Co zrobić, by skutecznie dotrzeć do trzech najliczniejszych obecnie generacji w społeczeństwie, Pokoleń X, Y i Z?  – znalezienie odpowiedzi na to pytanie to bolączka każdego marketera. Każde z nich różni się zachowaniami zakupowymi, przyzwyczajeniami, sposobem szukania informacji, preferowanymi kanałami komunikacji. Planując strategię marketingową skierowaną do wybranej grupy docelowej, należy mieć na uwadze jej specyfikę, preferencje i potrzeby. Przyjrzyjmy się charakterystyce każdego z trzech pokoleń i zastanówmy się, jak zaplanować posunięcia marketingowe, by osiągać zamierzone cele i przyciągnąć te grupy klientów.

 

Pokolenie X

 

 

O pokoleniu X mówi się, że to ci urodzeni mniej więcej między 1965 a 1980 rokiem. Najczęściej wymieniane cechy wspólne dla tej generacji to skoncentrowanie na pracy i robieniu kariery, ale również odpowiedzialność i wyznawanie wartości rodzinnych. To pokolenie o wiele częściej i swobodniej korzysta z technologii niż poprzedzająca ich generacja – Baby Boomers, ale wykorzystuje ją głównie do pracy i umie żyć bez internetu i mediów społecznościowych. Chociaż “Iksi” wychowali się przed erą Ecommerce, zakupy online stały się jedną z ich ulubionych aktywności w internecie.

 

Jak dotrzeć do pokolenia X?

 

  • Email marketing. To kanał komunikacji preferowany przez około 80% przedstawicieli tego pokolenia! Nieustannie używają go w pracy oraz do kontaktu z rodziną i znajomymi i pozytywnie reagują na maile wysyłane przez marki.
  • Kupony. Ta generacja dużą wagę przykłada do oszczędzania, dlatego z wdzięcznością wykorzystują kupony promocyjne. Aż 85% z nich przyznaje, że ich ostatni zakup dokonany został pod wpływem otrzymanej zniżki.
  • Programy lojalnościowe. Co prawda pokolenie X nie cechuje się tak dużą lojalnością wobec firm jak Baby Boomers, ale przytłaczająca większość z nich (aż 88,6%!) korzysta z programów lojalnościowych, dzięki którym może zaoszczędzić pieniądze.
  • Marketing na Facebooku. Ulubiony portal społecznościowy pokolenia X, na którym szukają głównie rozrywki i zabawnych treści. Profile marek, na którym publikowane są angażujące materiały, wzmacniają więzi “Iksów” z firmą.

 

Pokolenie Y – millenialsi

 

 

Urodzeni w latach 80. i 90. Dla nich technologie cyfrowe są nieodłączną częścią rzeczywistości i sprawnie je wykorzystują, by ułatwiać sobie życie oraz zapewnić rozrywkę. Wokół milenialsów krąży mnóstwo mitów. W mediach często określa się ich jako roszczeniowych, oderwanych od rzeczywistości, rozpieszczonych. Jednak jak każdy kij ma dwa końce, tak i millenialsi mają drugie oblicze – dla nich liczy się “być” a nie “mieć”. Jakość życia i doświadczenia są dla nich ważniejsze niż przymus nabywania przedmiotów, nie przedkładają pracy ponad wszystko. Odwrót millenialsów od nieskrępowanego konsumpcjonizmu powoduje, że marki w swojej komunikacji powinny odwoływać się do innych potrzeb niż chęć posiadania.  

 

Jak dotrzeć do pokolenia Y?

