11 prostych i szybkich automatyzacji dla ecommerce. Wykorzystaj Marketing Automation w Twoim e-sklepie!

Retail or shopping cart icon on keyboard button

Marketing Automation powstał jako technologia dedykowana dla B2B, jednak eccommerce szybko zaadaptowało niektóre rozwiązania dla swoich celów. Okazało się, że automatyzacja i w tym obszarze może przynosić świetne efekty. Zobacz, jak e-sklepy z powodzeniem wykorzystują automatyzację.


Stwórz niezwykłe doświadczenie zakupowe – pobierz darmowego ebooka


 

Wyodrębnianie lojalnych, zaangażowanych klientów za pomocą scoringu

Scoring, czyli przyznawane w systemie punkty, pozwalają określić poziom zaangażowania poszczególnych klientów i oddzielić osoby, które są zaangażowane w markę (kupują u nas, odwiedzają stronę, subskrybują newsletter i czytają nasze wiadomości) od tych, które dopiero zaczynają przygodę z marką lub są mniej aktywne.

 

W ten sposób z łatwością możemy wyodrębnić z grupy naszych odbiorców te osoby i przygotowywać dla nich dedykowane kampanie. To szczególnie ważne, ponieważ większość marketerów skupia się na pozyskaniu odbiorców, a nie na ich utrzymaniu. W efekcie w większości sklepów internetowych bardziej opłaca się być nowym klientem (który zawsze dostanie zniżkę na pierwszy zakup czy zapis do newslettera) niż lojalnym. A przecież to lojalni klienci stanowią rdzeń Twojego biznesu, oni Cię polecają i stają się ambasadorami. Dlatego przygotowuj dla nich czasem coś wyjątkowego.

 

 

Segmentacja klientów

Segmentować naszych odbiorców możemy według rozmaitych kryteriów, nie tylko – jak opisano wyżej – zaangażowania. Można podzielić bazę według:

  • Zainteresowań
  • Miejsca zamieszkania
  • Płci
  • Poprzednich zakupów
  • Uczestniczenia w jakiejś poprzedniej kampanii.

 

W ecommerce marketerzy wykorzystują segmentację, by dopasować produkty w ofercie do oczekiwań poszczególnych klientów. Dzięki temu nie wysyłasz mężczyznom ofert sukienek ani nie sugerujesz zakupu produktu, który ktoś już ma.

 

W email marketingu równie ważne jak to, co wysyłasz, jest to, czego NIE wysyłasz. Każda niepotrzebna z punkty widzenia użytkownika wiadomość (np. po co mi informacja o konsultacjach w salonie w Koninie, skoro jestem z Gdyni? Po co mi informacja o przecenie szpilek, skoro jestem facetem? Po co mi email o ebooku, którego już pobrałem) obniża zaufanie do Twoich treści. Jeśli przyzwyczajasz klientów do tego, że w Twoich wiadomościach znajdą to, czego oczekują, chętniej będą je otwierać. Jeżeli z kolei zaobserwują, że w większości wypadków treść Twoich maili ich nie dotyczy, zaczną je ignorować.

 

To dlatego tak istotna jest segmentacja.

 

Lead Nurturing dla ecommerce

Lead Nurturing to rozwiązanie typowo dla B2B: polega on na stopniowym edukowaniu leadów. Kiedy pozyskujesz adres email, prawdopodobnie od osoby, która mało jeszcze wie o produkcie, wysyłasz jej na początku kilka wiadomości wstępnych, w których zawierasz najważniejszą wiedzę, jaka jest potrzebna do podjęcia decyzji lub wstępnej rozmowy ze sprzedawcą.

 

W ecommerce możesz przygotować cykl edukacyjny, który albo przygotuje grunt pod większy zakup, albo będzie kształcił prosumentów. Dziś wiele osób chce wiedzieć, skąd pochodzą produkty, które kupują, jak zostały wyprodukowane, na czym zasadza się ich jakość. Wraz ze wzrostem potrzeby rozbudowywania wiedzy przez klientów wzrasta zapotrzebowanie na Lead Nurturingi w B2C i ecommerce.

 

Nie jest to łatwa i szybka automatyzacja, ale jeśli prowadzisz bloga lub masz sporo wartościowych treści, możesz w przeciągu kilku godzin przerobić je na cenny program edukacyjny.

 

Wiadomości powitalne

Aż 74,4% klientów oczekuje wiadomości powitalnej po zapisie na newsletter. To prosty sposób na to, by zadomowić się w skrzynce odbiorczej adresata.

 

Wykorzystaj też moment, w którym jest on zainteresowany Twoim sklepem i zawrzyj w wiadomości powitalnej ofertę.

 

Wiadomości ratujące porzucone koszyki

To jedna z najcenniejszych funkcjonalności Marketing Automation dla ecommerce. Ponieważ aż 68% koszyków jest porzucanych w sklepach online, wielu sprzedawców traci ogromną część sprzedaży, z której sporą część można odzyskać.

