102 darmowe narzędzia online dla biznesu: planowanie, SEO, treści, social media

Multi-Ethnic Group of People Planning Ideas

Lubicie posty zbierające darmowe narzędzia? Z naszej analityki wynika, że lubicie :) Dlatego zebraliśmy dla Was linki, dotąd rozproszone w mniejszych postach, oraz dodaliśmy ponad 30 nowych. Uwzględniliśmy też propozycje, które zgłaszaliście w komentarzach.

Przed Wami uaktualniona i odświeżona lista: najlepsze, sprawdzone przez nas narzędzia do planowania, delegowania zadań, marketingu treści, monitoringu konkurencji, zarządzania klientami (CRM) i SEO. Są do Waszej dyspozycji zupełnie bezpłatnie!


10 Przykazań Email Marketingu. Pobierz ebooka za darmo!


Oczywiście, dopisujcie swoich ulubieńców w komentarzach.

 

Planowanie i delegowanie zadań, komunikacja

  • Asana: cudowne narzędzie do zarządzania projektem. Planuj zadania, przypisuj je konkretnym pracownikom, śledź postępy. Darmowa wersja wystarczy dla MŚP.
  • Trello: pomaga zorganizować pracę, dzieląc je na mniejsze kawałki – na konkretne zadania. Prostszy od Asany. Często wykorzystywane przez osoby pracujące metodologią kanban.
  • Producteev: świetny do pracy zespołowej. Określasz projekt, ustalasz zadania, priorytety i deadline’y.
  • Google Calendar + Google Drive: Twoje biuro przy Tobie w każdej chwili. Dokumenty i zadania w chmurze, na każdym urządzeniu.
  • Dropbox: dokumenty współdzielone, współedytowane i zabezpieczone w chmurze.
  • Slack: czegokolwiek używasz (Skype, Google Talk, etc), rzuć to i wypróbuj Slacka. To komunikator stworzony dla biznesu – łatwo w nim wszystko otagować i znaleźć, ma aplikację mobilną, a Twoi pracownicy mają komfort posiadania odrębnego narzędzia do komunikacji w firmie.
  • Rapportive: pokazuje Ci profil danej osoby na LinkedIn w skrzynce pocztowej – kiedy otrzymujesz od niej maila. Od razu dostajesz potrzebne informacje (np. o miejscu zamieszkania) i możesz od razu nawiązać kontakt via LinkedIn. Ułatwia budowanie bazy kontaktów.

 

Darmowe CRM

Większość z nich możesz w okrojonej wersji mieć za darmo, a potem ewentualnie zdecydować się na wersję komercyjną. Inne są bezpłatne do określonego poziomu kontaktów, a potem trzeba będzie za nie zapłacić. Poniżej wybrane przez nas rozwiązania.

  • SuiteCRM (darmowy – open source, powstał na bazie SugarCRM)
  • ZohoCRM (darmowe dla 3 uzytkowników i 5000 rekordów)
  • Bitrix 24: darmowy do 12 uzytkowników i 5 GB. Potem – elastyczny plan
  • Streak: prosty, obsługiwany z poziomu skrzynki email program do operowania kontaktami
  • Odoo (bezpłatne i otwarte oprogramowanie biznesowe na licencji GNU. Obejmuje nie tylko CRM, ale też CMS czy ERP)

 

Automatyzacja

  • Zapier: platforma, która integruje aplikacje, których używasz. Zapier działa na zasadzie automatycznych reakcji na zdefiniowane zdarzenia. Potrafi zacząć za Ciebie maila, dodać zadanie do kalendarza czy Asany, wysłać wiadomość w mediach społecznościowych.
  • IFTTT: działa na podobnej zasadzie jak Zapier.
  • Boomerang: narzędzie dla Gmaila, które wyśle Twojego maila o zaplanowanej porze. Napisz go teraz i zaznacz, kiedy ma zostać wysłany.
  • Email Marketing Automation – zautomatyzuj swój email marketing za darmo. Dopasuj godzinę wysyłki do zwyczajów odbiorcy, wysyłaj dynamiczne wiadomości 1-do-1 i mierz skuteczność działań.

 

Marketing treści: porządkowanie materiału

Porządkuj informacje, które wyszukujesz. Te aplikacje ułatwią Ci research.

