12 fraz, które zrobią ci karierę w korpo, ale za które na pewno wylecisz ze startupu

Startupy i korporacje to dwa zupełnie inne światy. Różnią się zupełnie innym stylem pracy oraz tym, czego wymaga się od pracowników: o ile w korporacjach ceni się umiejętność wpasowania się w sztywną strukturę organizacyjną, o tyle w środowisku startupowym ważna jest inicjatywa, samodzielność i proaktywne nastawienie. Przedstawiamy 12 zdań, które uwydatniają tę różnicę i w korporacji mogłyby uczynić z ciebie gwiazdę, ale których nie powinieneś wymawiać w startupie:

 

1. Nie miałem z tego szkolenia

 

Taka odpowiedź na pytanie czy zrobiłeś jedno czy drugie zadanie w korpo postawi cię w szeregu osób usprawniających organizację, co doprowadzi do natychmiastowego zorganizowania szeregu spotkań decydentów w celu uzupełnienia procedur firmowych o elementy dzięki którym nigdy żaden pracownik z czegoś nie będzie nieprzeszkolony. Cóż, w startupie to będzie najpewniej twoja pierwsza klęska. Nieumiejętność samodzielnego poszukiwania informacji, samodzielnej nauki, nie tylko w pracy ale również poza nią postawi cię w szeregu bezproduktywnych osób, które szukają „dupochronów” na niewykonywanie zleconych zadań.

 

2. Przecież tak było zawsze

 

„Zawsze” nie znaczy „dobrze”. Być może w korpo spotkałeś się z tym, że na szczyt trafiają tylko wyznawcy procedur pamiętających czasy dinozaurów, a zastany porządek rzeczy jest nietykalny i nie da się go zmienić (bo nie, i już!). Zapomnij o tym, bo w startupach sytuacja jest zupełnie inna. Twoje pomysły naprawdę mają znaczenie i masz wpływ na to, co się dzieje, więc wykorzystaj to i zmień coś na lepsze. Tutaj feedback jest nie tylko mile widziany, ale wręcz oczekiwany, bo kto jak nie pracownicy wiedzą, co można ulepszyć w danej firmie?

 

3. Nie mam kompetencji w tym obszarze

 

Postawa tak często akceptowana w korporacjach, a przecież oznacza brak otwartości na nowe wyzwania i niechęć do rozwijania kompetencji. Praca w startupie wymaga wszechstronności, nie ma drobiazgowych stanowisk w rodzaju Specjalista ds. Zapewniania Ciągłości Dostaw Karteczek Samoprzylepnych. Liczy się wiedza z wielu dziedzin, gotowość do zdobywania nowych doświadczeń spoza dotychczasowej specjalizacji, oraz co najważniejsze – branie na siebie odpowiedzialności za napotkane problemy, a nie przerzucanie jej na innych.

 

4. Tego nie było na szkoleniu stanowiskowym

 

W korporacjach trwający tygodniami proces onboardingu przygotowujący na absolutnie wszystkie możliwe okoliczności jest na porządku dziennym. Natomiast w startupie szkolenia służą jak najszybszemu wprowadzeniu w nowe obowiązki. Twoja firma zakłada, że masz głowę na karku i poradzisz sobie z zadaniami od pierwszych dni pracy. Samodzielność jest w cenie, ale to dzięki samodzielnemu działaniu w startupie o wiele szybciej rozwiniesz swoje umiejętności niż w korporacji.

 

5. To wykracza poza mój zakres obowiązków

 

Pracowników korporacji ceni się za ścisłe trzymanie się sztywnych, narzuconych z góry ustaleń, takich jak podział obowiązków. Natomiast w startupie elastyczność to podstawa. Będziesz mieć różnorodne, ale i ciekawsze zadania. Nie wszystkie z nich będą ustalone z wyprzedzeniem. Każdy dzień może oznaczać nową przygodę, więc pożegnaj się z korporacyjną monotonią.

 

6. Teraz mam wolne, wrócę z odpowiedzią

 

Zdaniem, którym znakomicie wpasujesz się w niekończące się korporacyjne odbijanie piłeczki, w startupie narazisz się współpracownikom i klientom, jeśli spowodujesz przestój w pilnym projekcie. Tu nie ma miejsca na zabawy w kotka i myszkę, liczy się szybkie działanie i błyskawiczne rozwiązanie sprawy.

 

7. Mamy okres urlopowy i nie mogliśmy się tym zająć

 

Używanie takich wymówek może i jest uważane w korporacjach za umiejętność „priorytetyzowania zadań”, ale jest oznaką braku szacunku dla drugiej osoby. Postaw się na jej miejscu – na pewno nie chciałbyś, żeby twoja pilna sprawa została zepchnięta na margines, bo komuś akurat wypadł wyjazd last minute do Egiptu? W startupie porzucisz brzydki nawyk prokrastynacji i nauczysz się rozwiązywać zadania od ręki.

