Konkurencja często kojarzona jest ze stresem czy rywalizacją, jest jednak także ogromną szansą dla firmy. Pozytywnie wpływa na efektywność pracowników, pozwala na lepsze analizowanie rynku, a rywalizacja reklamowa między firmami pozytywnie wpływa na odbiorców i ich odbiór marki. 

 

Konkurencja zwiększa mobilizację, efektywność i pozwala wyróżnić się z tłumu

 

Jak pokazały badania opublikowane w Review of Economics and Statistics, prowadzenie biznesu w konkurencyjnej branży wpływa mobilizująco, a także zwiększa efektywność i produktywność wśród pracowników, co przekłada się na wzrost dochodów w firmie. Według innych badań cytowanych w Top Dog: The Science of Winning and Losing, konkurencja wpływa pozytywnie na 50% pracowników, 25% nie odczuwa jej skutków, a na 25% wpływa negatywnie. 

 

Obserwowanie poczynań konkurencji oraz akcji, które ta podejmuje pozwala na analizę rynku i zachowań klientów bez ryzyka utraty zysków czy strat wizerunkowych! Dzięki temu możemy wyciągnąć wnioski, a pewne rozwiązania zaimplementować we własnej firmie. 

 

Należy również pamiętać, że im większa konkurencyjność danego sektora, tym większa potrzeba wyróżnienia się na tle konkurencji. W każdej branży trzeba znaleźć niszę i się w niej określić. Oczywiście kwestia jakości usług, czy cena są ważne, nie są jednak “sexy” dla klienta. Ci lubią kiedy produkt, projekt czy firma ma “charakter”, jest wyjątkowa i umie opowiedzieć siebie

 

“Reklama dźwignią handlu” – szczególnie, jeżeli jest w niej szczypta rywalizacji. 

 

W tym przypadku biznes przypomina sport – ludzie potrzebują swoich faworytów, którym będą kibicować. Szczególnie, że każdy chce być w zwycięskim teamie. 

 

Nic dziwnego, że wiele firm w to gra i wykorzystuje posiadanie konkurencji do celów reklamowych, za pomocą Competitive Advertising, który jak pokazują badania pozytywnie wpływa na odbiór marki. W przypadku reklam telewizyjnych prawie 35% reklam zawiera element takiej strategii. 

 

Najbardziej znanym przykładem Competitive Advertising jest wieloletnia konkurencja między Coca Colą, a Pepsi. Jednak nawet na naszym polskim podwórku może być ciekawie. W 2019 roku estońska firma Bolt rozpoczęła kampanię namawiającą do korzystania z jej usług. Mając świadomość, że na rynku polskim ich największym rywalem jest amerykański Uber, stworzyli swoją reklamę w taki sposób żeby odnosiła się bezpośrednio do swojego konkurenta. Na ulicach polskich miast pojawiły się reklamy “Pani Uber jeździ Boltem”. Wywołało to falę komentarzy, co tylko potwierdziło skuteczność reklamy – Bolt dotarł do potencjalnych klientów.

 

Konkurencja daje wiele możliwość, ale trzeba pamiętać o zasadach 

 

Posiadanie konkurencji jest ogromną szansą, należy ją tylko porządnie wykorzystać. Oprócz mobilizacji i wzrostu efektywności, co jest pozytywnym aczkolwiek pobocznym skutkiem rywalizacji na rynku, możemy aktywnie działać tak, by wykorzystać konkurencje do własnych celów, szczególnie w przypadku promocji. Dzięki naturalnym ludzkim instynktom do współzawodnictwa możemy pozyskać wielu nowych klientów. 

 

Trzeba oczywiście uważać, żeby nie naruszyć prawa – w wielu państwach wprowadzono obostrzenia reklamowe. Nie należy także przesadzać – rywalizacja jest mobilizująca i ciekawa dla klientów dopóki, tak jak w sporcie, jest fair play.