji i Machine Learning. Takie rozwiązania jak Natural Language Processing (przetwarzanie języka naturalnego) umożliwiają botowi rozmawianie z użytkownikami niemal jak istota ludzka: mogą rozumieć zapytania i konstruować poprawne i logiczne odpowiedzi. Oznacza to rewolucję w obsłudze klienta, sprzedaży i marketingu, czyli w obszarach, w których użycie chatbotów AI rośnie w szybkim tempie.

 

80% ankietowanych firm deklaruje, że już używa lub planuje wdrożyć chatboty do 2020 roku  (Oracle)

 

Jeśli interesuje cię temat zmian w dziedzinie marketingu spowodowanych zastosowaniem Sztucznej Inteligencji, Machine Learning i Data Science, pobierz nasz darmowy ebook.


Niewątpliwie to nie jedyne trendy związane z AI w obszarze marketingu, które będziemy mieć okazję obserwować w nadchodzących miesiącach. Czy sądzisz, że te trendy faktycznie będą najistotniejsze, a może masz swoje typy?