 

  • Millenialsi mają słabość do marek, które oferują wartość dodaną, np. wspierają szczytny cel lub budują wizerunek oparty na wartościach. Pomocny w przyciągnięciu millenialsów będzie storytelling oraz stworzenie atrakcyjnej otoczki wokół produktu – swoistej filozofii czy stylu życia.
  • Social media. Millenialsi chętnie wykorzystują ten kanał do komunikacji z markami, więc warto go wykorzystać nie tylko do działań marketingowych, ale i obsługi klienta – przydatne tutaj będą boty, na przykład Automatic Sales Chat od SALESmanago, który możesz zintegrować z firmowym Messengerem.
  • Uczestnictwo w działaniach marki i User Generated Content. Millenialsi lubią tworzyć i mieć poczucie, że należą do społeczności. Dlatego chętnie angażują się w akcje i konkursy organizowane przez marki, zwłaszcza takie, które współgrają z ich wartościami, używają hashtagów powiązanych z ulubionymi firmami itd.
  • Real-time marketing. Pokolenie Y docenia improwizację i swobodę w komunikacji marek – to dlatego przypadki real-time marketingu w wykonaniu firm szybko stają się viralowe. Nie ma recepty na dobry viral – potrzebny jest łut szczęścia, wyłapanie w porę nadarzającej się okazji i błyskawiczne stworzenie angażującej kreacji.

 

Pokolenie Z

 

 

Najmłodsze pokolenie, obejmujące osoby urodzone począwszy od końca lat 90. Od najmłodszych lat żyją wśród ekranów: laptopów, smartfonów, tabletów. Zanurzeni w cyfrowym świecie, nie wyobrażają sobie życia bez internetu, mediów społecznościowych, gadżetów. Dodatkowo przedstawiciele tej generacji są bardzo skoncentrowani na sobie i oczekują, że natychmiast otrzymają to, czego pragną.

 

Jak dotrzeć do pokolenia Z?

 

  • Personalizacja. Indywidualne podejście 1:1 i dostarczenie “Zetkom” dokładnie tego, czego potrzebują, to klucz do ich serc. Świetnie sprawdzą się rekomendacje produktowe bazujące na ich preferencjach, historii zakupów i przeglądania.
  • Nowe portale społecznościowe. Stary dobry Facebook czy Twitter wśród nowego pokolenia nie są tak popularne. Ostatnie badania wykazały, że tylko połowa amerykańskich nastolatków używa Facebooka. Większą popularnością cieszą się social media stawiające na treści wizualne: YouTube, Snapchat i Instagram.
  • Influencer marketing. Ta generacja docenia autentyczność i bardziej niż przekazowi marketingowemu firm ufa rekomendacjom blogerów czy youtuberów, których śledzi. Osoby z pokolenia Z utożsamiają się z influencerami, którzy reprezentują podobny styl życia, zainteresowania czy wartości, więc są bardziej skłonne sięgnąć po produkt zareklamowany przez ulubionego twórcę.

 

Zamiast zakończenia – garść porad

 

  • Twórz segmenty odbiorców zdefiniowanych na podstawie przynależności pokoleniowej. W segmentowaniu bazy twoich kontaktów pomoże platforma Marketing Automation. Przemyśl, jaki przekaz związany z twoją marką może trafić do każdego z pokoleń i twórz komunikaty marketingowe dopasowane do poszczególnych grup, by jak najlepiej wykorzystać wiedzę o ich preferencjach i przyzwyczajeniach.
  • Przedstawiciele wszystkich trzech pokoleń korzystają z social media, ale w zupełnie inny sposób oraz w innym stopniu. Nie wrzucaj wszystkich do jednego worka! Reklama w mediach społecznościowych charakteryzuje się tym, że daje wiele możliwości targetowania – przykładem mogą być tutaj grupy niestandardowych odbiorców na Facebooku (Custom Audiences), do tworzenia których również możesz wykorzystać dane zebrane w SALESmanago dzięki integracji z Facebook Ads.
  • Twoja marka powinna prowadzić spójne działania w wielu kanałach, zarówno offline, jak i online. Jeśli ograniczysz się np. tylko do działalności na Facebooku, nie dotrzesz aż do połowy przedstawicieli Pokolenia Z, którzy nie mają tam konta! Nie możesz pozwolić sobie na pominięcie tak szerokiej grupy odbiorców. Postaw na omnichannel, czyli zintegrowaną komunikację we wszystkich kanałach. Jak to osiągnąć? Przeczytaj naszego ebooka 12 sposobów na Omnichannel marketing.