Rynek Marketing Automation jest coraz większy, a dynamika wzrostu utrzyma się lub nawet przyspieszy w perspektywie kilku lat. Już teraz aż 67% Liderów w dziedzinie marketingu korzysta z platform MA, a w przeciągu kolejnych 2 lat planuje do nich dołączyć kolejne 21%*. Jednak jak wzrost przychodów w Marketing Automation przekłada się na wzrost przychodów dla firmy, które korzystają z tych rozwiązań? Jak wdrożyć automatyzację marketingu i sprzedaży, aby zyskać na tym najwięcej?

 

Po pierwsze sprawdź USP

Wyróżnienie się na zatłoczonym rynku marketing automation nie jest rzeczą łatwą. Zwłaszcza jeśli wertujesz powtarzalne listy funkcjonalności – każdy oferuje „pełną personalizację”, „rozwiązania skrojone na miarę”, „machine learning & AI” i tak dalej. Ale, ale! Buzzwordy to nie rozwiązania!

Warto zatem przyglądając się możliwym opcjom zwrócić uwagę na to, co konkretnie możesz zrobić przy użyciu danej platformy. Przykładowo jeśli chcesz sprawdzić listę unikalnych funkcji naszej platformy i dowiedzieć się co zrobisz przy pomocy SALESmanago (i tylko u nas znajdziesz te funkcje jako komplet) – kliknij w ten baner i pobierz liste w wygodnej formie ebooka.

Po drugie sprawdź serwis

Wdrażanie każdego systemu w firmie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Obok opłaty za samo narzędzie, musisz pamiętać o dodatkowych kosztach takich jak migracja danych, przeszkolenie pracowników, zbudowanie procesów czy integracja z innymi wykorzystywanymi w firmie narzędziami. Wielkość tego kosztu mocno zależy od platformy, którą zdecydujesz się wdrożać. Pisaliśmy wcześniej na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu odpowiedniego systemu Marketing Automation dla firmy. Artykuł znajduje się tutaj.

Natomiast obok potrzebnych firmie funkcjonalności i możliwości rozwoju prowadzonych działań o nowe obszary, warto zwrócić uwagę na koszty towarzyszące wdrożeniu. Tak naprawdę każdy dostawca ma inną politykę w zakresie wsparcia klienta. Poziom pomocy jest bardzo różny. W sytuacji idealnej powinieneś szukać rozwiązania, które obok produktu dostarczy:

  • Bezpłatnego dostępu do szkoleń;
  • Nielimitowanego dostępu do materiałów edukacyjnych;
  • Wsparcia w rozpoczęciu pierwszych działań – bezpłatny pakiet startowy;
  • Dedykowanego opiekuna klienta;
  • Sprawnie działającego BOK i czytelnej instrukcji obsługi;
  • Zestawu gotowych i bezpłatnych integracji z innymi systemami;
  • Bezpłatnego dostępu do API  i dokumentacji.

Wybierając dostawcę, który zaoferuje wymienione wyżej rzeczy można znacząco ograniczyć koszt wdrożenia narzędzia w firmie, gdyż większość zrobi za Ciebie dostawca bezpłatnie, w ramach podpisanej umowy.

Co ważne większość systemów Marketing Automation udostępniana jest w modelu SaaS i oparta na technologii chmury. Dzięki temu koszt technicznego wdrożenia jest właściwie znikomy. Wystarczy się zarejestrować i na stronie www wkleić kod monitorujący bardzo podobny do kodu Google Analytics.

Co zrobić żeby osiągnąć dobre wyniki po wdrożeniu – 5 działań

1. Zdecyduj czy Marketing Automation pasuje do Twojego biznesu

Marketing Automation pasuje do większości branż, segmentów i firm. Jednakże, warto zastanowić się czy to co robisz może być wsparte przez system do automatyzacji marketingu i sprzedaży, czy posiadasz odpowiedni zespół lub czy pozyskujesz klientów online lub przez telemarketing.

2. Wybierz właściwego dostawcę

Wybierając odpowiedni system patrz nie tylko na to czy oferowane funkcjonalności zaspokajają Twoje potrzeby i daje miejsce na rozwój, ale także czy sam dostawca oferuję wiedzę i wsparcie w procesie wdrożenia i późniejszego korzystania.

3. Zainwestuj odpowiednią ilość czasu

Automatyzacja pozwala zaoszczędzić czas na mechanicznych działaniach. Warto jednak zainwestować zaoszzędzony czas w optymalizację i doskonalenie zautomatyzowanych procesów. Dopiero metodyczne i systematyczne działania przynoszą zamierzone efekty.

4. Zintegruj nową platformę z systemami, z których korzystasz (CRM, ERP)

Integracja Marketing Automation i CRM powoduje wzrost ROI z wdrożenia o 14,5%. Głównie dlatego, że zyskujesz na dostępności i jakości danych na jakich pracuje firma. Dodatkowo, w systemach które już posiadasz przechowujesz dużo wartościowej wiedzy o klientach i sposobie w jaki podejmują decyzję zakupową. Dobrze jest juz na starcie dysponować kompletem danych transkcyjnych.

5. Korzystaj, testuj i udoskonalaj

Zaplanowanie automatyzacji to dopiero początek pracy. Raz ustawiony workflow będzie działał stale. Natomiast nie oznacza to, że jego efektywność będzie miała stały poziom. Sprawdzanie jak działa automatyzacja, testowanie różnych jej wariantów i analiza danych powinna stać się nawykiem. Tylko trzymając rękę na pulsie efektywnie wykorzystasz Marketing Automation.

Interesuje Cię Marketing Automation?  Skorzystaj z 30-dniowej bezpłatnej wersji testowej SALESmanago

 

*źródło danych: https://www.emailmonday.com/marketing-automation-statistics-overview/11