4 kroki dzielą cię od zawodowego sukcesu, czyli recepta na życie według Epikura

Czy starożytny, schorowany filozof poprowadziłby dynamiczny startup?
Możliwe, bo choć minęło 2300 lat, to jego metoda na szczęśliwe życie idealnie sprawdzi się we współczesnym biznesie.
 
 

 
Różni filozofowie skupiali się na różnych sprawach. Dla Epikura najważniejsze było znaleźć odpowiedź na jedno pytanie: jak osiągnąć szczęście? Doszedł on do wniosku, że szczęście wiąże się z przyjemnością, tą zaś jest brak cierpienia i życiowych problemów. Myśliciel stworzył metodę, która miała jego zdaniem rozwiać 4 największe obawy, przez jakie ludzie nie mogą cieszyć się pełnią życia. Gdy bliżej się im przyjrzymy, nietrudno zauważyć, że na co dzień towarzyszą one niemal każdemu pracownikowi. Filozof stwierdził jednak, że ma receptę na ich rozwiązanie. Oto co zapewne powiedziałby współczesnym:
 
1. Nie bój się porażki
 
Epikur uważał, że człowiek boi się śmierci. Niepotrzebnie! Zdaniem filozofa śmierć to nic strasznego. Żywych nie dotyczy – bo jak ktoś żyje, to nie umiera. Martwych też nie, gdyż Epikur nie wierzył w życie po śmierci i uważał, że martwych już nie ma. Jak można to zrozumieć w współczesnym kontekście? To bardzo proste: dopóki nikt nas nie zwalnia, ani nie zbankrutujemy ten problem nas nie dotyczy. Gdy się to już wydarzy, jesteśmy jakby odcięci od przeszłości i trafiamy w nową rzeczywistość, gdzie karty są rozdawane na nowo. Powinniśmy więc skupić się na tym co jest tu i teraz.
 
2. Przestań drżeć przed gigantami z branży
 
Boisz się konkurencji? Wielkich korporacji, które mogą zmieść twoją małą firemkę? Niektórzy starożytni Grecy bali się bogów. Byli oni dużo potężniejsi od ludzi i rzeczywiście mogli budzić strach. Ale czy aby na pewno jest sens bać się kogoś tak potężnego? Epikur twierdził, że bogowie się zwykłymi ludźmi nie interesują, żyją we własnym świecie i nie mają żadnego wpływu na sprawy maluczkich. Dlatego nie ma się co obawiać wielkich. Niezależnie czy to konkurencja, czy koledzy z pracy walczący z nami o awans zajęci są przede wszystkim własnymi sprawami, a nie atakowaniem nas. My powinniśmy skupić się więc na sobie.
 
3. Zrozum, że ewentualne problemy w pracy wcale nimi nie są
 
Zdaniem Epikura nie ma się co przejmować problemami, które nas czekają. Jeżeli są naprawdę wielkie, to dosyć szybko zmiotą nas z rynku i trafimy do zupełnie innej rzeczywistości (jak w punkcie pierwszym). Jeżeli natomiast trwają one długo, to wcale nie są dla nas jakoś niewyobrażalnie szkodliwe i sobie z nimi poradzimy. A skoro nam nie szkodzą, to czemu by ich nie zaakceptować i nie nauczyć się z nimi żyć? 

4. Nie wymagaj nie wiadomo czego i ciesz się z tego co masz
 
Ten najważniejszy punkt z czwórki Epikura filozof rozwiązuje dosyć prosto: my po prostu nie wiemy, co to jest szczęście i sukces! Zdaniem greckiego myśliciela to, że uważamy nasze życie za pełne klęsk i nieszczęść wynika z tego, że nie potrafimy zrozumieć podstawowej zasady: jest dobrze, bo zawsze mogło być gorzej. Prawdziwy sukces zawodowy to unikanie wielkich problemów i osiągnięcie stanu zadowolenia z tego co się ma. Cytując B. Russella:
 
„Epikur chciałby, gdyby było to możliwe, znajdować się permanentnie w stanie, gdy przed chwilą zjadło się umiarkowany posiłek i nigdy nie odczuwać żarłocznej potrzeby jedzenia.”

 
Tak samo powinniśmy postępować w życiu zawodowym. Zdaniem filozofa nasze problemy nam nie przeszkadzają – przeszkadza nam strach przed nimi. Epikur był bardzo schorowanym człowiekiem i mocno cierpiał przed śmiercią. Mimo to ciągle zachowywał spokój ducha i nie tracił optymizmu. Nawet gdy choroba nie pozwalała mu na absolutnie żadne przyjemności, cieszył się z tych, które miał możliwość przeżyć wcześniej.
 
Krótko mówiąc: najlepsza recepta na szczęście w dowolnej kwestii? Zawsze widzieć szklankę do połowy pełną.
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]