William James i pragmatyzm – filozofia rynkowych czempionów

 
 

Przez stulecia filozofowie zastanawiali się nad tym jaka jest prawda i jak powinniśmy postępować. Dopiero w XIX wieku kilku amerykańskich filozofów uznało, że to złe pytania: dużo ważniejsze jest “co z tego wynika?”

 

Półki księgarń uginają się pod setkami książek, które powiedzą nam jak żyć, jak odnieść sukces i jak zarobić mnóstwo pieniędzy. Korporacje wydają miliardy dolarów na analizy konsumentów. Na ile jednak te wszystkie porady i dane są wartościowe? To zależy. Konsekwentnie stosowana filozofia pragmatyzmu potępiałby rozpoczęcie planowania od zbierania informacji i ich analiz. Najpierw trzeba określić cele i potem zebrać dane, które pomogą ustalić, jak je osiągnąć. 

 

Dla Jamesa prawda jest “instrukcją działania”. Nie ważne “jak jest” tylko “jak to na nas wpływa”.

 

Filozof bardzo nie lubił skrupulatnego, akademickiego języka, trudnych deliberacji i dzielenia włosa na czworo. Jego zdaniem ludzie przez setki lat kłócili się o coś, co i tak nie ma znaczenia. Jako przykład podawał Eucharystię – katolicy wierzyli, że naprawdę jedzą ciało Chrystusa, protestanci, że to tylko symbol. Ale dla Jamesa ten spór był kompletnie jałowy – z punktu widzenia praktycznych skutków w obu przypadkach wyglądało to identycznie.

 

Myśliciel uważał, że jego filozofia jest więc idealną metodą rozstrzygania sporów

 

Można ją też zastosować także w życiu zawodowym: jeżeli jest konflikt między dwoma pracownikami co do tego jak zrobić jakąś czynność, trzeba ustalić co chcą osiągnąć. Jeżeli w obu wypadkach skutek będzie ten sam należy natychmiast zarządzić, żeby każdy robił po swojemu, byleby jak najszybciej skończył. Jamesowi z pewnością spodobałby się model pracy na akord, gdzie płaci się za wykonaną pracę a nie za to ile czasu i jak się pracuje. 

 

William James uważał również, że znalazł odpowiedź na to, co robić w sytuacji, gdy dane nie pozwalają podjąć racjonalnej decyzji. Nazwał to “prawem do wiary”.

 

Filozof odnosił się w ten sposób do kwestii wiary w Boga. Uważał, że nie da się przeprowadzić takiego dowodu, który jednoznacznie określi czy Bóg istnieje, czy nie. Stwierdził więc, że kwestię tą należy potraktować pragmatycznie: zastanowić się jakie skutki ma dla człowieka wiara i pozwolić mu wybrać stanowisko dla niego lepsze. Podobnie w życiu codziennym często spotykamy się z sytuacją, gdy brak jest sensownych przesłanek do podjęcia decyzji. Ale brak decyzji też jest decyzją – trzeba się więc zastanowić czy działanie “na czuja” nie byłoby lepsze niż bezczynność. 

 

Amerykanin niezbyt poważałby również wszelkiego rodzaju ewaluacje i badania zadowolenia klientów. Najlepszą miarą tego, czy klient jest zadowolony jest fakt, że kupuje nasz produkt. 

 

Myśl Jamesa odnosi się nawet do bardzo prozaicznych sytuacji. Co to bowiem znaczy “na dworze intensywnie pada”? Nic innego jak fakt, że jeżeli wyjdziemy bez parasola to zmokniemy, ziemia na zewnątrz jest mokra, w przypadku dłuższej ulewy mogą wystąpić podtopienia itd. Krótko mówiąc fakt to nic innego jak wiązka praktycznych wniosków. Debata o tym co się dzieje gdzieś na końcu wszechświata, gdzie nikt tego nie obserwuje i nie ma szans zaobserwować i nijak to nie wpłynie na nasze życie jest więc pozbawiona sensu. 

 

William James od początku zmagał się z ciężką krytyką. Zarzucano mu, że jego filozofia legitymizuje choćby wiarę w św. Mikołaja

 

W końcu dzieci wierzące w św. Mikołaja mają z tego powodu wiele uciechy, jest to więc z pewnością pożyteczne przekonanie! James musiał przez to poświęcić ostatnie lata życia poświęcił na rozjaśnianie swoich poglądów i odpieranie krytyki. I o ile rzeczywiście będąc skrajnym, naiwnym pragmatykiem można popaść w myślenie życzeniowe, to nie ulega wątpliwości, że skupienie się na skutkach i traktowanie prawd jako użytecznych wskazówek postępowania świetnie sprawdzi się w realiach rynkowej konkurencji.

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]