Przewodnik po głębokiej integracji tradycyjnego marketingu online z kanałem mobile

…i nie tylko.

 

Mobile Marketing Nowej Generacji

Specjaliści rozprawiają o roli urządzeń mobilnych w marketingu i powtarzają te same postulaty: responsywnych stron www i wiadomości, krótszych treści, inwestycji w aplikacje, etc. Jednak dziś to za mało, by nadążyć za mobilnym klientem.

 

  • Smartfony jako rewolucja

Smartfon to więcej niż kolejna wersja przenośnego telefonu, który wynaleziono w 1973 roku. Dzisiejsze smartfony dysponują mocą, jaką miały komputery NASA, kiedy w 1969 r. wysłano człowieka na księżyc. Zrewolucjonizowały naszą komunikację: za ich pomocą nie tylko wykonujemy zadania, do których kiedyś potrzebowaliśmy  komputera, ale także zmieniły one sposób, w jaki te czynności wykonujemy. Dziś kupujemy już inaczej, inaczej porozumiewamy się ze znajomymi i partnerami biznesowymi, inaczej wydajemy i oszczędzamy, inaczej zdobywamy wiedzę.

 

  • Wszechobecność smartfonów

Połowa populacji posiada dziś smartfony, a w 2020 roku będzie je posiadać połowa ludzkości. Ilość użytkowników tych urządzeń wzrasta, z uwagi m.in. na zmniejszające się koszty produkcji sprzętu. Można je kupić już za 40 dolarów! Przeciętnie na aktywnym korzystaniu ze smartfona spędzamy 162 minuty dziennie.  

 

  • Aplifikacja

Coraz częściej korzystamy dziś z aplikacji: wolimy ten sposób konsumpcji treści niż statyczne strony www. Co interesujące, użytkownicy spędzają w aplikacjach o 65% więcej czasu niż 2 lata temu. Jednocześnie ilość aplikacji, z których korzystają, wzrosła nieproporcjonalnie: jedynie o 3,5. Korzystamy więc z niewielkiej ilości aplikacji, poświęcając im coraz więcej czasu.

 

  • M-commerce

Mobile zmienia oblicze handlu i nie jest bynajmniej mrzonką czy fanaberią. M-commerce rośnie tak samo jak eCommerce, którego jest częścią. zmieniają się jednak proporcje. W 2014 udział m-commerce w wygenerowanych 303 mld USD wynosił  11.6%. Według prognoz, do 2020 udział ten wzrośnie do 45%, co oznacza, że m-commerce samo wygeneruje około 284 mld USD.

Według szacunków, w 2017 roku 87% sprzedaży online będzie się odbywało za pomocą urządzeń mobilnych.

 

 

Jaki jest więc Mobile Marketing Nowej Generacji?

Polega na zmianie perspektywy. Nie oznacza traktowania kanału mobile jako czegoś odrębnego, lecz jego pogłębioną integrację z tradycyjnym marketingiem online. Dopiero takie działanie pozwala zaoferować funkcjonalne, kompleksowe oraz intuicyjne doświadczenie wielokanałowe.

 

 

Prawdziwy Omnichannel

 

Idealne doświadczenie omnichannel rozgrywa się w przestrzeniach:

  1. Strony www ze spersonalizowanymi treściami (banery, formularze, materiały),
  2. Wiadomości email (zarówno tradycyjnych newsletterów, jak i wiadomości wysyłanych do segmentów czy maili dynamicznych 1-do-1),
  3. Social media (gdzie nie bombardujemy losowych odbiorców reklamami, lecz starannie targetujemy wiadomości i dopasowujemy do innych komunikatów, jakie otrzymał) 
  4. Komunikatów w sieci reklam RTB (spersonalizowanych i spójnych z całością komunikacji z danym użytkownikiem)
  5. Sklepu stacjonarnego (gdzie dzięki beaconom i aplikacjom mobilnym możemy dostarczyć pracownikom wiadomości o klientach, którzy aktualnie przebywają w sklepie, jak również wykorzystać wiadomości o wizycie w sklepie stacjonarnym do budowania profilu klienta, by adresować bardziej precyzyjnie komunikację do niego w przyszłości. Dotyczy to również call centres)
  6. Kanału mobile (dotyczy to SMS-ów, responsywności strony, kampanii dedykowanych na urządzenia mobilne, SEO i ASO oraz aplikacji mobilnej i szeregu wiadomości z nią związanych, takich jak powiadomienia push, powiadomienia wewnątrz aplikacji czy maile z aplikacji).

