Koniec roku to dla e-commerce najintensywniejszy okres – w związku z nadchodzącymi świętami i sezonowymi obniżkami sklepy internetowe przeżywają oblężenie. Tuż przed Bożym Narodzeniem, a wcześniej – podczas listopadowego Black Friday czy Cyber Monday – każdego z nas ogarnia prawdziwe zakupowe szaleństwo. Dla sklepów internetowych to znakomita okazja, by zwiększyć sprzedaż, kusząc klientów specjalnymi ofertami. Jednak jak zrobić to skutecznie? Przedstawiamy zestaw statystyk, które wskażą Ci właściwą drogę do podboju serc klientów!

 

Sezon obniżek zaczyna się już przed Halloween!

  • 40% konsumentów zaczyna świąteczne zakupy w październiku (National Retail Foundation).
  • 49% marketerów rusza ze świątecznymi kampaniami przed Halloween (Experian).

Wnioski? Jeśli znajdziesz się w grupie maruderów, którzy zwlekają z rozpoczęciem akcji promocyjnych, ryzykujesz, że twój przekaz zginie w reklamowym szumie. Doraźne wysyłanie wiadomości na ostatnią chwilę to niezbyt skuteczna strategia. O wiele więcej sensu ma wcześniejsze zaplanowanie promocji i związanych z nimi wysyłek maili. Najlepiej, jeśli będą to oferty z treścią dopasowaną do każdego z odbiorców, i wysyłane w reakcji na jego zachowanie na stronie – na przykład porzucenie koszyka czy ostatnio przeglądane produkty. Z łatwością wdrożysz tego rodzaju mechanizmy dzięki platformie do automatyzacji marketingu. Funkcje takie jak reguły automatyzacji czy workflow pozwalają na zbudowanie różnorodnych i zaawansowanych scenariuszy automatyzacji w wielu kanałach: email, SMS, web push, social media… Wszędzie tam, gdzie jest twój potencjalny klient!

Po co to robić? To proste – OR i CTR wysyłanych wcześniej wiadomości z reguł czy workflow jest większy i sięga 40%! Poza tym odpowiednio wcześniejsze rozplanowanie i rozpoczęcie kampanii marketingowych pozwoli nie tylko odpowiednio wcześniej zwrócić uwagę klientów, ale także umożliwi bieżącą analizę i optymalizację wyników. Dzięki temu w momencie kulminacyjnym, czyli w szczycie przedświątecznych zakupów, twoje działania marketingowe będą już wysoce skuteczne.

 

Większa sprzedaż w E-commerce, ale i większa konkurencja

  • W tym roku przewiduje się wzrost świątecznych zakupów online o 16.2% w porównaniu z 2017 rokiem (Statista).
  • Wartość polskiego rynku E-commerce w 2018 roku osiągnie 50 mld złotych (interaktywnie.com).
  • Liczba zarejestrowanych sklepów internetowych w Polsce każdego roku zwiększa się o ok. 7% (Bisnode).

Sprzedaż w sklepach internetowych w okresie świątecznym rośnie rok do roku. Jednak należy mieć na uwadze fakt, że w Polsce nowe firmy E-commerce pojawiają się jak grzyby po deszczu. Konkurencja rośnie i w końcówce roku intensywnie kusi konsumentów atrakcyjnymi ofertami i zniżkami. Klienci gotowi są wyłożyć spore kwoty na świąteczne prezenty, ale co zrobić, by jak największy kawałek tego zakupowego tortu przypadł właśnie twojej firmie? Mamy na to sposób – wykorzystaj personalizację treści!

 

Dlaczego personalizacja?

  • Wiele firm wciąż nie docenia potencjału personalizacji – jedynie 7% z nich wskazuje personalizację jako priorytet (Econsultancy).
  • 74% osób kupujących w internecie jest niezadowolonych, gdy treści w sklepie internetowym (np. oferty, reklamy i promocje) nie są dopasowane do jego zainteresowań (Janrain).
  • 31% konsumentów preferowałoby bardziej zaawansowaną niż obecnie personalizację (Infosys).
  • 62% klientów oczekuje, że firmy będą wysyłać im spersonalizowane oferty oparte na historii ich transakcji (Salesforce).
  • Personalizacja zwiększa sprzedaż średnio o 19% (Monetate).

Powyższe statystyki wskazują na to, że firmy wciąż mają jeszcze wiele do zrobienia w obszarze personalizacji treści, choć jest to bardzo skuteczna metoda na zwiększenie zysków i jest przychylnie postrzegana przez dużą część klientów. Choć ostatnio obserwuje się trend zwiększonego zainteresowania ochroną prywatności w internecie, wielu użytkowników nie ma nic przeciwko “śledzeniu” i profilowaniu, jeśli w zamian otrzymują przydatne treści, na przykład polecenia produktów, które mogą im się spodobać. Nie ma się co dziwić – nie chodzi przecież o masowe wiadomości wysyłane niedbale, bez uwzględnienia potrzeb i zainteresowań odbiorcy, które niemal natychmiast wyrzucamy do kosza. Maile dynamiczne ze spersonalizowanymi ofertami są po prostu przydatne i nie odczuwamy ich nachalności, jak to często bywa w przypadku masowych mailingów.

Jakie treści personalizować?

Korzystając z narzędzia Marketing Automation, jesteś w stanie monitorować zachowanie użytkowników na stronie internetowej. Zebrane w ten sposób informacje pozwolą na dostosowanie treści do preferencji i zainteresowań każdego odbiorcy. Możesz personalizować treści w wielu kanałach, w zależności od potrzeb:

  • pop-upy i formularze kontaktowe,
  • rekomendacje produktowe na stronie WWW,
  • banery na stronie internetowej,
  • e-maile,
  • SMS-y,
  • kampanie w sieciach reklamowych RTB,
  • treści w aplikacjach mobilnych.

Dzięki rozbudowanym funkcjom będziesz w stanie zautomatyzować przedświąteczne kampanie marketingowe i wprowadzić zaawansowaną personalizację komunikacji z klientami. Końcówka roku to idealny moment, by wypróbować możliwości, jakie daje ci automatyzacja marketingu. Zacznij jak najszybciej, nim będzie za późno – skorzystaj już teraz z 30-dniowego okresu próbnego SALESmanago Marketing Automation!