 

8. Zaraz kończę pracę, zajmiemy się tym jutro

 

To zdanie wypowiedziane w korporacji trzy godziny przed końcem pracy wywoła chór przychylnych pomruków. Za to w startupie wykorzystujemy cenny czas, by pilnie domknąć jakąś sprawę. Nie chodzi o nieustanną harówkę po godzinach, ale gdy jest robota, to po prostu ją kończymy, bez odkładania na następny dzień. To nie Wydział Stemplowania Dokumentów Urzędu Miejskiego czynny od 8 do 16, a startup, w którym preferuje się projektowy tryb pracy.

 

9. Nie zajmę się tym, bo zgłosiłeś to niezgodnie z procedurą

 

Procedury w każdym korpo to świętość! Broniąc ich za wszelką cenę będziesz bohaterem. W startupie podejście do procedur jest inne: mają one usprawniać procesy, a nie utrudniać ich realizację. Są ważne, to nie ulega wątpliwości. Ale nie oszukujmy się, jeśli procedury stają się wymówką, by wymigać się od rozwiązania jakiegoś problemu – to nie przejdzie. Procedury wreszcie przestaną być dla ciebie uciążliwą przeszkodą, bo zaczniesz je postrzegać jako wytyczne ułatwiające życie.

 

10. Rozumiem, że to pilne, ale musi być zrobione zgodnie z procedurą – będzie ASAP za ok. 2 miesiące

 

Kolejny frazes typowy dla pracownika korpo, dla którego ważniejsze są procedury niż szybkie załatwienie sprawy. Tego rodzaju sytuacja nie ma prawa zdarzyć się w startupie, bo oznacza kompletny brak zrozumienia specyfiki pracy w tego rodzaju organizacji, którą najlepiej streszcza powiedzonko „rzeczy niemożliwe załatwiamy od ręki, na cuda trzeba chwilę poczekać”. W startupie nauczysz się, co naprawdę oznacza ASAP!

 

11. Jeśli mam to zrobić, to zdobądź akcept od mojego przełożonego

 

Ścisłe postępowanie zgodnie z utartymi schematami działania w korporacji wzniesie cię na szczyt, ale w startupie nie ma miejsca na przestoje i oczekiwanie na oficjalne polecenia. Organizacja pracy jest o wiele bardziej płynna, a więc i efektywna, bo umożliwia błyskawiczne rozpoczęcie działań, bez zbędnych ceregieli. Odczujesz ogromną różnicę między oboma stylami pracy – na korzyść startupu – gdy przekonasz się, jak dobrze się pracuje bez zbędnych formalnych przeszkód.

 

12. Zrobiłem kurs z rozwoju osobistego, czy mogę dostać podwyżkę?

 

Jasne, możesz dostać podwyżkę! Ale jako nagrodę za twoje zaangażowanie i za wniesienie prawdziwej wartości do firmy. Wykaż, jakie problemy zgłosiłeś, co ulepszyłeś, jaki był twój wkład w sukcesy firmy, a na pewno zostaniesz doceniony i nie ominie cię nagroda. W startupie to twoje rzeczywiste osiągnięcia uczynią z ciebie pracownika miesiąca.

 

Doczytałeś do końca, przemyślałeś i czujesz się zachęcony? W startupie dostrzegłeś szansę na rozwój swojej kariery w środowisku, w którym będziesz miał więcej samodzielności i siły sprawczej? Świetnie! Świetlana startupowa przyszłość i przygoda życia przed tobą. Teraz tylko wykuj na pamięć powyższy poradnik przetrwania w świecie startupów dla korposzczurów i odważnie stawiaj czoła nowym wyzwaniom!

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Pracuj jak dziesięciu najlepszych marketerów naraz! Różnica między Workflow, który działa, a takim, który nie bardzo
Pracuj jak dziesięciu najlepszych marketerów naraz! Różnica między Workflow, który działa, a takim, który nie bardzo

    Lean Marketing wymaga skuteczności, ale taki tytuł może wydawać się przesadą. To nie jest jednak wygórowane oczekiwanie, a propozycja rozwiązania. Jest to wykonalne – jeśli masz odpowiedni Workflow. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest Workflow, jak działa, kto odpowiada za jego efektywność, a ostatecznie – jak skorzystać z doświadczenia twórców szablonów. Utrata produktywności […]

[Nowa funkcjonalność] Szablony Workflow opracowane przez ekspertów eCommerce, dopasowane do twoich celów marketingowych
[Nowa funkcjonalność] Szablony Workflow opracowane przez ekspertów eCommerce, dopasowane do twoich celów marketingowych

    Zebraliśmy naszych czołowych ekspertów eCommerce, którzy na co dzień pracują z największymi światowymi markami, aby całkowicie przeprojektować szablony Workflow w naszej Bibliotece. Ludzie ci włożyli tysiące godzin swojego doświadczenia i unikatową wiedzę w stworzenie nowych, ulepszonych szablonów. Wszystko to, aby zaoszczędzić Twój czas. Ponadto, do Biblioteki dodaliśmy Generator Workflow — pierwszą taką funkcję […]