 

 

Spójność

Celem nie jest jednak po prostu komunikacja we wszystkich możliwych kanałach, lecz prowadzenie jej w sposób spójny. Jeśli użytkownik pobrał dany materiał po kliknięciu w wiadomość email, nie powinieneś pokazywać mu identycznej oferty w social media. Komunikacja we wszystkich kanałach musi stanowić sensowną całość, która gładko prowadzi klienta przez wszystkie etapy podróży zakupowej – od pierwszego kontaktu po lojalność i retencję.

Do tego potrzeba identyfikacji i monitorowania kontaktu: śledzenie zachowania użytkownika we wszystkich tych kanałach, daje pełny obraz jego potrzeb i oczekiwań.

 

Wyzwanie: mobile

Spośród wymienionych powyżej kanałów największym wyzwaniem pozostaje mobile. Tradycyjne rozwiązania automatyzacji marketingu śledzą zachowanie kontaktu na stronie www, ale pozostają bezradne wobec aplikacji. Z drugiej strony istnieją również narzędzia służące personalizacji wiadomości w aplikacji, ale nie wychodzą one poza ten wąski obszar i nie łączą się z całościowym obrazem klienta. To znacznie utrudnia prowadzenie spójnej komunikacji, w której można wykorzystać synergię tradycyjnej automatyzacji marketingu z możliwościami, jakie dają aplikacje mobilne.

 

Jak to osiągnąć?

Omnichannel, multichannel, cross-channel… To chyba najczęściej używane – i nadużywane – pojęcie ostatnich kilku lat. Mnożymy terminy, produkujemy teorie, ale czy idą za tym nowe narzędzia, które marketerzy mogą wykorzystać w swojej codziennej praktyce?

 

Nas interesuje poszukiwanie rozwiązań oraz narzędzi, które pozwalają marketerom oferować kompletne, wielokanałowe doświadczenie. Nieważne, jak zechcesz je nazwać. Dlatego tego ebooka poświęcimy pokazaniu w praktyce, jak możesz wykorzystać możliwości dwóch komplementarnych platform, SALESmanago i APPmanago, by zintegrować tradycyjny marketing digital i mobile.

 

Jedyna na świecie tak głęboka integracja między desktop a mobile

 

Tak głębokie, integralne powiązanie narzędzi do tradycyjnego Marketing Automation oraz Mobile Marketing Automation jest ewenementem na skalę światową – żadna inna technologia marketingu nie oferuje takiego połączenia. Konkurencyjne rozwiązania  proponują jedynie integrację między kilkoma różnymi narzędziami (pochodzącymi od różnych producentów, z których każde zorientowane jest na inny cel). Wybór takiej opcji pociąga za sobą szereg niedogodności: konieczność inwestycji większej ilości czasu i zasobów w naukę obsługi kolejnych platform, nadzór nad przepływem danych między programami czy pokonywanie niespójności między narzędziami.

W wypadku APPmanago i SALESmanago mamy do czynienia z głęboką integracją, która wynika m.in. z faktu, że producentem obu platform jest ta sama firma. Dzięki temu za oboma produktami stoi ta sama filozofia, która znajduje odzwierciedlenie w mechanice działania systemu.

 

Pełny obraz użytkownika i perfekcyjnie dopasowane działania

Synergia APPmanago i SALESmanago to nie tylko ułatwienie dla pracowników działów marketingu, pozwalające szybciej im się wdrożyć dzięki analogiom między platformami. To również możliwość wymiany informacji o kliencie, budowania kompleksowego obrazu użytkownika i na tej podstawie adresowania spersonalizowanych, idealnie dopasowanych komunikatów – tak do profilu odbiorcy, jak i do sytuacji, w której się aktualnie znajduje. Dzięki temu stworzysz unikalny system marketingowy, który obejmuje bardziej tradycyjne kanały (POS, email marketing, social media, dynamiczne treści i formularze na stronie www) jak i kanał mobilny.

