Email marketing słusznie uważany jest za nieodzowne narzędzie w arsenale każdego marketera – przede wszystkim dlatego, że obiecuje nam moment kontaktu 1-do–1 z naszym odbiorcą. Jednak wykorzystanie pełni jego potencjału wciąż nastręcza kłopotów: nasi klienci dostają coraz więcej maili każdego dnia i zaczynają postrzegać napływające zewsząd wiadomości raczej jako rozpraszający spam niż jako wiarygodne źródło komunikacji z marką. Aby skutecznie uprawiać email marketing dziś potrzebujesz platformy Marketing Automation, która sprawi, że Twoje wiadomości będą dla odbiorców warte przeczytania, atrakcyjne i przydatne, co przełoży się na wzrost sprzedaży.


Wszystko, co musisz wiedzieć o Lead Nurturing. Pobierz darmowego ebooka


 

1. Wartościowe treści

Dla każdego klienta wartościowa treść znaczy coś innego: inne są wymagania kogoś, kto dopiero poznaje Twoją firmę, a inne lojalnego klienta. Dlatego powinieneś dbać o to, by Twoje wiadomości zawierały albo materiały, które przydadzą się konkretnemu odbiorcy, albo zawierają ofertę ciekawą właśnie dla niego. Narzędzia segmentacji klientów (na podstawie zaangażowania czy zainteresowań) oraz maile dynamiczne (punktowa wysyłka wiadomości 1-do–1 w reakcji na konkretne zachowanie użytkownika) sprawią, że Twoje maile nie będą adresowane do wszystkich (czyli do nikogo), ale będą dopasowane do potrzeb precyzyjnie określonej osoby lub grupy.

 

2. Skuteczność sprzedażowa

Według danych Experian, maile transakcyjne (czyli wysyłane w reakcji na zachowanie użytkownika, np. mail posprzedażowy, w którym możesz zawrzeć ofertę cross-sellingową) generują 2–5 razy większy zysk niż tradycyjne maile masowe. Wynika to po pierwsze z wyższej otwieralności maili wysyłanych punktowo (więc istnieje większe prawdopodobieństwo, że użytkownik zapozna się z treścią), po drugie, z lepszym dopasowaniem oferty do oczekiwań klienta w mailach dynamicznych. Krótko mówiąc: gdy wysyłasz spersonalizowaną ofertę, Twoje szanse na sprzedaż rosną.

 

3. Budowanie relacji

Rolą email marketingu nie jest tylko sprzedaż, ale także budowanie relacji z klientami: chcesz pozostać w zasięgu ich wzroku i zachęcać do wizyt nawet wtedy, kiedy nie zakończy się to transakcją. W właśnie platforma Markteting Automation umożliwi Ci komunikację opieki posprzedażowej, zwiększać zaangażowanie przez dosyłanie materiałów dotyczących kupionych produktów czy zainteresowań danej osoby lub jej poprzednich zakupów.

 

4. Aktywizacja nieaktywnych klientów

Marketing Automation daje Ci narzędzia do wyłapywania klientów, którzy od dawna nie robili zakupów ani nie wchodzą na Twoja stronę, dzięki czemu możesz zaadresować do nich dedykowaną kampanię (może zaktywizować nawet 8% nieaktywnych klientów). Ponadto akcje win back pomagają czyścić bazę i usuwać kontakty, które mogą być niepoprawne, fałszywe czy nieużywane.

 

5. Lepsze poznanie klientów

Zaawansowana analityka, oferowana przez systemy Marketing Automation, pozwala Ci zrozumieć nawyki, zwyczaje, cele i wartości Twoich klientów. Głęboki wgląd w ich realne zachowanie na stronie oraz w dane demograficzne na ich temat pokaże Ci, w jaki sposób kształtować komunikację.

 

6. Ratowanie porzuconych koszyków

Klienci e-commerce porzucaja nawet 67% koszyków wypełnionych zakupami – to tak, jakby już wyciągali z portfela pieniądze, a w ostatniej chwili się rozmyślili. Najczęściej jedna przyczyna przerwania zakupów jest trywialna i przypadkowa, związana z odwróceniem ich uwagi. Ktoś, kto załadował produkty do koszyka ewidentnie miał intencję zakupową, więc wykorzystaj ją!

 

7. Edukacja przez Lead Nurturing

Zdobycie potrzebnej wiedzy przez klienta może być koniecznym warunkiem procesu zakupowego. Dlatego tak zaleca się wdrażanie programów Lead Nurturing, w których z jednej strony lepiej profilujesz klienta, z drugiej – dostarczasz mu potrzebnych informacji, dzięki którym może dokonać zakupu. Choć długo to rozwiązanie było domeną B2B, przydaje się także w B2C i E-commerce.

 

8. Dopasowanie czasu wysyłki do preferencji indywidualnego użytkownika

Znacie ten mity. Środa o 10. Czwartek o 14. Jaka jestb najlepsza pora na wysyłkę newslettera? Odpowiedź jest zupełnie inna: najlepiej wysłać wiadomośc wtedy, kiedy dany użytkownik jest aktywny i istnieje większe prawdopodobieństwo, że ją odbierze. Dlatego skorzystaj z opcji dostarczania emaili każdemu klientowi w indywidualnie dopasowanym czasie – system sam go ustali w oparciu o analitykę zachowań klienta.

 

9. Zwiększenie CTR i OR

Badania dowodzą, że wiadomości adresowane do segmentu bazy lub do indywidualnego użytkownika są częściej otwierane i chętniej klikane. Doświadczenia naszych klientów korzystających z SALESmanago ilustruje tabela poniżej.

maile-dynamiczne-a-mailing-masowy

A jak zmienił się Twój email marketing dzięki wdrożeniu Marketing Automation?