Planowanie podróży zakupowej klienta w 7 krokach

Przygotuj się do podróży, jaką odbędzie Twój klient! Jeśli Ty jej nie zaplanujesz, może się okazać, że użytkownika czeka chaotyczne, bezwartościowe doświadczenie. To, że klient przebywa dziś samodzielnie nawet 80% tego procesu na własną rękę nie zdejmuje z Ciebie odpowiedzialności! Przeciwnie – powinieneś wzmóc wysiłki, by dyskretnie zapewnić mu przyjemną, wygodną oraz intuicyjną drogę do zakupu.

Planowanie podróży zakupowej klienta może stać się podróżą także dla Ciebie – poznasz w jej trakcie egzotyczny ląd konsumenckich potrzeb, nawyków i motywacji.

 

1 Przeczytaj przewodniki, zbierz opinie, czyli przed Buyer’s Journey

Zakupowa podróż klienta (Buyer’s Journey) to schemat drogi, jaką pokonuje Twój użytkownik, by dokonać zakupu.

Obejmuje ona m. in.:

– skąd przychodzi?

– czego szuka?

– w jakich okolicznościach?

– ile to zajmuje?

– z jakich etapów składa się proces?

Dlatego zanim zaczniesz projektować doświadczenie swojego klienta, skup się na researchu. Zbierz dane z analityki, ankiet, badań. Staraj się nie projektować swoich własnych przekonań na rzeczywistych użytkowników (aby uniknąć tego błędu, przeczytaj o porażce Tata Nano).

Jeśli stworzyłeś Buyer Persona, wykorzystaj ją.

(jeśli nie, dowiedz się, jak ją zbudować  – przeczytaj darmowego ebooka)

2. Zabierz mapę

Podróż zakupowa przypomina nieco tworzenie mapy doświadczenia naszego klienta. Klucz to zobaczyć jej linearność – następowanie po sobie kolejnych etapów.

Zobacz, jaki jest punkt wyjściowy i docelowy klienta. Jaka naczelna potrzeba go motywuje? W jakim kontekście, otoczeniu rozgrywa się podróż? Co ją warunkuje (np. budżet, poglądy, wiek klienta)?

Znając kierunek podróży klienta, jego naczelną motywację i otoczenie możesz zobaczyć, jak powinien wyglądać cały proces, przez jakie stadia powinien przejść kolejno Twój odbiorca.

3. Ustal trasę, zaznaczając ważne miejsca (touch points)

Tworzenie mapy to przede wszystkim wyznaczanie miejsc, w których następuje ważne doświadczenie i spotkanie z marką. Jednocześnie takie punkty są zawsze rozdrożami – użytkownik może wówczas podjąć decyzję odmowną i opuścić naszą stronę.

Przykładami takich punktów styku są:

– landing page

– formularz pobrania ebooka

– baner w sieci

– opakowanie

– czat z pracownikiem obsługi klienta

– dynamiczny e-mail

– ankieta

Myśl o punktach styku nie jako o miejscach, ale koncentrując się na doświadczeniu użytkownika. Co on wtedy robi? Co czuje? Jakie ma alternatywy?

Aby doprowadzi do zakupu, musisz wiedzieć, ile jest takich punktów styku (weź też pod uwagę, że może on nieco pobłądzić po Twojej stronie).

4. Zapakuj walizkę – ekwipunek

Co potrzebujesz, by stworzyć świetną podróż zakupową? Musisz być wyekwipowany!

materiały edukacyjne: klient, nawet w B2C, musi dowiedzieć się, jak Twój produkt mu pomoże, jaki aspekt życia usprawni. Dlatego inwestuj w posty, mikro-treści, filmy czy podcasty, które niosą wartość.

zdjęcia: wizualny sposób prezentacji produktu ma kluczowe znaczenie dla zakupu. Nawet jeśli produkujesz coś niefotogenicznego czy niematerialnego, zamieść print screeny czy filmy pokazujące sposób użytkowania Twojego dobra.

platforma Marketing Automation: do zaawansowanej analityki oraz spersonalizowanej komunikacji w czasie rzeczywistym. Dzięki temu dopasujesz materiały do etapu, w którym znajduje się dany klient.

ekipa obsługi klienta: niezależnie od tego, jak bardzo cyfrowy jest Twój produkt, to 78% klientów wciąż twierdzi, że to kontakt z pracownikiem w sytuacji pytania, wątpliwości czy problemu definiuje dobre doświadczenie.

5. Nie przesadzaj z bagażem

Niektórzy mają tendencję do rozbudowywania ponad konieczność takich narzędzi pomocniczych jak zakupowa podróż czy Buyer Persona: mają służyć konwersji, a nie obarczać Cię niepotrzebnym balastem! Dlatego unikaj zbędnej drobiazgowości czy nadmiaru. Łatwiej zacząć od skromniejszego, bardziej szkieletowego obrazu podróży zakupowej i wzbogacać ją stopniowo pod wpływem ukierunkowanego monitoringu działań.

Miej porządek – jeśli dobrze stworzyłeś Buyer Persona i zapisałeś ją w funkcjonalny sposób, to masz za sobą sporo pracy związanej z projektowaniem podróży zakupowej czy Lead Nurturing.

6. Skup się

Według raportu Marketing Bridge marketerzy zbyt mocno skupiają się na szeroko zakrojonych działania, a zbyt mało na działaniach bezpośrednich. Przeznaczają ogromne środki na przyciągnięcie leada, a potem, kiedy już jest na ich stronie, nie potrafią go zaangażować, zatrzymać, odpowiedzieć na jego potrzeby. Innymi słowy, agresywnym marketingiem outboundowym obiecują coś, czego nie spełniają. Powód? Zbyt mało wysiłku włożonego w projektowanie  doświadczenia na stronie.

I wykorzystuj landing pages: jeśli linkujesz ze strony zewnętrznej na swoją główną, użytkownik, który Cię nie zna, nie będzie szukał na własną rękę, co masz mu zaoferowania. Podróż zakupowa nie musi się zaczynać na stronie głównej!

7. Wrzuć zdjęcia na fejsa

Nie lekceważ roli mediów społecznościowych w podróży zakupowej klienta. Wielu z nich przychodzi do Ciebie właśnie z tego źródła, dlatego dbaj o spersonalizowane kampanie w social media (np. dzięki Facebook Custom Audiences).

***

Samodzielność Twojego klienta to nie wymówka do pozostawienia do samemu sobie na stronie! Wszystkie środki wydane na marketing zewnętrzny są wyrzucone w błoto, jeżeli na stronie użytkownik jest bezradny i nie może dostaje szybko spersonalizowanej opieki i informacji „co mogę z tego mieć”. Więc zabierz go w niezapomniana podróż – nawet jeśli nie będziesz prowadził go za rękę, a jedynie czuwał nad jej przebiegiem z daleka!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]