„Weź i czytaj!” Co o potrzebach Twojego konsumenta powiedziałby św. Augustyn?

Św. Augustyn działał w warunkach chaosu i upadającego Imperium Rzymskiego. Ale jego czysto religijne dociekania świetnie można wykorzystać w czasach chaosu rynkowego, gdy świątynią stała się galeria handlowa.

 
 

Dla św. Augustyna najważniejszą książką była Biblia. Ale nie udawał, że nie widzi w niej wielu jaskrawych sprzeczności. Dlaczego więc Wszechmogący Bóg wprowadzał ludzi w błąd? Pytanie to pchnęło filozofa do ogólnej refleksji nad językiem, które swobodnie można wykorzystać również w bardziej przyziemnych niż to opisują święte księgi sytuacjach. Na przykład w komunikacji z klientem.

 

Po pierwsze: ludzie zawsze chcą powiedzieć więcej, niż naprawdę mówią

 

Dla Augustyna problem z Biblią był dosyć prosty: z jednej strony był doskonały i wszechpotężny Bóg, z drugiej zaś lichy człowiek ze wszystkimi swoimi ograniczeniami. Pismo Święte jest więc jedynie zewnętrzną, niedoskonałą oznaką woli bożej, której nie da się w pełni zrozumieć bez otwarcia się na jego łaskę. Ale mało prawdopodobne, by na infolinię zadzwonił do nas Bóg. Jak to się więc ma do komunikacji międzyludzkiej?

 

Bardzo podobnie! Według Augustyna to co mówimy czy piszemy również jest dużo mniej doskonałe od tego, co naprawdę chcemy zakomunikować. Zastanówmy się – ile razy nie potrafiliśmy nazwać jakiegoś uczucia albo jak często zdarzało się, że nie potrafiliśmy znaleźć adekwatnych słów? Nasze intencje (jakby powiedział Augustyn: słowo wewnętrzne) można poznać tylko w szerszym kontekście i wymaga to odpowiedniego nastawienia ze strony odbiorcy.

 

Henry Ford miał kiedyś powiedzieć, że zanim dostali samochód, klienci oczekiwali szybszych koni. Krótko mówiąc: klient może mówić jedno, ale nie oznacza to, że wie czego chce i że bezwzględnie ma rację.

 

Po drugie: chcesz wiedzieć o co chodzi klientowi? Słuchaj go z pokorą i pozytywnym nastawieniem

 

Brzmi banalnie, co? W praktyce nie jest jednak tak wesoło. Sam się zastanów ile razy komunikacja w dużych korporacjach odbywa się tylko na bazie mechanicznego przetwarzania danych zebranych w ankietach. Co to ma wspólnego z pokorą? Przecież to wybitny przykład zarozumiałego przekonania jakoby nasza ankieta była jakimś doskonałym narzędziem badawczym!

 


Św. Augustyn przykładał wielką rolę do biblijnego przykazania miłości. Jego praktyczny wymiar w komunikacji biznesowej polega na tym, że to Ty masz się zatroszczyć o to, żeby klient miał jak najlepsze warunki do jasnego wytłumaczenia o co mu chodzi. Sam fakt, że można do Ciebie wysłać informację na Facebooku to za mało. Prosty przykład: jak ktoś ma zapytać o produkt, skoro żeby dowiedzieć się co Ty właściwie sprzedajesz trzeba najpierw przeskrolować kilka stron marketingowego bełkotu i zdjęć ze stocka?

 

Po trzecie: klasyczne metody komunikacji ciągle są istotne!

 

Augustyn wątpił w to, że ówczesna wiedza retoryczna i filozoficzna jest wystarczająca do uchwycenia sedna wypowiedzi. Ale nie oznacza to, że ją w potępiał i bagatelizował jej znaczenie. Uważał, że zrozumienie Pisma Świętego składa się z dwóch równorzędnych pierwiastków: intelektualnego badania tekstu w oparciu o ludzką wiedzę i irracjonalnego nastawienia pełnego wiary i miłości do Boga. 

 

Nie inaczej jest w praktyce biznesowej. Jeżeli myślisz, że filozofia świętego jest dobrą wymówką, by nie wprowadzać w swojej firmie standardowych rozwiązań w komunikacji to źle trafiłeś! Sedno tkwi nie w szukaniu drogi na skróty, a w uświadomieniu sobie, że w utartym szlaku też są czasem dziury, które trzeba ominąć. Augustyn próbował pogodzić ze sobą dwa pierwiastki: racjonalny umysł i irracjonalne serce. Dziś niejeden CEO dałby się za taką wiedzę pokroić, choć może pożądał by jej z bardziej niż starożytny święty przyziemnych powodów.

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.