 

Czemu automatyzacja marketingu i aplikacja mobilna to za mało?

 

  • Aplikacje są przyszłością, ale nie wystarczy je stworzyć

Z uwagi na wzrost popularności urządzeń mobilnych i rosnącą przewagę aplikacji nad korzystaniem z przeglądarek na urządzeniach mobilnych (86% posiadaczy smartfonów preferuje aplikacje), tworzenie aplikacji wydaje się najrozsądniejszym rozwiązaniem. Ale to tylko jedna strona medalu!  

Według danych Statista, Twoja aplikacja będzie konkurować z 1 500 000 innych aplikacji w Google Play czy z 1 400 000 w iTunes. Kiedy użytkownik znajdzie Cię wśród tego gąszczu konkurencji, musisz jeszcze zadbać o jego utrzymanie: przeciętna aplikacja traci 90% użytkowników w przeciągu 6 miesięcy, a 22% aplikacji jest porzucane tuż po zainstalowaniu.

 

  • Gdzie leży problem?

W zaangażowaniu. Jak dowodzą badania Nielsen, choć spędzamy w aplikacjach coraz więcej czasu, nie zwiększamy ilości posiadanych apek. Co ciekawe, młodsi użytkownicy instalują mniej aplikacji niż starsi. Trend jest więc jednoznaczny: chcemy kilku praktycznych aplikacji, z których będziemy często korzystać, a nie pulpitu zawalonego dziesiątkami narzędzi.

 

Rozwiązanie

Nie wystarczy, by aplikacja była funkcjonalna, przydatna i wartościowa – musisz aktywnie przypominać użytkownikowi o korzystaniu z niej! Jednak masowe maile czy jednakowe powiadomienia push dla wszystkich to droga donikąd. Potrzebujesz głębokiej personalizacji: podziału użytkowników na segmenty zgodnie z ich zainteresowaniami i zachowaniem w  aplikacji, wiadomości dynamicznych wysyłanych punktowo do użytkownika w odpowiedzi na jego działanie czy brak aktywności, dopasowanie treści i ofert do sytuacji. Krótko mówiąc, potrzebujesz narzędzi Mobile Marketing Automation.

 

 

Platforma Marketing Automation wzbogacona o kanał mobile

Z kolei Twoja tradycyjna platforma automatyzacji marketingu może tracić na skuteczności, jeśli będzie pomijać segment mobile – po prostu pozyskiwane i zbierane w niej dane będą mniej wiarygodne. Jeśli posiadasz aplikację i nie włączasz danych o zachowaniach Twoich kontaktów wewnątrz niej w obręb swojego systemu Marketing Automation, tracisz jasny obraz sytuacji. 63% użytkowników planuje robić coraz więcej zakupów przy pomocy urządzeń mobilnych, a więcej treści konsumujemy przy pomocy aplikacji mobilnych niż mediów tradycyjnych. 40% klientów robi research w 3 kanałach zanim podejmie decyzję o zakupie. 60% użytkowników używa smartfonów do researchu podczas pobytu w sklepie stacjonarnym, a 50% – przed wizytą.

 

 

Przykłady działań Omnichannel

 

  1. Segmenty dynamiczne

Segmenty dynamiczne to grupy użytkowników, tworzone automatycznie przez APPmanago na podstawie zachowań użytkowników w aplikacji. W praktyce polega na to na zdefiniowaniu przez marketera jednego lub więcej warunków dołączenia do segmentu.

Np. zakładamy, że jeżeli ktoś spędza w naszej aplikacji co najmniej 30 minut tygodniowo i przebywał w ciągu ostatniej doby  w pobliżu naszego sklepu stacjonarnego, to przypisujemy go automatycznie do segmentu aktywnych użytkowników, którzy mogą odwiedzić nasz sklep stacjonarny. Dzięki temu będziemy mogli potem wysyłać dedykowaną, precyzyjną wiadomość do tej grupy: zarówno z poziomu SALESmanago, jak i APPmanago.