  • Feedly: czytnik RSS, czyli wygodne narzędzie, w którym możesz zebrać subskrypcje ze wszystkich interesujących Cię blogów czy innych źródeł. Nie musisz sprawdzać każdej strony na bieżąco, jest to bardziej godne zaufania niż Facebook (który filtruje informacje w Twoim feedzie) i wygodniejsze niż newslettery. Czytasz, kiedy masz czas i kiedy potrzebujesz.
  • Flipboard: wyszuka historie, które Cię interesują, i przedstawi w przyjaznej dla oka formie.
  • Instapaper: internet nie sprzyja czytaniu w skupieniu. Kiedy więc znajdujesz długi i ciekawy artykuł, który chcesz przeczytać później, w skupieniu, użyj Instapaper. To rozszerzenie pozwoli CI oznaczać wartościowe artykuły i zostawić je do przeczytania na później. Poda Ci tę treść w wygodnej formule – usunie reklamy i inne rozpraszacze i zostawi zwykły tekst. Jeśli zechcesz, wyśle Ci też wybrane artykuły automatycznie na czytnik Kindle. Jeśli więc potrzebujesz poczytać w skupieniu, wybierz Instapaper.
  • Pocket: zaznaczasz i tagujesz wartościowe treści w internecie. Dzięki rozszerzeniu do przeglądarki oznaczenie artykułu zajmuje sekundę. Kiedy znajdziesz przypadkiem coś, co przyda się do artykułu, możesz to od razu wygodnie oznaczyć i tworzyć katalog inspiracji. Krótko mówiąc: organizujesz sobie internet. Ważne treści nie przepadają i możesz łatwo zbierać materiały np. do inforgrafiki czy postu na zaś.
  • Google Alerts: monitoring wzmianek. Alerty Google poinformują Cię o ważnych treściach z interesującego Cię zakresu. Po prostu ustaw hasła, które Cię ciekawią.
  • Blinkist: każdy z nas chciałby więcej czytać i uczyć się, a mało kto potrafi wygospodarować na to czas. Blinkist proponuje rozwiązanie – praktyczne streszczenia ważnych książek. Dzięki temu będziesz na bieżąco z nowinkami i ciekawostkami, co dostarczy Ci dobrego, bardziej oryginalnego materiału do tworzenia treści.
  • Alltop: strona, która agreguje popularne treści z danego portalu.
  • Quora: Na Quora ludzie zadają innym pytania o palące sprawy. Zobacz, jakie pytania zadają odnośnie do Twojej branży i przekształć je w posty. Korzystanie wymaga rejestracji.
  • Content Forest:wpisujesz w polu interesującą Cię frazę i dostajesz listę najczęściej udostępnianych postów z danej dziedziny.
  • ContentGems: podajesz maila I dostajesz porcję najpopularniejszych postów z interesującej Cię dziedziny.
  • Generatory tematów na posty: Blog About i Portent
  • oTranscribe: Może się okazać, że łatwiej Ci będzie tworzyć nie pisząc, ale mówiąc. Nagraj się, a później oTranscribe dokona transkrypcji pliku audio na tekst. Naturalnie, nie będzie to z pewnością materiał gotowy do wrzucenia na bloga, ale kiedy czujesz blokadę, to dobry sposób na przełamanie twórczego impasu.

Do wyszukiwania tematów możesz również wykorzystać narzędzia SEO oraz social media – patrz poniżej.

Marketing treści: edytory tekstu

  • Evernote: wygodny notatnik, do którego możesz mieć dostęp na kilku urządzeniach, w tym mobilnie, i online. Minimalistyczny, łatwo w nim wszystko znaleźć, możesz dodać do niego zdjęcia czy wideo. Najlepszy, gdy chcesz zapisać coś na szybko lub gdy pracujesz nad pierwszym draftem tekstu.
  • Google Keep: po prostu piszesz notatki, które masz zawsze przy sobie, wygodnie dostępne z poziomu wielu urządzeń.
  • FocusWriter: prosty edytor tekstu, który ma jeden cel – nie rozpraszać. Podobnie działa WriteMonkey (tylko Windows) lub piękny OmmWriter.

