Realizacja strategii marketingowej to nie lada wyzwanie. Zanim przystąpisz do zbierania jej owoców, należy się solidnie przygotować i zaplanować działania. W trakcie ich realizacji musisz też trzymać rękę na pulsie, ponieważ prowadząc kilka kampanii naraz, można się łatwo pogubić. Z pomocą przychodzi dashboard Command Center od SALESmanago, który pomaga ułożyć, automatyzować i optymalizować kampanie składające się na strategię marketingową. Zobacz jak to zrobić!

 

Strategia marketingowa to ważny element rozwoju przedsiębiorstwa. Wyznacza kierunek działań i wskazuje, jak będą realizowane poszczególne cele strategiczne. W drodze na szczyt warto korzystać z dostępnych na rynku technologii i rozwiązań. Wystarczy wspomnieć, że jednym z największych trendów, jakie obserwujemy w generowaniu leadów, jest zwiększone wykorzystanie oprogramowania do automatyzacji. Według ostatnich raportów, 80% marketerów korzystających z oprogramowania do automatyzacji generuje więcej leadów (aż o 451% więcej), a 77% z nich konwertuje więcej leadów niż ci, którzy nie korzystają z automatyzacji. (Źródło: APSIS)

 

Jednym z takich ułatwień jest Command Center od SALESmanago.

 

Czym jest Command Center

 

Command Center to nowy standard UI do zarządzania zorientowanymi na KPI, wielokanałowymi, wielofunkcyjnymi i wielozadaniowymi procesami marketingowymi. Daje on scentralizowany widok wszystkich procesów marketingowych i rozwiązań nastawionych na osiągnięcie konkretnych celów. Pozwala korzystać z zaawansowanego planowania kampanii, aby stworzyć ich wzór, w kokpicie do zarządzania wszystkimi procesami oraz wysyłkami dostępnymi w systemie SALESmanago.

 

Jak wykorzystać Command Center jako narzędzie do realizacji strategii marketingowej

 

Mimo sugestywnego wyglądu Command Center od SALESmanago to nie tylko planner marketingowy. Odpowiednio wykorzystany może stać się prawdziwym centrum zarządzania i doskonałym narzędziem do realizacji strategii marketingowej. Oto 12 trików, które pomogą Ci spiąć Command Center z Twoją strategią.

 

1. Wypisz cele marketingowe

 

Niezbędnym elementem każdej strategii marketingowej jest określenie jej głównego celu. Może się zdarzyć tak, że strategia jest podzielona na kilka części, np. strategia generacji leadów, strategia lojalizacji, strategia wsparcia sprzedaży itp. Każda z tych części będzie miała osobny cel. Czasem te cele będą się nieco przenikać lub nawet wynikać z siebie nawzajem. Wypisz wszystkie te cele i wskaż zależności między nimi. Określ, które mogą być realizowane samodzielnie, a które są połączone z pozostałymi. Dzięki temu zyskasz przejrzystą wizualizację zarysu swojego planu działań.

 
 

2. Rozbij cele na mniejsze kroki

 

Teraz kiedy już wiesz czym i w jakiej kolejności będziesz się zajmować, rozpisz, co musi się po kolei wydarzyć, aby każdy z celów został zrealizowany. Takie podejście pozwoli ci metodycznie podejść do tematu i skupić się na logistycznym rozplanowaniu zasobów. Dodatkową zaletą rozpisania kolejnych kroków realizacji każdego celu jest też to, że przestają one istnieć tylko na papierze i nabierają realnego kształtu. Łatwiej też wyrazić je liczbowo i opisać jako cele SMART. Wykorzystaj analitykę SALESmanago do dokładnego opisania oczekiwań i przeprowadzenia estymacji. Da ci to realistyczne spojrzenie na marzenia, a także dostarczy konkretnych narzędzi do przekształcenia ich w plany, które działają.