Co ważne, w momencie, kiedy zachowanie to ulegnie zmianie, użytkownik automatycznie zostanie wykluczony z segmentu.

 

  1. Wgląd w sposób używania aplikacji

System zawiera też statystyki dotyczące daty zainstalowania aplikacji, ostatniego jej uruchomienia oraz czasu spędzonego w niej.

Obok znajdziemy wykres obrazujący, ile czasu dany kontakt spędził w poszczególnych modułach aplikacji. Dzięki temu wiemy, jakie moduły naszej aplikacji są używane najczęściej, a jakie najrzadziej. Ponadto analiza najczęściej wykorzystywanych modułów sporo mówi o potrzebach indywidualnego odbiorcy.

Możemy wykorzystać ją również do segmentacji użytkowników pod względem ich zaangażowania w aplikację i np. przygotować ofertę specjalną dla zaangażowanych odbiorców, a dla tych, którzy korzystają rzadziej zaplanować kampanię reaktywującą.

 

  1. Lead Generation

Dane kontaktowe osób, które pozyskałeś dzięki aplikacji, trafią od razu do systemu SALESmanago, byś mógł je identyfikować i monitorować, kiedy tylko pojawią się na stronie www.

Dzięki temu nie tylko powiększasz bazę kontaktów, ale i dostarczasz wartościową, spersonalizowaną komunikację dla świeżo pozyskanych leadów.

 

  1. Wysyłaj informacje oparte na lokalizacji

94% użytkowników smartfonów wykorzystuje je do wyszukiwania informacji związanych ze swoim położeniem.  

Dzięki synergii APPmanago i SALESmanago możesz  wysyłać maile czy powiadomienia push odpowiadające lokalizacji użytkownika – np. zniżkę na produkt, który oglądał w sklepie online, wysłaną w formie powiadomienia push w momencie, kiedy klient zbliża się do sklepu stacjonarnego.

Dzięki synergii APPmanago i SALESmanago możesz dostarczać ofertę lub treści dokładnie wtedy, kiedy użytkownik ich szuka lub potrzebuje.

Czemu potrzebujesz Real Time Marketingu?

88% marketerów deklaruje, że Real Time Marketing jest ważnym składnikiem ich strategii. Pośród zalet tej praktyki wymieniają:

  • Budowanie zaangażowania (81% ankietowanych)
  • Poprawa jakości doświadczenia zakupowego (73% ankietowanych)
  • Zwiększenie konwersji (59% ankietowanych)
  • Poprawa percepcji marki (52% ankietowanych)
  • Wzrost retencji (52%).

 

  1. Poznaj styl życia odbiorcy na podstawie danych z lokalizacji

Dane o lokalizacji klienta to nie tylko świetny materiał na marketing w czasie rzeczywistym, kiedy możesz zaoferować produkt w najbardziej sprzyjającej dla odbiorcy sytuacji (np. gdy przechodzi obok Twojego sklepu czy salonu). To także kopalnia wiedzy, która pozwala nam poznać styl życia klientów.

Poniżej pokazujemy, jak można podzielić klientów, przyglądając się ich lokalizacji i jej zmianom.

Typ A. Król szos

Jeśli widzisz, że ktoś przemierza kraj kilkanaście razy w miesiącu, wyświetlaj mu oferty salonów samochodowych i przypomnij o przeglądzie (po pokonaniu danej ilości kilometrów).

Typ B. 9 – 17

Jeśli notujesz u klienta regularne wyjazdy i przyjazdy w określonych godzinach, to wiesz już, że ma prawdopodobnie regularną pracę. Za tym często idą ustalone nawyki i rytuały – np. związane z zakupami po pracy. Kiedy wiesz, jakie zwyczaje towarzyszą zakupom, łatwiej możesz włączyć w nie swój produkt.

Typ C. Podróżnik

Jeśli użytkownik porusza się rzadziej i pokonuje większe odległości, prawdopodobnie masz do czynienia z podróżnikiem. Ponieważ z życiem podróżnika wiąże się wyrazisty etos (niezależność, wolność, zaradność), rozpoznanie tego stylu życia wyraźnie pokaże Ci, do jakich wartości odwoływać się w komunikacji.