 

Wiadomość ratująca porzucony koszyk wysyłana jest po tym, jak klient załadował koszyk, ale nie sfinalizował zakupu. Może ona zawierać drobna zniżkę czy komunikat o ograniczonej dostępności towaru, by zwiększyć motywację klienta do dokonania zakupu.

 

Wiadomości reaktywujące

Wiadomości reaktywujące służą komunikacji z tymi klientami, którzy od dawna nic u nas nie kupili lub od dawna nie odwiedzali strony. System pozwala wyodrębnić grupę nieaktywnych i albo wysyłać do nich wiadomości dynamiczne (czyli wysyłane 1-do1, wtedy do każdego z użytkowników automatycznie śle się email po przekroczeniu przez niego określonego czasu bez wizyt) albo od czasu do czasu, np. raz na pół roku czy rok przeprowadzać kampanię zbiorczą: wydzielić osoby nieaktywne i wysłać do nich informację.

 

Wiadomości urodzinowe

Jeżeli znasz datę urodzin swojego klienta, wyślij mu specjalną wiadomość z życzeniami i urodzinową ofertą. To sympatyczne, ponieważ kojarzy się z prezentem.

 

 

Dodaj imię adresata w temacie

To prosty trik, dzięki któremu możesz znacząco zwiększyć otwieralność Twoich wiadomości. W temacie dodaj po prostu imię odbiorcy. Tak zaadresowana wiadomość wydaje się bardziej osobista i zachęca do otwarcia.

 

Pamiętaj, żeby za takim zabiegiem szła kompleksowa personalizacja. Jeśli zaczynasz wiadomość osobistym zwrotem do adresata, a potem dajesz mu w twarz masową ofertą, to bądź pewien, że to wyczuje.

 

Dopasuj czas wysyłki emaili masowych do preferencji poszczególnych odbiorców

To kolejny prosty i szybki trik, który wymaga jednego kliknięcia w systemie Marketing Automation, a znacząco podnosi otwieralność wiadomości w ecommerce.

 

Na czym to polega? Otóż zamiast zastanawiać się, jaki jest najlepszy dzień i pora na wysyłkę newslettera, pozwalasz, by platforma MA na podstawie danych zebranych o indywidualnych użytkownikach i ich aktywności, automatycznie wysłała wiadomość do każdej osoby z osobna w optymalnym momencie.

 

Wówczas nawet masowe wiadomości staja się atrakcyjniejsze – trafiają do skrzynki odbiorczej dokładnie wtedy, kiedy konkretny odbiorca wykazuje najwyższą aktywność.

 

Dynamiczne treści na www

Strona www nie jest statyczną witryną, jednakową dla każdego odwiedzającego. Twoje banery czy sugerowane produkty powinny być dopasowane do zainteresowań i historii poszczególnych odwiedzających. Opcja dynamicznych banerów pozwala Ci na pokazywaniu klientom tego, co naprawdę może im się spodobać, a nie losowych produktów. Ponadto dzięki temu ułatwiasz odwiedzającemu orientowanie się w Twoim sklepie i znajdowaniu atrakcyjnych produktów.

 

Silniki rekomendacji

Rekomendacje to wielka siła – często naszym klientom brakuje dokładnego wyobrażenia o tym, czego szukają, i wtedy właśnie rekomendacje przychodzą z pomocą.  W Netflixie 2/3 filmów jest oglądane dzięki rekomendacjom. Na Amazonie 34-36% zakupów jest z rekomendacji. Na Spotify 26% odtwarzanych utworów pochodzi z rekomendacji. (Michal Kreczmar i Łukasz Dziekan).

 

Jednym z najbardziej zaawansowanych silników rekomendacji na świecie jest SALESmanago Copernicus – Machine Learning – AI, czyli technologia:

  • ucząca się zachowania każdego pojedynczego klienta,
  • przewidująca jego zachowanie zakupowe,
  • i na bazie tego rekomendująca spersonalizowane produkty, które w ocenie algorytmów zakupi z najwyższym prawdopodobieństwem.

Rewelacyjne rozwiązanie, szczególnie dla dużych sklepów, gdzie rozmiar ruchu pozwala na to, by Copernicus mógł w miarę szybko „nauczyć się” zachowań odbiorców.

 

Spersonalizowane formularze kontaktowe

Jeżeli ktoś nie kupił, to nie znaczy, że masz go tracić z horyzontu. Przykuj jego uwagę exit popupem z formularzem kontaktowym! By zwiększyć prawdopodobieństwo zapisu, personalizuj formularz tak, by nawiązywał do zainteresowań klienta (np. do produktów, które przeglądał).

 

Marketing Automation służy ecommerce! Jakie automatyzacje działają najlepiej w Twoim e-sklepie? Podziel się w komentarzach!

Znajdź nas na Facebooku

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]