Najlepszym narzędziem marketingowym są ludzkie przekonania. Jak heurystyki i błędy poznawcze wpływają na nasze wybory konsumenckie?

Podczas podejmowania decyzji kierujemy się schematami poznawczymi, które ciężko nam porzucić, więc wybieramy produkty, które naszym przekonaniom odpowiadają.


 
 
Czynnik ludzki to czynnik sprzedażowy

Ludzie myślą heurystycznie, a mając wiedzę na ten temat, możemy przewidywać ich zachowania, a także dostosować produkt dokładnie do ich potrzeb. Należy zatem konstruować strategię marketingową w oparciu o tę wiedzę, tak aby i klient, i przedsiębiorca byli zadowoleni. Heurystyki tłumaczą wiele z naszych konsumenckich zachowań, przez co – znając mechanizm – możemy dobrze wpływać na sprzedaż.

Najważniejszym czynnikiem w sprzedaży są ludzie – to do nich kierujemy swoje produkty, kampanie, do nich chcemy dotrzeć i to oni są użytkownikami. Potrzebujemy się nawzajem – tworzymy coś, co jest przydatne innym, my tym samym widzimy celowość naszych działań. Produkt – w dużym uproszczeniu – jest zrobiony z pomysłu i impulsu, potem z wiedzy i technologii, na końcu z racjonalnych działań i twardych danych. Tylko jak z tym produktem dotrzeć do potencjalnego klienta? Odpowiedź jest prosta – poprzez serce. Ludzie kierują się emocjami przy podejmowaniu decyzji, a dopiero potem tę decyzję racjonalizują. Wpływają na to zarówno nasze przyzwyczajenia, jak i działanie naszego mózgu.


 
 
Heurystyki oraz błędy poznawcze to schematy myślowe według których działamy

W latach 70 ubiegłego wieku, Daniel Kahneman oraz Amos Tversky wspólnie opublikowali artykuł o heurystykach i błędach poznawczych (Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases), który stał się przełomem w badaniach psychologii poznawczej, a także zainspirował innych badaczy, jak również teoretyków, ekonomistów, psychologów czy sprzedawców.

Heurystyki to uproszczenia, które konstruuje nasz mózg, abyśmy łatwiej i szybciej podejmowali decyzje. Typowy przykład heurystyki to nasze przekonanie, że śmierć z powodu ataku rekina jest bardziej prawdopodobna niż śmierć z powodu zadławienia się. Nie bierzemy pod uwagę obiektywnych okoliczności (żyjemy w Polsce, gdzie nie ma rekinów; jeśli już to rekin atakuje tylko w sytuacji zagrożenia; udławienie się może się zdarzyć statystycznie częściej), tylko stereotypy (rekin=atak), spektakularność (krwawy atak to małe szanse na przeżycie, zadławienie nie ma ‘widocznych’ ran) czy słyszalność o zdarzeniu, np. w mediach (o ataku rekina opowiada się w wiadomościach, o ofiarach zadławienia nie). To wszystko sprawia, że szybciej przywołujemy z pamięci dane oparte na emocjach, a nie na faktach i wtedy formułujemy jakiś osąd.

Oprócz heurystyk, istnieją też różnego rodzaju błędy czy skrzywienia poznawcze: efekt aureoli (przypisywanie pozytywnych cech przy pozytywnym pierwszym wrażeniu), złudzenie planowania (niedoszacowanie kosztów czy czasu wykonania danego zadania), zasada podczepienia (wykonywanie pewnych czynności, tylko dlatego że inni je robią) czy błąd konfirmacji (efekt potwierdzenia; tendencyjność do wybierania i zapamiętywania informacji, które potwierdzają naszą tezę czy decyzję).

Ten ostatni zwłaszcza jest ciekawy i można go zobrazować przykładem: kupujemy telefon konkretnej marki, ponieważ produkty tej marki reprezentują konkretny styl życia, którego chcemy być częścią. Natomiast na pytanie dlaczego go kupiliśmy odpowiadamy “ta marka tworzy doskonałe oprogramowanie, a ich produkty mają świetną jakość”, co jest wybiórczym użyciem informacji, ponieważ jest wiele firm, które mają bardziej niezawodne produkty lub równie dobry sprzęt; zarzuty natomiast (np. ciężko połączyć produkt tej marki z innym urządzeniem, inny sposób korzystania z urządzeń) ignorujemy, wyrzucamy z pamięci. Będziemy trzymać się raz powziętej decyzji.


 
 
Psychologia w służbie marketingu – kupujemy emocjami

Wszystkie te badania pokazują nam jak tajemniczym, a zarazem fascynującym obszarem jest ludzka psychika. Co w tym natomiast jest inspirującego dla sprzedawców?

Konsumenci wybierają produkty emocjami. Sprzedając produkt tak naprawdę powinniśmy sprzedać ideę, która za tym stoi, pewien określony sposób życia, który jest interesujący dla odbiorcy. Wtedy wytwarzamy pragnienie poznania.

Heurystyczne myślenie o produkcie działa tak, że jesteśmy przekonani o pewnych własnościach konkretnych ludzi lub rzeczy. Ludzie odnoszący sukcesy wyglądają elegancko i nonszalancko, jadają w nowoczesnych, przestronnych miejscach. Chcemy ich poznać, wejść do ich świata, a zatem – musimy zdobyć atrybuty, które w tym świecie są niezbędne. Decyzje tego typu podejmujemy w ułamku sekundy, więc, dostosowując się do sposobu rozumowania klienta, możemy przewidzieć, czy na samym początku produkt zostanie w ogóle ‘wstępnie zaakceptowany’.

Kiedy założona idea nie zgrywa się z produktem czujemy dysonans poznawczy. W niektórych przypadkach powoduje to większe zainteresowanie produktem (np. drobna kobieta w sukience promująca sprzęt siłowy wzbudza zdziwienie, ale produkt może przez to trafić do nieodkrytej dotąd grupy odbiorczej), ale unikanie dysonansu u klienta daje lepszy efekt – budzi zaufanie, tworzy spójny obraz marki, potwierdza oczekiwania.
 
 
Umocnij przekonanie o własnej skuteczności

Potrzebujemy uproszczeń, w innym przypadku nasze mózgu doznałyby ogromnego przeciążenia. Jeśli, zamiast automatycznie, podejmowalibyśmy decyzje ‘od początku do końca’, bylibyśmy niewydajni i ostatecznie gorzej skupieni. Te poznawcze ‘drogi na skróty’ pomagają nam w codziennym życiu i w większości przypadków są trafne, więc możemy je z chęcią pielęgnować.
Twórzmy produkt przyjazny klientowi, który pomoże mu zrealizować jego wizję siebie.

Ida Brożek
Content Manager

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]