Kiedy zestawisz te dane z informacjami o jego zachowaniu na stronie, otrzymasz precyzyjny wizerunek odbiorcy.

 

  1. Stwórz banery dynamiczne na stronie www w oparciu o dane z aplikacji

Czym są banery dynamiczne?

Banery dynamiczne to banery, których treść jest dobierana dla każdego użytkownika indywidualnie. W związku z tym każda osoba odwiedzająca sklep internetowy, widzi inna ofertę, dopasowaną do jej profilu. System automatycznie dobiera zawartość banera na podstawie danych zgromadzonych w systemie. Mogą one zawierać np. ostatnio oglądane produkty, produkty komplementarne do ostatnio kupionych, produkty z tej samej kategorii, co ostatnio oglądane/ kupione.

 

Kiedy brak danych ze strony www

Czasem więcej o użytkowniku mówi nam jego zachowanie w aplikacji, a nie to, co przegląda na stronie czy jak reaguje na wiadomości. Dlatego w personalizowaniu zawartości strony www do potrzeb danego odbiorcy dane z aplikacji mogą okazać się bezcenne. Pomoże to również w dobraniu treści dla osoby, która korzystała z naszej aplikacji, ale pierwszy raz jest na stronie – otrzymuje od razu dopasowane treści.

 

Dobierz polecane produkty do sposobu korzystania z aplikacji

Jaki język ma ustawiony dany użytkownik? Których funkcji używa najczęściej? W jakich godzinach jest aktywny? Jak reaguje na wysyłane powiadomienia? Wszystko to są cenne informacje, które mogą zostać wykorzystane do personalizowania banerów na stronie www. Powiąż zachowania w aplikacji z kategoriami produktów na Twojej stronie!

 

  1. Wykorzystaj mechanizmy grywalizacji

Zarówno twórcy gier, jak i autorzy innych aplikacji wykorzystują mechanizmy grywalizacji, by zwiększyć zaangażowanie odbiorców oraz maksymalizować zyski. Jak to zrobić?

– Dopasuj oferty dodatkowego pakietu do poziomu aktywności konkretnego odbiorcy (ci, którzy spędzają w grze/aplikacji więcej czasu, otrzymują oferty większych i droższych pakietów, podczas gdy ci, którzy są mniej zaangażowani, dostają skromniejsze oferty, odpowiadające ich gotowości do poniesienia wydatku),

– Angażuj odbiorców i przypominaj im o korzystaniu z aplikacji. Wykorzystaj powiadomienia push, powiadomienia wewnątrz aplikacji, email i social media.

– Informuj użytkowników o ich progresie i wykorzystuj ich rywalizację z innymi. Przypominaj o założonych celach. Rankingi i punkty doskonale podnoszą zaangażowanie!

 

  1. Wysyłaj spersonalizowane powiadomienia push

Umiejętnie używane powiadomienia push mogą zwiększyć zaangażowanie użytkowników w aplikację nawet o 540%. Jednocześnie warto pamiętać, że jest to narzędzie, z którym łatwo przedobrzyć i osiągnąć efekt przeciwny do zamierzonego – wyłączenie natrętnych pushy, a nawet całkowitego odinstalowanie aplikacji.

Dlatego powiadomienia push muszą być zawsze starannie dopasowane do kontekstu, to znaczy:

Do zainteresowań użytkownika: poznasz je dzięki połączeniu informacji o zachowaniu użytkownika na stronie czy jego reakcjach na wiadomości email (obszar tradycyjnego Marketing Automation) oraz wiedzy o jego zachowaniu w aplikacji mobilnej (tu szczególnie przyda się wiedza na temat tego, z jakich segmentów najczęściej korzysta) czy dostęp do innych danych behawioralnych dostępnych dzięki urządzeniu mobilnemu.