Proofreading

  • Hemingway: naucz się pisać lakonicznie, jak mistrz. Aplikacja wyłapie zawiłości, zbyt złożone struktury, przegadania. Dla anglojęzycznych (choć wyłapie też niektóre problemy z tekstem po polsku).
  • Zecerka: poprawi przecinki, sprawdzi spójniki
  • Analiza nagłówków: AMI i CoSchedule. Niestety, nie ma analogicznego narzędzia dla języka polskiego (a przydałoby się!). Analiza nagłówków wskazuje na ich emocjonalną siłę oddziaływania oraz pomaga testować kilka wersji i wybrać najlepszą.
  • Word2CleanHTML: przekonwertuje tekst z doca lub notatki w html, dzięki czemu unikniesz błędów formatowania

 

Źródła darmowych zdjęć

Zanim zdecydujesz się na wykup dostępu do płatnej bazy zdjęć, zobacz, jak świetne (dobrej jakości, bez znaków wodnych, do dowolnego użytku, w tym komercyjnego) zdjęcia pozyskasz tu:

 

Mikrotreści, infografiki, szybka edycja zdjęć

  • Pablo: obiecuje tworzenie mikrotreści poniżej 30 sekund i tę obietnicę spełnia. Pozwala tworzyć proste obrazki z tekstem. Możesz skorzystać z ich skromnej bazy lub wgrać własne zdjęcia w tle. Większość czcionek nie obsługuje polskich znaków.
  • Canva: do bardziej zaawansowanych zadań. Wybierz z szerokiego wachlarza formatów i szablonów, możesz także wgrać własne zdjęcia. Rozmiary dostosowane do poszczególnych kanałów social media oraz postów na blogu czy innych dokumentów. Za niektóre zdjęcia czy szablony trzeba dopłacić. Canva zasługuje też na uwagę dlatego, że jest realnie darmowa – możesz pobrać obrazek i zrobić z nim, co uważasz. Sporo czcionek nie obsługuje polskich znaków, ale ponieważ wybór fontów jest ogromny, znajdziesz rozwiązanie. Dzięki ogromnym zasobom możesz z Canvy korzystać regularnie. Wymaga zalogowania.
  • Quozio: wpisujesz tekst cytatu oraz jego autora, a potem wybierasz spośród możliwych kompozycji tło + grafika. Nie ma tu wielu opcji, ale stanowi proste i przyjemne narzędzie – korzystaj z niego, kiedy czujesz, że Twoi odbiorcy przyzwyczaili się do jednej formy mikro-treści i chętnie zobaczyliby coś innego.
  • Skitch: stworzona przez ekipę Evernote’a. Aplikacja, która zrobi Ci zrzut ekranu i doda na nim teksty, strzałki, etc. Świetne do tworzenia materiałów edukacyjnych. Wymaga pobrania.
  • PiktoChart: narzędzie do tworzenia infografik, które możesz pobrać (bez znaku wodnego). Opcje darmowe na początek przyzwoite, potem możesz dokupić dodatkowe szablony.
  • Picmonkey: do edycji zdjęć
  • Wordle: zrób ładne chmury słów – skojarzeń
  • Snappa: gotowe szablony oraz intuicyjny edytor. Za darmo – 5 kreacji miesięcznie.
  • Lunapic: to niepozorne narzędzie pozwala nałożyć filtry – w tym animacje – na obrazek. Dzięki temu możesz dodać np. latające serduszka na tle Twojego logo czy zdjęcia z eventu.
  • Imgflip: przerób film na gifa.
  • Audacity: narzędzie do edycji plików audio

 

Zarządzanie czasem i praca w skupieniu

Czasem przyda się narzędzie, które pomoże skoncentrować się na zadaniu i lepiej zarządzać swoją pracą.

