WALL-E przywiezie Ci zakupy i 5 innych trendów w ecommerce

Bangkok,Thailand - March 1 2015: WALL-E robot toy character form WALL-E animation film by Disney Pixar Studio.

Ecommerce rozwija się w szalonym tempie, zagarnia coraz nowe terytoria i ewoluuje. Zakupy w sieci stają się częścią naszej codzienności, wydają się coraz bardziej naturalne, intuicyjne i wygodne. Czym zaskoczą nas e-sklepy w ciągu najbliższych 5 lat?

Możemy wskazać kilka obiecujących trendów.


Niezwykłe doświadczenie zakupowe. Jak je dostarczyć? Pobierz darmowego ebooka


 

1.     Droidy zamiast dronów, czyli roboty w służbie szybszej dostawy

Najpierw rewolucję miały przynieść drony. Google testuje automatyczne samochody, które same się prowadzą, ale wciąż daleko tu do wprowadzenia rozwiązania na dużą skalę. Amazon eksperymentował z budowaniem sieci ludzi, którzy niejako po drodze, za symboliczną opłatą, będą obierać i zanosić paczki. Szybsza i tańsza dostawa staje się dla sprzedawców priorytetem.

Na tę potrzebę próbuje odpowiedzieć Starship Technologies. Budowane przez nich roboty, poruszające się na kółkach, są na tyle lekkie, że nie stanowią dla nikogo zagrożenia. Nie mają również śmigieł, które – jak okazało się w wypadku dronów – mogłyby zranić przypadkowe osoby.

Roboty przypominają skrzyżowanie odkurzacza z WALL-E i mają zrewolucjonizować ecommerce.

 

I są tańsze niż drony.

2.     Dynamiczne kształtowanie cen

Sklepy internetowe korzystają z danych po to, by dopasować ofertę do konkretnego użytkownika. Coraz częściej też ustalają  rabat dynamicznie, w reakcji na jakieś zachowanie klienta czy wydarzenie, np.:

  •      kiedy ktoś przechodzi koło sklepu stacjonarnego, dostaje zniżkę w powiadomieniu push,
  •      jeżeli ktoś porzucił koszyk zakupowy, oferujemy mu -10% na te produkty,
  •      gdy ktoś ma urodziny, wysyłamy w emailu prezent-zniżkę.

Krótko mówiąc, cena w coraz większym stopniu zależy od kontekstu i ten trend będzie się pogłębiać.

Znając Customer Lifetime Value, koszt pozyskania klienta, własną cenę, mając wgląd w zaopatrzenie sklepu oraz trendy zakupowe możemy elastycznie kształtować cenę dla różnych odbiorców. Opłaca się nam obniżyć ją dla lojalnego klienta, który korzysta z naszej aplikacji (dostarczając nam cennych danych), udziela się w naszych mediach społecznościowych i regularnie otwiera emaile. Kwotę obniżki możemy wyliczyć optymalnie na podstawie wskazanych powyżej parametrów.

3.     Rola mediów społecznościowych

Rekomendacje i opinie coraz mocniej wpływają na proces zakupowy. Media społecznościowe stopniowo przejmują rolę wyszukiwarek: tu znajdujemy produkty oraz recenzje użytkowników.

Huffington Post zwraca uwagę na Facebooka jako medium, gdzie ekspansja w kierunku mariażu społecznościówki z ecommerce jest szczególnie silna, m.in. na poziomie mechanizmów reklam.

Dla marketerów oznacza to przede wszystkim ogromny potencjał. O tym, jak połączyć reklamy na Facebooku i Facebook Custom Audiences z Marketing Automation, przeczytasz więcej tutaj.

4.     Mobile commerce

Na chwilę obecną wskaźnik konwersji zakupowej na urządzeniach mobilnych jest niski: na smartfonach wynosi 1,53%, podczas gdy na pulpicie 4,43% , a na tablecie 3,75% (dane za Q4 2015, Smart Insights), ale jednocześnie wzrasta czas, jakie spędzamy na urządzeniach mobilnych.

