Skuteczny program lojalnościowy w 9 krokach

Girl in white is dreaming about something.

Przeciętne amerykańskie gospodarstwo domowe uczestniczy w 23 programach lojalnościowych (dane z 2014 r., wzrost o 10% w stosunku do 2008). Jednak czy idzie za tym większa lojalność wobec sklepów? Czy tekturka, którą nosimy w portfelu, przekłada się na wyższe zakupy czy częstsze wizyty? Czy zachęca nas do opowiadania znajomym o marce?

 

Rzadko! Większość firm tworzy swoje programy, machinalnie powielając już znane wzorce. Tymczasem skuteczny mechanizm lojalnościowy, który generuje realne, mierzalne zyski, musi działać nieco inaczej. Poniżej opisujemy, jak go skonstruować.

 


Dostarcz niezwykłe doświadczenie zakupowe. Pobierz darmowego ebooka


 

1. Znaj swój cel

Co chcesz osiągnąć przez program lojalnościowy? Rzecz w tym, by spojrzeć poza tradycyjnym, redukcyjnym paradygmatem, w którym chodzi nam jedynie o zwiększenie sprzedaży.

 

Nie stać Cię na opieranie biznesu jedynie na nowych klientach – to się po prostu nie opłaca. Generować zysk jedynie z nieustannego obniżania ceny dla nowych użytkowników? W życiu! Zaś poza pozyskiwaniem nowych nabywców, drugą drogą do wyższych zysków jest zwiększenie zysków z tych klientów, którzy już u Ciebie kupują. Dlatego celem, jaki sobie stawiasz podczas budowy programu lojalnościowego, jest wzrost Customer Lifetime Value (czyli życiowa wartość klienta – ile może on wydać u Ciebie w całym ciągu relacji).

 

Lojalność, o której tu mowa, nie jest więc jakąś emocjonalną czy abstrakcyjną wartością – da się ją mierzyć. Podobnie jest z zaangażowaniem – i dla niego znajdź właściwe KPI.

 

 

2. Wykorzystaj wiedzę o zakupowej drodze klienta

Wykorzystaj analitykę i monitoring zachowania użytkowników do analizy drogi zakupowej klienta i zdiagnozowania na niej punktów zapalnych.

Gdzie Twój lejek przecieka? Gdzie klienci się zatrzymują na drodze między pierwszym zakupem a retencją? Co im przeszkadza w ponowieniu zakupu czy w wyborze droższego pakietu?

 

Zlokalizuj ten problem i niech Twój program lojalnościowy będzie wymierzony w tę przeszkodę. Bądź precyzyjny!

 

3. Nagradzaj zaangażowanie, nie tylko zakupy

97% programów lojalnościowych opiera się na modelu transakcyjnym, gdzie musisz najpierw wydać pieniądze, żeby zarobić na punkty, za które coś kupisz (zniżka, doładowanie konta). Skoro wszystkie działają tak samo, brak im cech wyróżniających, więc nic dziwnego że 75% z nich upada w przeciągu 2 lat od powstania.

 

Z kolei zaledwie 25% programów premiuje inne działania, takie jak używanie aplikacji mobilnej czy aktywny udział w social media.

 

To zrozumiałe, że nie chcesz dawać zniżek za nic, ale wiele takich działań użytkowników przekłada się na realne zyski i po prostu Ci się opłaca. Recenzja produktu w social media wielokrotnie przyniesie lepsze efekty niż droga reklama w prasie (za którą przecież chętnie płacisz) – zyskasz więcej nowych użytkowników. Z kolei aktywni pionierzy Twojej aplikacji nie tylko dają Ci większy dostęp do siebie i okazują większe zaufanie, ale także oferują ogromne pole danych do wykorzystania. Jak w inny sposób mógłbyś osiągnąć tak głęboki wgląd w zachowanie i zainteresowania użytkowników?

 

Dlatego nagradzaj nawet te zachowania, które nie mają bezpośrednio charakteru sprzedażowego, po to, by budować dobre nawyki klientów oraz doceniać ich poza zakupem.

 

Kiedy nagradzasz klientów tylko za zakup, zachowujesz się tak, jakbyś przytulał swoją babcię tylko wtedy, kiedy daje Ci pieniądze. Pyszna szarlotka, babciu, ale jak nie ma kasy, to sama się przytulaj!

 

Promując jedynie zakupy, wysyłasz jasny sygnał: chodzi mi tylko o Twoje pieniądze. I nawet jeżeli w materiałach promocyjnych powtarzasz „Nasi klienci są dla nas ważni”, nikt Ci nie uwierzy. Twój program lojalnościowy może być papierkiem lakmusowym wyznawanych przez firmę wartości.

 

4. Pokaż jasny cel

Aby dostarczyć odpowiednią motywację, program lojalnościowy musi wskazywać na konkretny cel, konkretną nagrodę, którą można zdobyć.

 

Powinna ona być możliwa do osiągnięcia i proporcjonalna. Jeśli chcesz, by odbiorcy polecali publicznie Twoje produkty i wydali 200 zł w zamian za zniżkę rzędu 5%, możesz się przeliczyć.