 
 

3. Wypisz sposoby osiągania poszczególnych etapów

 

Każde zadanie można rozwiązać na wiele sposobów. Tak samo jest i w marketingu — nie istnieje jeden, jedyny słuszny sposób na generację leadów albo zwiększenie konwersji. Marketing wykorzystuje ogrom narzędzi i kanałów, które pomagają razem lub osobno realizować poszczególne cele strategiczne. Dlatego do każdego z mniejszych kroków opisz w jak najdrobniejszych szczegółach, jak możesz go osiągnąć. Zastanów się, co po kolei zrobisz, jakich narzędzi użyjesz i jak będziesz mierzyć postępy. Bardzo pomocna jest w tym przypadku analiza grupy docelowej. Pomaga ona wytypować działania, które będą najlepiej angażować odbiorców i z największym prawdopodobieństwem skłonią ich do działania.

 
 

4. Rozpisz scenariusze

 

Po etapie planowania czas przystąpić do realizacji. To właśnie teraz warto się zastanowić, co musi się po kolei wydarzyć, żeby osiągnąć założone cele. Odpowiedz sobie na pytania:

 
  • Jakich zasobów będę potrzebować do realizacji konkretnych etapów (grafiki, landing page, szablony itp.)
  • Ile czasu zajmie stworzenie ich?
  • Czy mam zasoby, żeby robić to wewnętrznie, czy potrzebuję outsourcingu?
  • Jak powinna wyglądać ścieżka klienta na każdym z etapów?
 

Na podstawie odpowiedzi możesz przygotować konkretne ścieżki postępowania, które łatwo da się przetłumaczyć na harmonogram.

 

5. Zbierz zasoby

 

Przed wprowadzaniem zadań do systemu przygotuj narzędzia, na których będziesz pracować. Zaplanuj kreacje banerów, maili, layouty Landing Page’y itp. Te wszystkie gotowe elementy musisz przygotować, żeby móc sprawnie automatyzować realizację celów strategicznych.

 

Przypatrz się także narzędziom, z których już korzystasz, jak np.:

 
  • cykle lead nurturing, 
  • maile urodzinowe, 
  • programy lojalnościowe, 
  • powiadomienia Web Push,
  • treści na stronie.
 

Być może odkryjesz elementy, które działają doskonale od lat i świetnie wpasują się w przygotowane scenariusze.

 
 

6. Uporządkuj i pogrupuj działania w folderach

 

O wiele łatwiej jest utrzymać kontrolę nad procesami, które są uporządkowane. Widać od razu co jest już zrobione, a co jeszcze czeka na realizację. Pomaga to również wdrażać działania cykliczne i powtarzalne dla wielu odbiorców.

 

W SALESmanago Command Center możesz stworzyć osobne katalogi na każdy cel strategiczny, a wewnątrz nich dodać foldery, w których będziesz planować poszczególne scenariusze.

 
 

7. Dodaj poszczególne kroki i zaplanuj je

 

W poszczególnych folderach możesz zacząć teraz dodawać kolejne kroki, które chcesz zautomatyzować. Z menu bocznego możesz wybierać i przeciągać gotowe, wcześniej przygotowane elementy, które chcesz wykorzystać. Pamiętaj, że z poziomu Command Center możesz szybko przejść do edycji wybranego elementu i na przykład połączyć go regułą automatyzacji, bannerem, czy tagiem z innym elementem z danego scenariusza. Sprawdza się to bardzo dobrze w sekwencjach działań, gdzie jeden komunikat marketingowy wynika bezpośrednio np. z akcji użytkownika.

 

*Oczywiście część zadań będzie realizowana poza systemem, jak na przykład stworzenie grafik do banerów — i ich nie będziesz robić przez SALESmanago.

 
 

8. Sprawdź, czy nie przeciążasz odbiorców komunikatami

 

Nawet najlepsze kampanie nie będą działać, jeśli zasypiesz odbiorców komunikatami. W Command Center możesz szybko przełączyć się z widoku kampanii na widok kalendarza i sprawdzić, czy przypadkiem nie masz 5 wiadomości do tych samych grup odbiorców zaplanowanych na ten sam dzień. System sam pokazuje ile działań i jakiego typu zaplanowano na dany dzień. W razie potrzeby możesz zoptymalizować harmonogram działań, tak żeby komunikacja była płynna i naturalna.

