10 najważniejszych kluczowych wskaźników efektywności w marketingu

Efektywne tworzenie i realizowanie kampanii marketingowych wymaga stałego monitorowania otrzymywanych wyników. Szczęśliwie w wypadku cyfrowych działań marketingowych mierzenie efektów jest relatywnie proste, a marketerzy posiadają szeroki wybór narzędzi analitycznych. Najczęściej w marketingu mierzymy konwersję sprzedażową, ilość pozyskanych kontaktów i koszt pozyskania kontaktu. Dane te są na tyle ogólne, że mogą prowadzić do mylnych wniosków. Przedstawiamy listę 10 najważniejszych KPI w marketingu.


Większość wymienionych poniżej wskaźników możemy mierzyć za pomocą systemów klasy Marketing Automation, ponieważ wymagają one połączenia działań marketingowych z konkretnymi klientami i osiągniętym efektem.

1. Przychód z działań marketingowych

Uzasadnieniem każdego działania marketingowego jest jego wpływ na wielkość generowanego przychodu. Dlatego potrzebujemy narzędzia, które pozwoli dokładnie sprawdzić z jakiej akcji marketingowej pochodzi pozyskany klient. W systemie SALESmanago możemy dokładnie sprawdzić źródło pozyskania oraz akcje marketingowe jakim podlegał każdy pozyskany klient.

2. Koszt pozyskania kontaktu

Skoro dokładnie wiemy skąd i w jaki sposób pozyskujemy kontakty. To łatwo możemy określić średni koszt pozyskania kontaktu, a przy okazji znajdziemy najtańszy sposób pozyskiwania kontaktów.

3. Wartość potencjalnego klienta

Określenie wartości klienta jest bardzo ważne dla obliczenia rentowności sprzedaży. Jeśli średnia wartość pozyskiwanych klientów będzie niższa niż koszt ich pozyskania to staniemy przed bardzo poważnym problemem. Dlatego potrzebujemy mierzyć wartość klienta w trakcie całego cyklu jego życia. W SALESmanago możemy skorzystać z nowej funkcjonalności pozwalającej określać i modyfikować wartość potencjalnego klienta w lejku sprzedażowym. Więcej informacji tutaj.

4. ROMI

ROMI czyli zwrot z inwestycji  marketingowej. Wskazuje on rentowność działań marketingowych. To jeden z najbardziej popularnych wskaźników efektywności w marketingu. Za jego pomocą możemy określić, które działania marketingowe przynoszą dochód lub stratę.

5. Konwersja na stronie WWW

Tutaj rozumiana jako ilość odwiedzających(anonimowych) do pozyskiwanych kontaktów. W tradycyjnym układzie stopień konwersji strony WWW wynosi około 2-4%. Możemy go znacznie podnieść wykorzystując możliwości Marketing Automation, w tym obszarze. 5 pomysłów na pozyskanie adresów email od anonimowych użytkowników odwiedzających stronę WWW

6. Konwersja sprzedażowa

To nic innego jak stosunek pozyskanych kontaktów, które trafiły do lejka sprzedażowego i liczby nowych klientów. Dzięki lejkom sprzedażowym w Marketing Automation bardzo dokładnie i szybko możemy określić ile pozyskiwanych kontaktów zostaje klientami i ile wynosi konwersja sprzedażowa.

7. Konwersja na stronach docelowych (Landing Pages)

Typowa konwersja w wypadku stron docelowych to 10 do 20%. Rozumiemy ją jako procent osób zostawiających dane z ilości osób skierowanych na stronę docelową.

8. Ruch organiczny na stronie WWW

Bardzo ważną informacją jest jaka część ruchu na stronie WWW jest generowana przez wizyty organiczne. Najprostsza definicja ruchu organicznego mówi, że są to po prostu wejścia na stronę WWW z wyszukiwarki internetowej.  Istotne tu będą jak duża część osób trafia do nas w ten sposób i po jakich wyszukiwanych frazach trafiły na stronę WWW.

9. Konwersja z portali społecznościowych

W wielu branżach social media to bardzo ważne źródło klientów. Dlatego powinniśmy monitorować ilu klientów pozyskujemy z poszczególnych portali społecznościowych i jakim kosztem. Pozwoli to znaleźć te miejsca, w których czeka na nas najwięcej potencjalnych klientów. Ważne będzie również jaki ruch na stronie WWW  generuje social media.