  • Rescue Time: jeśli masz poczucie, że twórcza praca łatwo wymyka Ci się spod kontroli i zmienia się w podróż na krańce internetu, zainstaluj narzędzie, które będzie rejestrować dla Twojej informacji przeglądane strony i używane programy, czas na nich spędzony oraz monitorować produktywność – na bieżąco, w skali dnia oraz tygodnia.
  • I Done This: codziennie o ustalonej porze dostajesz maila z pytaniem: co dziś zrobiłeś, oraz wprowadzasz wykonane zadania do dziennika.
  • Toggl: śledzi strony, które oglądasz i aplikacje, których używasz, oraz pomaga organizować i planować.
  • Noisli: przyjemny generator white noise’u – przyda się, kiedy chcesz się odizolować, a muzyka Cię rozprasza. Zawiera też timer oraz prosty edytor tekstu online.
  • Tomato Timer: metoda Pomodoro polega na przeplataniu pracy w skupieniu przerwami. Chodzi o to, żeby pracować, kiedy się pracuje, a odpoczywać potem. Dzięki krótkim (25 min.) sesjom wysiłku, możesz łatwiej się zmobilizować. Odmierzanie czasu oferują specjalne aplikacje, jak Tomato Timer. Podobną funkcję ma też Noisli i Toggl.
  • Keybr: wciąż piszesz dwoma palcami, wpatrując się w klawiaturę? Żaden wstyd, ale zabiera Ci to sporo czasu. Naucz się pisać bez patrzenia na klawiaturę, tak szybko, jak myślisz.

 

Social media

Nie musisz wszystkiego wyszukiwać ręcznie. Te narzędzia pomogą wykorzystać pełen potencjał mediów społecznościowych bez straty czasu.

  • Knowem: zanim pozakładasz profile (najlepiej – zanim wybierzesz nazwę), sprawdź planowane nazwy użytkownika. Czy Twoja nazwa na pewno jest unikalna?
  • Buffer: zarządzaj wszystkimi swoimi kanałami w social media. Planuj dystrybucję treści.
  • Hootsuite: zarządza social media – albo w planie darmowym, albo premium
  • MavSocial: ułatwia zarządzanie treściami wizualnymi (m.in. dostęp do bazy darmowych zdjęć, kreator inforgrafik), kalendarz postów, rapoty. Obejmuje Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Tumblr
  • Social Mention: wpisz frazę, a narzędzie pokaże Ci, co w chwili obecnej pisze się na ten temat w social media oraz zmierzy siłę, zasięg oraz emocje, które budzi dane hasło. Wpisz w boks nazwę swojej firmy I zobacz, co się stanie!
  • Topsy: narzędzie do monitorowania, co trenduje na Twitterze
  • Buzzsumo: sprawdzaj, o czym się aktualnie mówi, co generuje ruch w mediuch społecznościowych. Najlepsze wyniki na zasadne pytanie otrzymasz za darmo, dostęp do większej listy trzeba wykupić.

 

Badanie konkurencji, research, SEO

Wyszukuj słowa klucze i monitoruj zachowania koknurencji.

  • Ubersuggest: szukaj słów kluczy
  • Similarweb pokazuje szacunkowe dane dotyczące statystyk i słów kluczowych dowolnej strony.
  • SimilarSites: znajdzie strony podobne do żądanej. Podobnie działa SimilarSitesSearch
  • SEObook: pomoże ze znalezieniem słów kluczy
  • Manta przyda się, gdy pracujesz w B2B lub potrzebujesz zrobić research konkurencji. O ile działasz w USA.
  • Browseo: zobacz, jak wyszukiwarki widzą Twoja stronę
  • Copyscape: szuka kopii treści z Twojej strony w internecie.
  • Soovle: wpisz hasło, a otrzymasz słowa, jakie są z nim powiązane w najpopularniejszych serwisach, takich jak Wikipedia czy Amazon
  • Live Keyword Analysis: sprawdź zagęszczenie słów kluczowych w Twoim tekście

 

Prezentacje

Power Pointa, Prezi czy Keynote pewnie znacie? To wypróbujcie poniższe:

  • Open Office Impress: prosta, darmowa alternatywa dla Power Pointa, oparta na tej samej filozofii prezentacji (linearność, statyczne slajdy).
  • Haiku Deck: na iPady, stworzony do przygotowywania krótkich, prostych, minimalistycznych prezentacji. Urocze!
  • SlideDog: dla tych, którzy lubią łączyć różne media, a ich prezentacje zawierają zróżnicowaną treść (tekst, zdjęcia, wideo, muzyka).
  • PowToon: do tworzenia animowanych prezentacji. Interesujący!
  • Wink: świetny do tworzenia tutoriali. Podobny do PowerPointa, darmowy, wielojęzyczny.
  • Projeqt: do prezentacji opartych na zdjęciach, świetny, jeśli chcesz stworzyć klimat.
  • BrainShark: jego innowacyjność polega na możliwości wgrania głosu. Przyda się, jeśli chcesz tworzyć materiały edukacyjne.
  • Emaze: atrakcyjne wizualnie gotowe szablony, w które możesz włączyć prezentację.

