15 faktów o neuromarketingu, czyli dlaczego ostrzeżenia na pudełkach papierosów nie działają

Memory loss and alzheimer's medical symbol represented by a human brain with a missing piece of the puzzle texture.

Neuromarketing stara się wyjaśniać procesy takie jak: podejmowanie decyzji, formowanie i przywoływanie wspomnień, koncentrowanie uwagi, oraz bada reakcje mózgu na różnorakie bodźce, co pozwala marketerom określać i budować wartość: zarówno dla danego rynku, jak i dla indywidualnych odbiorców. Pomaga nam znaleźć odpowiedź na pytanie: „Co będzie wartością dla naszych klientów i jak ją przekonująco zakomunikować?” Niektórzy badacze mówią o nim dlatego jako o nowym kierunku badań, ale nie nowej dyscyplinie.


Wygraj Zerowy Moment Prawdy dzięki Marketing Automation. Pobierz darmowego ebooka.


 

Z pewnością neuromarketing nie jest przelotną modą: pozwala rozgryźć nieracjonalne zachowania konsumentów. Poniżej 15 lekcji, jakie z niego płyną.

 

  • Jeden z producentów nabiału zwiększył sprzedaż kilkukrotnie za pomocą jednego triku: zmiany słowa „light” na opakowaniach na słowo „fit”; to drugie, kojarzące się ze zdrowym trybem życia, wydawało się klientom atrakcyjniejsze, co przełożyło się na wzrost sprzedaży.
  • 95% procesu myślowego przebiega w podświadomości: nie wiemy w dużej mierze, dlaczego podejmujemy daną decyzję. Neurologia pozwala badać taki proces u źródła – wskazuje uaktywniane obszary mózgu.
  • Mamy 2 podstawowe sposoby, by dowiedzieć się, jak mózg reaguje na reklamy (czy na bodźce w ogóle): neuroobrazowanie, związane z funkcjonalnym rezonansem magnetycznym (fMRI) oraz analizę fal mózgowych (EEG).
  • Neuroobrazowanie wykorzystano w słynnym Pepsi Challenge. W pierwszej turze uczestnicy wybierali napój bez wiedzy, który kubek zawiera jaki płyn – konsumpcja uaktywniła wówczas ośrodek nagrody. Na tym etapie testu wyniki rozłożyły się równo dla obu napojów. W drugiej fazie uczestnicy wybierali obrandowane napoje. Wówczas ¾ z nich zdecydowała się na Coca-Colę. Wśród nich fMRI wykazał aktywność kory przedczołowej, która odpowiada m.in. za identyfikację z marką czy ideą.
  • Uczestnikom badania zaoferowano wybór między jabłkiem a czekoladą. Kiedy mieli określić, co zjedzą za tydzień, 74% z nich wybrało jabłko. Jednak jeśli mieli określić, co zjedzą za chwilę, 70% wybrała czekoladę (zob. Journal of Consumer Research 26).
  • Według badań Nestle 60% wrażeń sensorycznych pochodzi z otoczenia punktu gastronomicznego, a nie z wartości samego napoju. To dlatego ta sama kawa smakuje nam inaczej, kiedy pijemy ją w kawiarni, a inaczej w domu.
  • Większe oddziaływanie na klientów mają liczby bezwzględne, nie procenty. Dlatego jeśli chcesz zakomunikować atrakcyjną ofertę, lepiej napisać „Oszczędzisz 200 zł” niż „Oszczędzisz 20%”.
  • Konsumenci chcą za wszelką cenę uniknąć poczucia winy po zakupie. Dlatego właśnie po tym, jak ktoś zakupi produkt, marketerzy powinni zadbać o przekonanie odbiorcy, że zakup był sensowy. Pamiętaj, że doświadczenie zakupowe nie kończy się w momencie zapłaty!
  • Im większy koszyk, tym większe zakupy. To właśnie dlatego koszyki w supermarketach są tak duże – klient ma wrażenie, że prawie nic nie kupił i czuje potrzebę dodania kolejnych produktów. Konsumenci dodają o 37% produktów więcej, kiedy przemierzają sklep z wielkimi wózkami.
  • Szczęśliwi ludzie lepiej rozwiązują złożone problemy.
  • 18% klientów, którzy napisali negatywną recenzję produktu i otrzymali natychmiastowy feedback od marki zostało lojalnymi klientami, a nawet zaczęło kupować więcej.
  • Ostrzeżenia na pudełkach papierosów nie działają odstraszająco – badania fMRI wykazują, że palacze widząc je odczuwają pragnienie zapalenia. Zanim racjonalnie zapoznamy się z ich treścią, mózg kojarzy je już z przyjemnością.
  • Nasz mózg waży 3% masy ciała, ale konsumuje nawet 40% energii.
  • Istnieje przepaść między naszą prawdziwą a deklarowaną motywacją. 85% nowych produktów upada, ponieważ opierają się na ankietach, w których odbiorcy udzielają życzeniowych czy nierealistycznych odpowiedzi – zgodnie z tym, jak chcieliby siebie samych postrzegać, a nie tym, jak naprawdę postępują. Dlatego nie ufaj zanadto deklaracjom klientów.

 

Źródła

Blog Neuroscience marketing

Martin Lindstorm, Zakupologia

Jonah Lehrer, How We Decide

Roger Dooley, Brainfluence

Neuromarketing, red. H. Mruk, M. Sznajder

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]