Do zaangażowania użytkownika: użytkownik aplikacji mobilnej nierówny użytkownikowi aplikacji mobilnej. Ci, którzy są z Tobą długo, dobrze znają markę lub mają na koncie kilka zakupów wymagają zupełnie innej komunikacji niż osoby, które dopiero co zainstalowały Twoja apkę. Teraz, dzięki synergii APPmanago i SALESmanago, możesz mieć pełen obraz aktywności i zaangażowania odbiorcy w każdym kanale, co pozwoli precyzyjnie dobrać częstotliwość komunikacji.   

Do czasu i miejsca, w którym znajduje się użytkownik. Jeśli chcesz poinformować o zniżce na kawę, najlepiej to zrobić, kiedy klient znajduje się niedaleko Twojej kawiarni, a nie kiedy siedzi w domu. Wykorzystaj analizę godzinowej aktywności, by wiedzieć, kiedy dana osoba ma w zwyczaju czytać maile czy robić zakupy.

 

  1. Odpowiedz na multiscreening

Jak często Twoim klientom zdarza się używać kilku narzędzi jednocześnie? Jak często dostają powiadomienie w aplikacji, a potem ruszają do Twojego sklepu online na laptopie? Dzisiejszy konsument korzysta z wielu urządzeń: często jednocześnie sprawdza pocztę na smartfonie, gra na tablecie, a jednocześnie ogląda telewizję. Zjawisko to nazywamy multiscreeningiem.

 

Co to znaczy multiscreening?

Multiscreening oznacza dwa zjawiska:

  1. Używanie kilku urządzeń na raz (np. telewizora i tabletu),
  2. Zaczynanie procesu na jednym urządzeniu, zaś kończenie go na innym. W ten sposób postępuje 90% konsumentów.

 

Proces zakupowy rozłożony w czasie i przebiegający na różnych urządzeniach

Duet SALESmanago + APPmanago pozwala odpowiedzieć na zmieniające się zwyczaje zakupowe i na nowy model procesu zakupowego, który coraz częściej przebiega na wielu urządzeniach.

 

Potrzebna personalizacja

60% klientów deklaruje, że chciałoby reklam bardziej odpowiadających ich realnym potrzebom. Jednocześnie 49% marketerów mówi, że choć posiada dane potrzebne do dostarczania takich ofert, nie może tego robić regularnie z powodu kłopotów w integracji różnych systemów i platform. Właśnie dlatego potrzebujesz duetu idealnie dopasowanych narzędzi, które pozwolą wykorzystać zebrane informacje o użytkownikach, by dać im to, co ich interesuje.

 

  1. Zachowaj kontakt z anonimowymi odwiedzającymi

Przez Twoją witrynę każdego dnia przewala się prawdziwy tabun odwiedzających. Część z nich weszła na stronę z konkretnym zamiarem, część trafiła tam z wyszukiwarki, część z mediów społecznościowych, a cześć kliknęła w link przez przypadek. Przywołując znaną statystykę, jedynie 1-2% z tych odwiedzających jest od razu gotowych na dokonanie zakupu. Reszta wymaga edukacji i przygotowania gruntu pod udaną transakcję. Co więcej, zaledwie niewielki procent z tego ruchu to kontakty zidentyfikowane, co dodatkowo utrudnia kierowanie do nich edukacyjnego przekazu marketingowego. Aż się serce kraje, kiedy pomyślisz, że wszystkie te potencjalne kontakty przepływają Ci między palcami, a Ty nie wiesz jak je zatrzymać.

 

Stosunkowo nowym członkiem omnichannelowej rodziny są  powiadomienia dla przeglądarek – tzw. web pushe.

Web push to proste, krótkie powiadomienia, umożliwiające komunikację z użytkownikami, którzy choć raz odwiedzili Twoją stronę i wyrazili zgodę na otrzymywanie specjalnych powiadomień. Największą ich zaletą jest to, że nie potrzebujesz adresu e-mail użytkownika, żeby mu te powiadomienia wysyłać! Web push działa także dla kontaktów anonimowych. Jedynym warunkiem pojawienia się powiadomienia Web Push jest wcześniejsze wyrażenie zgody na ich otrzymywanie. Użytkownik nie musi nawet mieć otwartej przeglądarki, ani z niej korzystać w danej chwili. Procesy odpowiedzialne za wysyłkę Web Push pozostają aktywne nawet po zamknięciu okna przeglądarki.

