Marketing Automation pomaga rozwiązać Problem Ostatniej Mili

Problem Ostatniej Mili, to wszystko to, co ma miejsce od momentu, kiedy towar wychodzi z magazynu, aż do jego odbioru i tego, co dzieje się bezpośrednio po opuszczeniu przez dostawcę progu naszego mieszkania. Ostatnia Mila tworzy również kolejny kontekst do efektywnego wykorzystania systemu Marketing Automation. Oprócz samego dostarczenia zamówionego produktu do klienta, idziemy o krok dalej, dostarczamy mu również niezbędnych informacji, które przydadzą się po dostarczeniu zakupionego produktu i podniosą poziom zadowolenia z dokonanego zakupu.

 

Jest to szczególnie ważny element w działaniach ecommerce z bardzo prostego powodu – to tak naprawdę jedyny moment w całym łańcuchu sprzedażowym, który faktycznie „dotyka” klienta. Dla dostawcy takiej usługi jest to niepowtarzalna okazja na wywarcie dobrego wrażenia, a w konsekwencji zdobycie wiernego i lojalnego klienta, który na długo zapamięta poziom naszych usług i w przyszłości nie zgłosi się do konkurencji.

Marketing Automation jako wsparcie sprzedaży

Szczególnie istotne przy automatyzacji marketingu jest uświadomienie sobie, że należy przestać myśleć o Marketing Automation jak o dodatkowym koszcie dla przedsiębiorstwa, ale raczej jak o możliwości stworzenia przy jego pomocy kolejnego kanału przychodów w naszej firmie. Za systematyczne zwiększanie dochodów w oparciu o automatyzację marketingu odpowiada tzw. strategia revenue marketing, która opiera się na współpracy marketingu oraz sprzedaży. Kluczowym elementem realizowanym przez Marketing Automation jest także położenie nacisku na potrzeby klienta i skupienie się właśnie na nich, aż do samego końca łańcucha sprzedażowego, który, jak już ustaliliśmy, nie kończy się wcale na samym zakupie towaru.

Cztery pomysły na wykorzystanie Marketing Automation w kontekście Ostatniej Mili

 

1. Poznaj potrzeby klienta i skup się na nich

Pierwsza reguła stawia klienta w centrum naszych działań. Z perspektywy Marketing Automation ten nacisk jest niezbędny i kluczowy, jeśli zależy nam na sukcesie. To na kliencie powinni się skupić marketerzy i to jego zadowolenie traktować jako ostatni krok w całym procesie sprzedaży. Monitorowanie zachowania konkretnych, czy to potencjalnych czy aktualnych klientów, to wiedza której  potrzebujesz aby realnie odpowiedzieć na indywidualne potrzeby każdego z nich.

2. Wskaż najlepszą ofertę i sposób realizacji zamówienia

Bazując na historii transakcyjnej, geolokalizacji  i zachowaniu klienta na stronie WWW możemy dokonać prostej analizy. Przykładowo jeśli klient przeglądał określony produkt na stronie WWW i zawsze preferował odbiór w punkcie blisko domu, to możemy automatycznie zaproponować mu dostarczenie produktu do danego punktu na preferencyjnych warunkach. Automatycznie otrzyma ofertę na produkt, który go interesuje i sposób realizacji zamówienia jaki jest dla niego najwygodniejszy. Automatyczne dopasowanie oferty wykracza poza czyste dopasowanie produktów.

3. Dbaj o satysfakcję klienta

Kluczem do sukcesu jest każdorazowe zapewnienie satysfakcji klienta z zakupów oraz świadczonych przez nas usług.  Prostym sposobem na zbadanie zadowolenia może być przeprowadzenie krótkiej ankiety ewaluacyjnej, pozwalającej na ocenę przy pomocy punktów poszczególnych etapów sprzedaży. Taki feedback od klientów pozwoli łatwo zweryfikować, który z etapów sprzedaży został oceniony najlepiej, a w kontekście którego występuje najwięcej uchybień. Mając powyższe informacje możemy usprawnić działania w obrębie najsłabiej ocenianego etapu, a osoby odpowiedzialne za najlepiej oceniony obszar sprzedaży dodatkowo wynagrodzić, na przykład procentem od sprzedaży.

4. Edukuj klienta już po dostarczeniu zamówienia

Automatyczne procesy Lead Nurturing realizowane przez systemy Marketing Automation z definicji służą do przygotowania klienta do dokonania zakupu. Tymczasem mogą pomóc na etapie ostatniej mili. Kiedy klient zamówi u nas określony produkt, taka informacja trafi do systemu. Kiedy go odbierze system również może być o tym poinformowany. Teraz łącząc co i kiedy dotarło do klienta możemy wysłać mu informacje dotyczące:

  • sposobów wykorzystania produktu
  • ciekawych lub nietypowych zastosowań
  • porad pozwalających na bezproblemową eksploatacje

Jednym słowem pomagamy każdemu klientowi maksymalnie wykorzystać potencjał zakupu i cieszyć się z niego jak najdłużej. Równolegle zyskujemy kontekst do sprzedaży produktów eksploatacyjnych, uzupełniających lub rozszerzających funkcjonalności.

Podsumowanie

Podsumowując, warto uświadomić sobie jak ważnym etapem jest ostatni krok w łańcuchu sprzedaży, którym jest dostarczenie przesyłki. Bardzo często to dostawa jest wyznacznikiem zadowolenia klienta z całości procesu zakupowego. Jeśli ostatni etap nie będzie dla niego satysfakcjonujący, to wszystkie poprzednie i nawet najlepsza praca działu marketingu okażą się bezcelowe, kiedy ostatnia mila nie zostanie prawidłowo zrealizowana.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.