[Nowa Funkcjonalność] Zmaksymalizuj swój wpływ i kontrolę dzięki nowemu eCommerce Dashboard
[Nowa Funkcjonalność] Zmaksymalizuj swój wpływ i kontrolę dzięki nowemu eCommerce Dashboard

    Nasza najnowsza funkcjonalność, eCommerce Dashboard, agreguje dane z platform eCommerce oraz oprogramowania marketingowego i prezentuje je w jednym miejscu, w czasie rzeczywistym, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Jako, że umożliwia szybki przegląd wydajności sklepu internetowego, a także szczegółowe śledzenie różnych aspektów biznesu, stanowi niezwykle skuteczne, wielokanałowe narzędzie Growth Intelligence.   […]

SALESmanago przeprowadzi się do dedykowanego biurowca w Ocean Office Park na krakowskim Zabłociu
SALESmanago przeprowadzi się do dedykowanego biurowca w Ocean Office Park na krakowskim Zabłociu

    SALESmanago, największa w Polsce i najszybciej rosnąca firma tworząca rozwiązania technologiczne dla eCommerce, we wrześniu przyszłego roku przenosi swoją siedzibę do nowo powstającego Ocean Office Park na krakowskim zabłociu. Grupa Cavatina rozpoczęła już prace nad biurowcem, który zapewni dedykowaną, nowoczesną przestrzeń dla blisko 700 obecnych i przyszłych pracowników SALESmanago.    Charakterystyczny, okrągły Ocean […]

6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?
6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?

    Black Friday będzie rokiem 2022 w pigułce. Internet pęka w szwach od prognoz i strategii. W tym artykule przedstawiamy sześć najbardziej rozpowszechnionych, istotnych lub po prostu interesujących. Przedstawiamy również nasze podejście do nich. Ale przede wszystkim podpowiadamy, co z nimi zrobić. Na honorowe wyróżnienie zasługują prognozy: zabawki rozejdą się jak świeże bułeczki, ubrania […]

Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement
Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement

    Zwiększanie Customer Lifetime Value to jeden z najskuteczniejszych sposobów na podniesieniea przychodów. W końcu klient, którego już mamy, kosztuje nas znacznie mniej niż konwersja nowego użytkownika. W tym artykule pokażemy cztery scenariusze, w których możesz inteligentnie wykorzystać platformę Customer Engagement, aby zapewnić klientom większą wartość i zarobić więcej pieniędzy w tym procesie.   […]

Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku
Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku

    Wyobraź sobie, że masz niesamowicie efektowną stronę docelową, dzięki której dynamicznie przybywa Ci nowych leadów. Statystyki pną się w górę, a sprzedaż rośnie w oszałamiającym tempie. Jak stworzyć dobry landing page, który przyciągnie uwagę? Landing page, czyli strona docelowa, to miejsce, gdzie po kliknięciu w reklamę lub link w mailu trafia odbiorca. Od dobrze stworzonej […]

SALESmanago wzmacnia zespół C-Level Exec, szykując się na czterokrotny wzrost na terenie Europy, i doskonaląc swoje wsparcie marketerów eCommerce … z głową.
SALESmanago wzmacnia zespół C-Level Exec, szykując się na czterokrotny wzrost na terenie Europy, i doskonaląc swoje wsparcie marketerów eCommerce … z głową.

    26 września 2022, Kraków: Po dziewięciocyfrowej inwestycji ze strony Silver Tree i Perwyn, SALESmanago wzmacnia swój zespół wykonawczy C-Level. Celem jest zwiększyć przychody z 20 do 100 milionów Euro w ciągu najbliższych czterech lat i objąć pozycję europejskiego lidera customer engagement.   Nowi członkowie C-Level to doświadczeni liderzy z organizacji B2B, eCommerce i […]

Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku
Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku

    Prawie wszyscy przedsiębiorcy planują rozpocząć pozyskiwanie Danych Zero-Party w celu rozwiązania problemu deprecjacji informacji. Jednocześnie, jak pokazują badania Forrestera, mniej niż połowa z nich wie, jak z powodzeniem korzystać z takich zbiorów danych!   W lutym 2022 r. Forrester Consulting przeprowadził ankietę wśród 200 osób decyzyjnych różnych szczebli (manager+), skoncentrowanych na pozyskiwaniu klientów. […]

Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?
Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?

    Customer Engagement Platform to znacznie więcej niż platforma Customer Data, którą już znasz, być może nawet używasz. Jej funkcje znacznie wykraczają poza zbieranie i ujednolicanie danych, a umacniający wpływ na zespoły marketingowe jest ogromny. W tym artykule szczegółowo wyjaśnimy różnicę między tymi systemami. Aby stawić czoła wyzwaniom obecnej recesji, marketerzy muszą w dużym […]