 

Pamiętaj również, że nagroda nie musi mieć charakteru materialnego. Możesz dostarczyć inną jakość, np. ekskluzywne spotkania i warsztaty dla członków, dostęp do produktów czy materiałów premium, możliwość zakupu w przedsprzedaży, tajne wyprzedaże, etc.

 

5. Stwórz prosty mechanizm

jeśli rozszyfrowanie mechaniki działania Twojego programu przypomina udowodnienie hipotezy Riemanna lub przebiegnięcie ultramaratonu Badwater, to gdzieś definitywnie popełniasz błąd.

 

Twoi klienci nie będą poświęcać godzin na analizę – jeśli nie widzą od razu korzyści, wychodzą. Ponadto takie zawiłe regulaminy od razu zapalają czerwoną lampkę: hejże, tu na pewno jest jakiś kruczek!

 

6. Połącz program lojalnościowy z działaniami typu upsell i cross-sell

 

Kiedy mówisz o korzyściach z uczestnictwa w programie, najlepiej pokazać je konkretnie. Zawsze lepiej zadziała „Oszczędzasz 100 zł” niż „-10%”, prawda? 10% to pojęcie abstrakcyjne, a stówkę każdy potrafi sobie wyobrazić, wiemy od razu, na co można wydać taką zaoszczędzoną kwotę.

 

Prezentowanie kwoty, a nie wartości procentowej, to jeden ze sposobów na lepsze komunikowanie korzyści. Drugim jest wykorzystanie wiedzy o dotychczasowych zainteresowaniach i zakupach klienta, innymi słowy, połączenie programu lojalnościowego z działaniami upsell czy cross-sell. W praktyce polega to na wysłaniu komunikatu w stylu „Za punkty zebrane na Twoim koncie możesz kupić [produkt ostatnio oglądany przez użytkownika] w cenie [obniżona cena]”. Taka wiadomość po pierwsze jest spersonalizowana, po drugie bardzo konkretna: obie te cechy gwarantują jej wyższą skuteczność.

 

7. Wykorzystuj wiadomości 1-do-1

Aby wysyłać takie konkretne i dopasowane oferty, wykorzystaj dynamiczne wiadomości 1-do-1, ustawiając odpowiednie reguły w systemie Marketing Automation. W ten sposób dopasujesz do kontekstu nie tylko treść wiadomości (np. wskazanie konkretnej korzyści dla danego odbiorcy), ale również moment jej wysłania. Wiadomością dynamiczną możesz zareagować na działania użytkownika lub ich brak, więc dobrym pomysłem będzie np. wysłanie emaila ze wskazaniem możliwości wydania zdobytych punktów do osoby, która nie była od dłuższego czasu aktywna, a zapisała się na program lojalnościowy. Za pomocą wiadomości dynamicznych warto też przekazywać powiadomienia związane z grywalizacyjnym aspektem programu lojalnościowego.

 

8. Może grywalizacja?

Ostatnimi czasy zakupy stają się coraz poważniejszą sprawą: konsumenci robią research przed zakupem, porównują ceny i badają skład produktów. A może by dodać do kupowania nieco więcej ubawu? Program lojalnościowy może pełnić tę właśnie funkcję. Włącz do niego elementy grywalizacji: niech odbiorcy rywalizują między sobą lub walczą o przejście na kolejne poziomy, zaś całość dobrze doprawić szczyptą humoru . Nie zapomnij o mediach społecznościowych, które kochają takie rozwiązania – lubimy dzielić się rozrywką.

 

Przykładem takiej kampanii może być kampania American Airlines. Marka stworzyła aplikację na Facebooku, która działa jak wirtualny paszport. Dzięki niej użytkownicy mogą dzielić się swoimi przeżyciami dotyczącymi podróżowania.

 

Efekt? „Użytkownicy zdobyli o 70% więcej odznak niż zakładano, zaś program wygenerował 500% ROI. America Airlines rozumie, że ludzie podróżują z przeróżnych powodów, ale zawsze ma to wymiar społeczny. To ludzkie, że interesują nas podróże innych. Program AAdvantage dotyka tych emocji i przekuwa je w grywalizacyjny program lojalnościowy”.

 

 

9. Promuj go!

Najcięższy grzech marketerów w zakresie zwiększania retencji? Brak aktywnej promocji programów. Jeśli po prostu stworzysz program, a potem zostawisz go po prostu na stronie, użytkownik najzwyczajniej w świecie go nie znajdzie. Zadbaj o odpowiednią komunikację dla wyznaczonej grupy klientów: czy informujesz klientów o możliwości uczestnictwa w programie? Czy po zakupie adresujesz komunikację o korzyściach? I czy dbasz o segmentację odbiorców (inne wiadomości do tych, którzy uczestniczą w programie, inne do tych, którzy nie uczestniczą)? Dotyczy to zarówno kampanii email, jak i reklam w social media czy sieciach RTB.

 

A jak u Was działają programy lojalnościowe? W jakich aktywnie uczestniczycie? Czy sami je prowadzicie?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]