10. Konwersja na użytkownikach urządzeń mobilnych

Coraz więcej osób wykorzystuje urządzenia mobilne do poruszania się w Internecie. Równolegle wzrasta rynek mCommerce, czyli zakupów dokonywanych w sklepach dostępnych na urządzeniach mobilnych i przy ich użyciu. Istotne jest żeby monitorować jaka część odwiedzających korzysta z urządzeń mobilnych i ilu z nich konwertuje na pozyskane kontakty, MQL, SQL i na końcu nowych klientów. Wskaźnik ten da nam odpowiedź jak dużo wysiłku powinniśmy włożyć w optymalizację strony WWW pod kątem użytkowników mobilnych lub czy powinniśmy stworzyć aplikację mobilną.

SALESmanago to jedyna platforma CDXP (all-in-one Customer Data Platform & Customer Experience Platform) wspierana sztuczną inteligencją i wykorzystująca podejście no-code. Używana jest przez ponad 2000 klientów (m.in. Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance, Victoria’s Secret) w 50 krajach. Financial Times określił SALESmanago jako najszybciej rosnącą platformę marketing automation w Europie.

SALESmanago wykorzystuje pełen potencjał danych o klientach, łącząc zaawansowaną analitykę i hiperpersonalizację do dostarczenia w pełni konfigurowalnych, spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach marketingowych.

Firma zlokalizowana jest w Krakowie i zatrudnia 300 doświadczonych konsultantów, data scientists i inżynierów. SALESmanago działa międzynarodowo dzięki szerokiej sieci ponad 1000 partnerów biznesowych.

Zacznij swoją podróż z SALESmanago od 2-miesięcznego darmowego Proof of Concept. Zarejestruj się na www.salesmanago.pl

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]

Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?
Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?

    Skrupulatnie zbadaliśmy najnowsze trendy konsumenckie, aby oddzielić ziarno od plew i przedstawić rzetelne oszacowanie ogólnego kierunku ewolucji eCommerce. Oto, co odkryliśmy:   Klienci przenoszą się na urządzenia mobilne   Klienci zwykle odkrywają więcej produktów online niż w sklepach stacjonarnych. 55% z nich preferuje sieć z uwagi na wygodę, 46% większy wybór, a 45% […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane zero- i first-party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane Zero- i First-Party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI
Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI

    Last touch ROAS wciąż dominuje wyobraźnię marketerów jako prymitywne, ale proste narzędzie pomiarowe. W nowym krajobrazie eCommerce, zdominowanym przez zagadnienie prywatności, będzie musiało się to zmienić. Wskaźniki dla ROAS ucierpią z uwagi na brak danych z tracking i bardzo ograniczone sposoby identyfikacji urządzeń. Brak plików cookie third-party tylko pogorszy sytuację. Co zastąpi ROAS? […]

Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party
Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party

    Niedawne badanie przeprowadzone przez CommerceNext pokazuje, że 39% sprzedawców detalicznych i marek obawia się nowego środowiska post-cookie, zdominowanego przez podejście privacy-first. W badaniu autorzy starali się też dociec, jakich strategii wobec tego środowiska planują użyć marketerzy. Oszałamiający okazała się fakt, że branża eCommerce wydaje się być nieświadoma roli, jaką dane zero-party mogą – […]

Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce
Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce

    Podczas ostatniej poświęconej wynikom finansowym telekonferencji giganta mediów społecznościowych Facebook nie zabłysnął, co wskazuje na odpływ w internetowej przestrzeni reklamowej. Co to znaczy? W środę, 2 lutego 2022 r., Facebook przeprowadził telekonferencję na temat wyników za IV kwartał. To nie był dla niego moment triumfu. Gigant ogłosił prognozę, zgodnie z którą przychody w […]

7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party
7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party

    Ślad węglowy firm i ich produktów staje się coraz większym problemem dla klientów, a biznes gorączkowo szuka sposobów na jego zmniejszenie. Znaleźliśmy 7 sposobów, na to jak dane zero-party mogą być pomocne w wysiłkach na rzecz wypracowania bardziej zrównoważonego modelu — zarówno pod względem zrównoważenia biznesowego, jak i środowiskowego. Przekształcenie eCommerce w ECOmerce […]

[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć
[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć

    Aby radykalnie polepszyć komfort korzystania z naszego systemu, przeprojektowaliśmy jego interfejs od podstaw. Na początek przygotowaliśmy pionierskie wytyczne Human Interface, inspirowane najnowszymi trendami projektowymi dla najbardziej intuicyjnych systemów operacyjnych. Skrupulatne wykonanie założeń projektowych umożliwiło nam wyniesienie User Experience do poziomu nieosiągalnego, na dzień dzisiejszy przez żaden system SaaS. Celem, jaki sobie postawiliśmy, było […]