Treść jest bardzo ważna ponieważ pozwala potencjalnym klientom znaleźć firmę, poznać ją i zaangażować w jej ofertę. Dobra treść pozwala przekształcić klientów obecnych i potencjalnych w adwokatów marki. Marketing Automation daje możliwość dużo lepszego dopasowania istniejących treści do konkretnych osób. Natomiast optymalnie dopasowana treść pod względem tematyki, czasu dostarczenia oraz formy angażuje potencjalnych klientów, zwiększa konwersję i generuje przychód.
Często mówi się, że odpowiednia treść jest fundamentem dla skutecznego wykorzystania możliwości Marketing Automation. Jest w tym dużo prawdy, ponieważ tak naprawdę w Marketing Automation najważniejsze jest idealne dopasowanie treści do profilu odbiorcy. Bez niej nie będziemy wstanie „rozmawiać” z potencjalnymi klientami o rzeczach dla nich istotnych i w odpowiednim czasie.
Tworząc treści w firmie należy zacząć od określenia strategii jej przygotowywania i publikowania. Posiadając odpowiednio usystematyzowany proces dystrybucji treści zapewnimy sobie utrzymanie jednostajnego tempa pozyskiwania nowych kontaktów. W całym procesie marketingowo sprzedażowym będziemy potrzebować treści do minimum dwóch zastosowań:
- Komunikacji na poszczególnych etapach cyklu zakupowego;
- Przygotowania kontaktów do dokonania zakupów w kampanii Lead Nurturing.
Zależnie od rynku na jakim działamy będziemy potrzebować odpowiednio skrojonych treści i jej form. Główną zasadą jest tworzenie odpowiednich treści dla odpowiednich odbiorców i przekazywanie jej w odpowiednim czasie przy użyciu systemu Marketing Automation. Przedstawiamy 4 aspekty, które warto rozważyć w procesie tworzenia treści do wykorzystania w Marketing Automation.
1. Odbiorcy
Bardzo ważne jest żeby poprawnie rozpoznać odbiorców naszych treści. Zawsze powinno zależeć nam, aby nasze treści były „konsumowane” przez osoby decyzyjne. Głównie wobec ich oczekiwań powinniśmy działać.
2. Odpowiednie treści na odpowiednim etapie
Na różnym etapie procesu zakupowego potencjalni klienci potrzebują różnego rodzaju treści. Dobrym pomysłem będzie stworzenie czegoś w rodzaju idealnej ścieżki konwersji i podzielenie jej na różne etapy. Następnie do każdego etapu tworzymy odpowiednie treści. Wśród nich nie powinno zabraknąć:
- Treści edukacyjne;
Treści o charakterze czysto edukacyjnym tworzymy aby przekazać potencjalnym klientom kluczowe idee związane z ofertą firmy. Dodatkowo powinny one pomagać konsumentom w lepszym zrozumieniu samego produktu i jego zastosowania.
- Treści zwiększające świadomość konsumentów;
Po wstępnej edukacji przyjdzie czas na zwiększenie świadomości odbiorców. Dobrym sposobem jest przygotowanie i przekazanie im case study z wdrożenia/wykorzystania oferowanych dóbr przez klientów naszej firmy. Treści te powinny odpowiadać pytanie “jak to zrobić?” i przedstawiać najlepsze praktyki.
- Treści doprowadzające do decyzji zakupowej;
Dzięki poprzednim treściom przygotowaliśmy świeżo pozyskane kontakty do rozmowy z działem sprzedaży/podjęcia decyzji zakupowej. Na etapie, w którym będą podejmować wspomnianą decyzję warto dostarczyć im informacji dla nich niezbędnych. Wskazane będą wszelkiego rodzaju wskaźniki determinujące wpływ wdrożenia/zakupu na dalsze działanie firmy czy też życie konsumenta. Możemy nadal dostarczać case study oraz przykładów najlepszych praktyk. Naszym zadaniem na tym etapie jest przekonanie klienta, że rozsądnego zakupu może dokonać tylko u nas.
- Treści po sprzedażowe;
Po udanym procesie sprzedażowym bardzo ważne jest żeby podtrzymać pozytywną relację z pozyskanym klientem. Teraz powinniśmy skupić na treści, która pozwoli wykorzystać w 100% możliwości sprzedanego produktu. Odpowiednio „dopieszczony” klient pozostanie z nami długo i sam będzie nas polecał swoim znajomym. Nie od dziś wiadomo, że jest to chyba najskuteczniejsza forma reklamy.
3. Źródło treści
Przygotowanie i wymyślanie treści nie powinno spoczywać na jednej osobie. Wszystkie z wymienionych powyżej typów treści mogą być i powinny być tworzone przy udziale źródeł zewnętrznych i wewnętrznych. Każdy z działów i pracowników firmy może dostarczyć zupełnie innych i ciekawych treści. Dzięki czemu tworzone przez nas rzeczy będą ciekawsze.
4. Częstotliwość i kanały komunikacji
Obecnie mamy dostęp do wielu różnych kanałów komunikacji. Najlepiej jest oprzeć się danych pochodzących z systemu Marketing Automation i wybrać te, które są najchętniej odbierane przez potencjalnych klientów. Dodatkowo większość systemów Marketing Automation umożliwia komunikację z wykorzystanie wielu kanałów naraz. Dzięki czemu jesteśmy w stanie przekazywać treści w sposób spójny i z wykorzystanie różnych metod. Potencjalni klienci otrzymają wysoko dopasowaną treść, w odpowiednim czasie i kanale komunikacji.