Dajcie znać, z czego korzystacie i które narzędzia najbardziej się Wam przydają!

SALESmanago to jedyna platforma CDXP (all-in-one Customer Data Platform & Customer Experience Platform) wspierana sztuczną inteligencją i wykorzystująca podejście no-code. Używana jest przez ponad 2000 klientów (m.in. Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance, Victoria’s Secret) w 50 krajach. Financial Times określił SALESmanago jako najszybciej rosnącą platformę marketing automation w Europie.

SALESmanago wykorzystuje pełen potencjał danych o klientach, łącząc zaawansowaną analitykę i hiperpersonalizację do dostarczenia w pełni konfigurowalnych, spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach marketingowych.

Firma zlokalizowana jest w Krakowie i zatrudnia 300 doświadczonych konsultantów, data scientists i inżynierów. SALESmanago działa międzynarodowo dzięki szerokiej sieci ponad 1000 partnerów biznesowych.

Zacznij swoją podróż z SALESmanago od 2-miesięcznego darmowego Proof of Concept. Zarejestruj się na www.salesmanago.pl

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]

Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?
Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?

    Skrupulatnie zbadaliśmy najnowsze trendy konsumenckie, aby oddzielić ziarno od plew i przedstawić rzetelne oszacowanie ogólnego kierunku ewolucji eCommerce. Oto, co odkryliśmy:   Klienci przenoszą się na urządzenia mobilne   Klienci zwykle odkrywają więcej produktów online niż w sklepach stacjonarnych. 55% z nich preferuje sieć z uwagi na wygodę, 46% większy wybór, a 45% […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane zero- i first-party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane Zero- i First-Party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI
Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI

    Last touch ROAS wciąż dominuje wyobraźnię marketerów jako prymitywne, ale proste narzędzie pomiarowe. W nowym krajobrazie eCommerce, zdominowanym przez zagadnienie prywatności, będzie musiało się to zmienić. Wskaźniki dla ROAS ucierpią z uwagi na brak danych z tracking i bardzo ograniczone sposoby identyfikacji urządzeń. Brak plików cookie third-party tylko pogorszy sytuację. Co zastąpi ROAS? […]

Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party
Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party

    Niedawne badanie przeprowadzone przez CommerceNext pokazuje, że 39% sprzedawców detalicznych i marek obawia się nowego środowiska post-cookie, zdominowanego przez podejście privacy-first. W badaniu autorzy starali się też dociec, jakich strategii wobec tego środowiska planują użyć marketerzy. Oszałamiający okazała się fakt, że branża eCommerce wydaje się być nieświadoma roli, jaką dane zero-party mogą – […]

Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce
Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce

    Podczas ostatniej poświęconej wynikom finansowym telekonferencji giganta mediów społecznościowych Facebook nie zabłysnął, co wskazuje na odpływ w internetowej przestrzeni reklamowej. Co to znaczy? W środę, 2 lutego 2022 r., Facebook przeprowadził telekonferencję na temat wyników za IV kwartał. To nie był dla niego moment triumfu. Gigant ogłosił prognozę, zgodnie z którą przychody w […]

7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party
7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party

    Ślad węglowy firm i ich produktów staje się coraz większym problemem dla klientów, a biznes gorączkowo szuka sposobów na jego zmniejszenie. Znaleźliśmy 7 sposobów, na to jak dane zero-party mogą być pomocne w wysiłkach na rzecz wypracowania bardziej zrównoważonego modelu — zarówno pod względem zrównoważenia biznesowego, jak i środowiskowego. Przekształcenie eCommerce w ECOmerce […]

[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć
[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć

    Aby radykalnie polepszyć komfort korzystania z naszego systemu, przeprojektowaliśmy jego interfejs od podstaw. Na początek przygotowaliśmy pionierskie wytyczne Human Interface, inspirowane najnowszymi trendami projektowymi dla najbardziej intuicyjnych systemów operacyjnych. Skrupulatne wykonanie założeń projektowych umożliwiło nam wyniesienie User Experience do poziomu nieosiągalnego, na dzień dzisiejszy przez żaden system SaaS. Celem, jaki sobie postawiliśmy, było […]