Prowadzenie kampanii email marketingu to temat na niejedną pracę doktorską. Przy ogromie możliwości nieocenione staje się skorzystanie z podpowiedzi najbardziej doświadczonych w tej dziedzinie. Eric Groves z Constant Contact proponuje prosty, trzystopniowy model komunikacji mailowej zgrabnie ujęty w haśle „Connect.Inform.Grow”.
Groves proponuje zastosowanie się do trzystopniowego planu działań:
Connect – Stworzenie połączenia. Etap ten polega na zdobyciu wartościowych adresów email W Constant Conect odradza się kupowanie list mailingowych. Wysyłanie maili do osób niezainteresowanych mija się z celem, jest nieefektywne, a nawet może nam przysporzyć problemów, gdy zostaniemy posądzeni o spam. Z tego samego powodu należy zadbać o uczciwe poinformowanie subskrybentów o treści i częstotliwości wysyłanych przez nas wiadomości. Należy też udostępnić im możliwość zrezygnowania z subskrypcji w każdej chwili. Lepiej wysyłać wiadomości do węższej grupy, ale rzeczywiście zainteresowanej naszą ofertą.
Inform – Dostarczanie informacji do odbiorców. Powodzenie tego etapu oparte jest na dwóch filarach: stworzeniu wartościowego contentu i zadbaniu o to, żeby dotarł on do odbiorcy. Wartościowy content powinien być stworzony w sposób zwięzły, ale dostarczający dużej ilości informacji. Najważniejsze jest jednak, aby wzbudzał ciekawość, ale nie zaspokajał jej w całości. Czytelnik, zachęcony poruszoną tematyką, powinien przejść do naszej witryny lub bloga, aby uzyskać dostęp do całości artykułu. Nie mniej ważna jest forma maila – to od niej w dużej mierze zależy, czy odbiorca otworzy email, czy wyrzuci go do kosza (lub, co gorsza, do spamu). Zadbajmy więc o zachęcający temat, a w polu Nadawca umieśćmy dane rozpoznawalne dla odbiorcy.
Grow – Poprawa wskaźników efektywności. Działania z tego zakresu mają służyć poprawie trzech obszarów: dostarczalności maili, otwieralności i klikalności. Poprawie pierwszego służy dokładne przeglądnięcie adresów email w naszej bazie, a także korzystanie z dostawców nie znajdujących się w spam listach. Poprawa otwieralności i klikalności to bardziej złożone zagadnienie: należy tu zadbać o odpowiednie targetowanie maili, wysyłanie ich o odpowiedniej porze (najlepszy moment – środek tygodnia w godzinach 12-17), jak również sam zachęcający content. Warto eksperymentować modyfikując styl pisania newsletterów, ich zawartość i moment wysyłki, tak aby znaleźć regułę dającą nam najwyższą efektywność.