 

Czy powiadomienia Web Push są skuteczne?

Wśród naszych klientów średni CTR dla tego kanału wynosi około 30%. Źródła zewnętrzne mówią o CTR na poziomie 15%-25%. Są to wartości dużo wyższe niż w przypadku email marketingu, zwłaszcza, że OR w przypadku Web Pushy wynosi zawsze 100% (wszystkie dostarczone wiadomości są otwarte).

Możesz wykorzystać powiadomienia Web Push żeby wysyłać odwiedzającym informacje o gorących okazjach w sklepie, lub o braku postępu w aplikacji. Stwórz reguły automatyzacji łączące zachowania w różnych kanałach, tak aby dopasować powiadomienia push do zachowań zidentyfikowanych odbiorców i pozostać w kontakcie z anonimowymi odwiedzającymi. 

 

  1. Wykorzystaj potęgę mediów społecznościowych

¾ użytkowników Facebooka i ½ użytkowników Instagrama korzystają z serwisu codziennie. Ponad 50 milionów firm korzysta z Facebook Business Pages, a aż 2 miliony używa Facebooka w celach promocyjnych. Ten potencjał marketingowy aż się prosi o wykorzystanie.

Żeby czerpać zyski z profili w social media trzeba je prowadzić mądrze. Nie wystarczy wrzucić 15 fotek ze śmiesznymi kotami i czekać na falę zamówień w sklepie (który sprzedaje, dajmy na to kosiarki). Trzeba wiedzieć jakie treści wrzucać, kiedy to robić i jak je promować. Do kogo kierować reklamy i jak optymalizować budżety.

W social media użyt­kow­nicy udo­stęp­niają ogromną ilość infor­ma­cji o sobie: mowa tu nie tylko o danych demo­gra­ficz­nych, ale i wszyst­kich dzia­ła­niach – komen­ta­rzach, polu­bie­niach, check-inach, czasu, jaki poświę­cają na kon­sump­cję poszcze­gól­nych mate­ria­łów. To nie­oce­niona wie­dza mar­ke­tin­gowa, która sprawi, że reklamy będą coraz bar­dziej sper­so­na­li­zo­wane i adre­so­wane do węż­szych grup odbior­ców. Pozwoli to rów­nież reago­wać w cza­sie rze­czy­wi­stym i wychwy­ty­wać mikro-trendy w zacho­wa­niach odbior­ców.

Połączenie działań w Mediach Społecznościowych z platformą do automatyzacji marketingu otwiera szereg nowych możliwości marketingowych. Po pierwsze pozwala na zakolejkowanie postów w najpopularniejszych serwisach, takich jak Facebook i Twitter oraz zmierzenie ich statystyk. Po drugie angażuje posiadane na temat kontaktów informacje podczas tworzenia tzw. Custom Audiences, czyli grup odbiorców które Facebook tworzy na podstawie porównania bazy danych (tej posiadanej przez firmę i własnej).

Skuteczne kampanie na Facebooku są skierowane do grup najchętniej wchodzących w interakcję w danym obszarze zainteresowań. Precyzyjne targetowanie jest tu kluczem do sukcesu. Możesz tworzyć grupy docelowe Facebooka bazując na indywidualnie monitorowanych przez system zachowaniach użytkowników, takich jak dodanie tagu do kontaktu, osiągniecie przez kontakt określonego scoringu, czy na przykład wypisanie się kontaktu z wysyłek.

Zachowanie użytkowników na stronie www, ich reakcje na różne kampanie, historia produktów oglądanych, dodanych do koszyka czy kupionych … to wszystko stanowi doskonały materiał do dopasowywania komunikacji marketingowej i kryteria segmentacji Twoich fanów. Wykorzystaj zaawansowaną analitykę transakcyjno-behawioralną (RFM) aby budować grupy odbiorców poszczególnych reklam na Facebooku. Dostosuj przekaz do stopnia zaangażowania odbiorców, oraz do etapu ich relacji z marką!

 

  1. Zatrudnij Boty

Czym właściwie jest bot?