 
 

9. Mierz KPI

 

Marketing można i trzeba mierzyć. I nie mówię tu tylko o kampaniach PPC. Każde działanie marketingowe zyskuje nowy wymiar, jeśli przypiszesz do niego konkretne KPI. Prowadzona na bieżąco analityka pozwala w czasie rzeczywistym reagować na akcje, które nie przynoszą zamierzonych efektów. Znacznie łatwiej wyłapiesz też ewentualne błędy i nieprawidłowości.

 

Mierzenie działań marketingowych jest kluczem do realizacji celów strategicznych. Bez tego ciężko będzie ci znaleźć te narzędzia i kanały, które działają najlepiej i w które warto inwestować.

 
 

10. Optymalizuj działania

 

Mniej efektywne kampanie nie zawsze należy spisywać na straty. Często drobne zmiany są w stanie znacznie poprawić wyniki. Optymalizacja działań jest na stałe wpisana w życie marketingowca. Standardem platform CDP są testy A/B, które pomagają w jak największym stopniu dopasować kreacje i kampanie do gustów grupy docelowej.

 

To z pozoru proste działanie ma w sobie ogromną moc. Ty — jako nadawca przekazu marketingowego — możesz jedynie przewidywać, czy konkretne działanie będzie wpływać na odbiorców. To ich reakcja weryfikuje czy masz rację. Testy A/B polegają na badaniu reakcji grupy odbiorców na tę samą kreację w dwóch różnych wersjach. Żeby łatwo interpretować wyniki, warto ograniczyć się do testowania jednego elementu na raz. Czyli na przykład pokazywać banner z różnymi CTA, albo umieszczać ramkę rekomendacji w różnych miejscach na stronie i sprawdzać, które konfiguracje generują więcej pożądanych reakcji. Na drodze eliminacji można potem wyłonić te najlepiej działające.

 

PRO TIP: Wybierając działania do optymalizacji posiłkuj się także napędzanymi AI Marketing Insights, które dostarczają marketerom praktycznych wskazówek i rekomendacji opartych na danych.

 
 

11. Z łatwością dodawaj działające elementy z innych kampanii

 

Ogromną zaletą widoku Command Center jest to, że bez przedzierania się przez kilka dashboardów możesz łatwo uzupełnić swoje kampanie o działające elementy, które masz już wprowadzone w systemie. Przypomina to trochę marketingowy szwedzki stół i znacznie usprawnia pracę.

 

Po prostu z bocznego rozwijanego menu wybierasz elementy, które chcesz dodać do konkretnych folderów, przeciągasz je i gotowe.

 

12. Edytuj, kopiuj i aranżuj działania z jednego miejsca

 

Kiedy już przygotujesz i uporządkujesz swoje scenariusze, możesz zdecydować, że dobrze sprawdzą się także w innych działaniach. Command Center pozwala w obrębie jednego dashboardu kopiować, edytować i dowolnie łączyć wszystkie dostępne elementy (nie bez powodu nazywa się Centrum Zarządzania). Szybki podgląd statystyk, scenariuszy i sekwencji pomaga komponować kampanie, które sprawnie realizują założone cele marketingowe.

 

Realizacja strategii marketingowej — kilka słów na koniec

 

Przygotowanie i wdrożenie strategii marketingowej wiąże się ze sporymi nakładami finansowymi i czasowymi. Jest to jednak inwestycja, która na dłuższą metę przynosi ogromne korzyści. Wyznacza jasny cel, porządkuje kolejność działań i daje realizatorom gotowy zestaw narzędzi i instrukcji do prowadzenia skutecznych działań marketingowych. Dodatkowe wykorzystanie software wspierającego te działania na wielu płaszczyznach może odciążyć teamy marketingowe. A użycie oprogramowania opartego na AI pozwoli im jeszcze łatwiej wykorzystywać pełnię potencjału strategii marketingowej.Zobacz jak łatwo możesz przygotować swoje Command Center — zarejestruj się do DEMO.