Wnioski?

  1.     Tablety są idealnym narzędziem do robienia zakupów,
  2.     Luka między używaniem smartfonów a ilością dokonywanych na nich transakcji może wynikać z braku wygodnych, wiarygodnych rozwiązań do zakupów, szczególnie płatności mobilnych. Nad tym z pewnością sklepy interetowe będą w najbliższym czasie pracować – między innymi za sprawą aplikacji.

5.     Nielinearna podróż zakupowa

Droga klienta od pierwszego spotkania z marką po zakup i lojalność wiedzie dziś przez wiele kanałów i punktów styku, często się zapętla bądź nieoczekiwanie skraca. Zdarza się, że przygotowujesz użytkownika do zakupu przez treści, cykle edukacyjne czy powitalne, ale nie podnoszą one gotowości zakupowej. Wówczas musisz podejść do niego od innej strony i na nowo podjąć edukację, najlepiej w innym kanale.

Kiedy indziej zaś okazuje się, że użytkownik zrobił research zanim odwiedził Twoja stronę i w momencie pierwszej wizyty jest gotów do zakupu.

Wniosek? Marketerzy muszą być elastyczni i gotowi na wiele scenariuszy relacji z marką. Wdrożone przez Ciebie reguły automatyzacji również powinny to odzwierciedlać.  

6.     Online-offline gap

Czy wzrost popularności sklepów internetowych zagraża sklepom stacjonarnym? Okazuje się, że nie. Po prostu zmienia ich rolę. Dziś konsumenci coraz chętniej migrują między kanałami online i offline (co nazywa się czasem efektem ROPO, Research Online, Purchase Offline).

Zaczynają od obejrzenia towaru w sklepie internetowym – wyszukiwali dany produkt i znaleźli go na Twojej stronie www. Następnie wybrali się do pobliskiego sklepu, by przyjrzeć się potencjalnemu nabytkowi. Palcami jednej dłoni obmacują i sprawdzają produkty, zaś palcami drugiej – już wyciągają smartfona, przeczesując sieć w poszukiwaniu lepszej oferty cenowej i recenzji użytkowników.

Jak odpowiedzieć na wędrujących między kanałami odbiorców? Najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie beaconów do trackingu offline i aplikacji mobilnych. Dzięki temu możemy monitorować wizyty naszych klientów w sklepie offline, by personalizować marketing online i powiadomienia push.

Kiedy korzystamy z beaconów, informacja o użytkowniku jest również przekazywana do POS, co oznacza, że sprzedawca będzie np. wiedział, że dany klient nie ma historii zakupów ani odwiedzin na stronie www, inny zaś często kupuje nasze produkty online. W ten sposób możemy nie tylko personalizować komunikację marketingową, ale też dać sprzedawcom w sklepach stacjonarnych cenną wiedzę.

Ecommerce przyszłości, przyszłość ecommerce

Nie ma wątpliwości,  że ecommerce będzie się umacniać i rozwijać w kierunku wyznaczanym przede wszystkim przez zbieranie większej ilości danych o klientach z większej ilości źródeł i przekuwaniu ich w działania. Będzie to konieczne o tyle, że zakup może teraz wydarzyć się wszędzie: w sklepie online, na Facebooku, stacjonarnie, w aplikacji mobilnej… Na wszystkie te ewentualności ecommersy muszą być przygotowane.

Tym samym zwiększy się adaptacja technologii marketingu, takich jak Marketing Automation.  

A kiedy już o aplikacjach mowa – będą one coraz bardziej potrzebne, by zaadresować wzrastającą rolę kanału mobilnego. 90% czasu, jaki spędzamy na urządzeniach mobilnych, spędzamy w aplikacjach, a nie w wyszukiwarkach.

Co dodalibyście do naszej listy?

 

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]