Bot jest programem imitującym konwersacje z ludźmi używając sztucznej inteligencji. Jego oprogramowanie jest tworzone w taki sposób, aby zautomatyzować czynności, które przeciętny człowiek wykonuje  sam, na przykład  zamawianie jedzenia, umawianie się na spotkania, szukanie artykułów na dany temat czy rozwiązywanie prostych problemów logicznych.

Technologia botów jest wciąż udoskonalana, a ryzyka z nią związane, takie jak brak zaufania do wirtualnego partnera oraz obawa wobec wzajemnego zrozumienia, maleją. Chat boty oszczędzają czas Twoim pracownikom, którzy nie muszą szukać podstron oraz odpowiadać na podstawowe pytania. Rezultat: efektywniejsze wykonywanie pozostałych obowiązków. Inteligentny asystent centrum obsługi daje ogromne możliwości szczególnie dla eCommerce. Im więcej klient komunikuje się z botem, tym bardziej spersonalizowaną wiadomość otrzymuje, co w konsekwencji usprawnia proces sprzedaży. Wkrótce użytkownicy będą również dokonywać płatności elektronicznej za produkt lub usługę bezpośrednio z tej samej platformy!

Bot SALESmanago umożliwia całkowitą automatyzację działań w zakresie Obsługi Klienta oraz sprzedaży. Tuż po podaniu przez użytkownika adresu email przez użytkownika Facebook Messengera, bot rozpoznaje odbiorcę i integruje konwersację wraz z jego profilem behawioralnym w platformie SALESmanago. Nowe narzędzie, wykorzystując mechanizmy uczenia się i sztucznej inteligencji, może rekomendować produkty, weryfikować status zamówienia czy pomóc w procesie reklamacji. Wymienione działania umożliwiają pozyskiwanie cennych danych poprzez obserwację zachowań konsumenta na Facebooku, zarówno w aplikacjach desktopowych jak i mobilnych, czy w punktach sprzedaży.

 

„Współczesne zaawansowane technologie informatyczne pozwalają coraz więcej czynności wykonać automatycznie. Ciągle rozwijane systemy Marketing Automation już od dawna potrafią dopasować ofertę do potrzeb klienta. Teraz system SALESmanago pozwala na zautomatyzowane rozmowy z klientem prowadzonej zarówno przez chat Facebook jak i popularną aplikacje Messenger tego serwisu.”, mówi Konrad Pawlus, CTO i współzałożyciel SALESmanago.

„Najnowsze opracowania pokazują że obecne pokolenie nastolatków bardzo chętnie wybiera komunikację w formie chatu. Jest szybka i mobilna – to kolejny ważny kanał kontaktu z klientem, który nie może zostać pominięty.”

 

 

Korzyści:

Podsumujmy: co zyskasz, wdrażając duet SALESmanago + APPmanago?

  1. Zwiększasz zaangażowanie klientów,
  2. Reagujesz w czasie rzeczywistym,
  3. Budujesz realistyczny i precyzyjny profil klienta, który umożliwia personalizację komunikacji na nieznanym przedtem poziomie,
  4. Dostarczasz treści i oferty, których użytkownicy naprawdę chcą,
  5. Dajesz odbiorcom prawdziwe doświadczenie wielokanałowe,
  6. Optymalizujesz koszty na reklamę: płacisz za wyświetlanie wiadomości, które mają szansę zadziałać, a nie działasz na oślep,
  7. Wykorzystujesz pełen potencjał aplikacji: bliską więź z klientem, w której jesteś dla niego widoczny, łatwy do znalezienia na pulpicie smartfona, i możesz wysyłać wiadomości,
  8. Możesz odpowiedzieć na zjawisko multiscreeningu: niezależnie od tego, czy użytkownik korzysta z kilku urządzeń jednocześnie, czy zaczyna działanie na jednym, a kończy na drugim, możesz zapewnić tu spójną i konsekwentną podróż zakupową czy bezproblemową, wygodną kontynuację procesu zaczętego na innym urządzeniu,
  9. Zwiększasz skuteczność sprzedażową aplikacji przez dopasowanie ofert.