4 kroki dzielą cię od zawodowego sukcesu, czyli recepta na życie według Epikura

Czy starożytny, schorowany filozof poprowadziłby dynamiczny startup?
Możliwe, bo choć minęło 2300 lat, to jego metoda na szczęśliwe życie idealnie sprawdzi się we współczesnym biznesie.
 
 

 
Różni filozofowie skupiali się na różnych sprawach. Dla Epikura najważniejsze było znaleźć odpowiedź na jedno pytanie: jak osiągnąć szczęście? Doszedł on do wniosku, że szczęście wiąże się z przyjemnością, tą zaś jest brak cierpienia i życiowych problemów. Myśliciel stworzył metodę, która miała jego zdaniem rozwiać 4 największe obawy, przez jakie ludzie nie mogą cieszyć się pełnią życia. Gdy bliżej się im przyjrzymy, nietrudno zauważyć, że na co dzień towarzyszą one niemal każdemu pracownikowi. Filozof stwierdził jednak, że ma receptę na ich rozwiązanie. Oto co zapewne powiedziałby współczesnym:
 
1. Nie bój się porażki
 
Epikur uważał, że człowiek boi się śmierci. Niepotrzebnie! Zdaniem filozofa śmierć to nic strasznego. Żywych nie dotyczy – bo jak ktoś żyje, to nie umiera. Martwych też nie, gdyż Epikur nie wierzył w życie po śmierci i uważał, że martwych już nie ma. Jak można to zrozumieć w współczesnym kontekście? To bardzo proste: dopóki nikt nas nie zwalnia, ani nie zbankrutujemy ten problem nas nie dotyczy. Gdy się to już wydarzy, jesteśmy jakby odcięci od przeszłości i trafiamy w nową rzeczywistość, gdzie karty są rozdawane na nowo. Powinniśmy więc skupić się na tym co jest tu i teraz.
 
2. Przestań drżeć przed gigantami z branży
 
Boisz się konkurencji? Wielkich korporacji, które mogą zmieść twoją małą firemkę? Niektórzy starożytni Grecy bali się bogów. Byli oni dużo potężniejsi od ludzi i rzeczywiście mogli budzić strach. Ale czy aby na pewno jest sens bać się kogoś tak potężnego? Epikur twierdził, że bogowie się zwykłymi ludźmi nie interesują, żyją we własnym świecie i nie mają żadnego wpływu na sprawy maluczkich. Dlatego nie ma się co obawiać wielkich. Niezależnie czy to konkurencja, czy koledzy z pracy walczący z nami o awans zajęci są przede wszystkim własnymi sprawami, a nie atakowaniem nas. My powinniśmy skupić się więc na sobie.
 
3. Zrozum, że ewentualne problemy w pracy wcale nimi nie są
 
Zdaniem Epikura nie ma się co przejmować problemami, które nas czekają. Jeżeli są naprawdę wielkie, to dosyć szybko zmiotą nas z rynku i trafimy do zupełnie innej rzeczywistości (jak w punkcie pierwszym). Jeżeli natomiast trwają one długo, to wcale nie są dla nas jakoś niewyobrażalnie szkodliwe i sobie z nimi poradzimy. A skoro nam nie szkodzą, to czemu by ich nie zaakceptować i nie nauczyć się z nimi żyć? 

4. Nie wymagaj nie wiadomo czego i ciesz się z tego co masz
 
Ten najważniejszy punkt z czwórki Epikura filozof rozwiązuje dosyć prosto: my po prostu nie wiemy, co to jest szczęście i sukces! Zdaniem greckiego myśliciela to, że uważamy nasze życie za pełne klęsk i nieszczęść wynika z tego, że nie potrafimy zrozumieć podstawowej zasady: jest dobrze, bo zawsze mogło być gorzej. Prawdziwy sukces zawodowy to unikanie wielkich problemów i osiągnięcie stanu zadowolenia z tego co się ma. Cytując B. Russella:
 
„Epikur chciałby, gdyby było to możliwe, znajdować się permanentnie w stanie, gdy przed chwilą zjadło się umiarkowany posiłek i nigdy nie odczuwać żarłocznej potrzeby jedzenia.”

 
Tak samo powinniśmy postępować w życiu zawodowym. Zdaniem filozofa nasze problemy nam nie przeszkadzają – przeszkadza nam strach przed nimi. Epikur był bardzo schorowanym człowiekiem i mocno cierpiał przed śmiercią. Mimo to ciągle zachowywał spokój ducha i nie tracił optymizmu. Nawet gdy choroba nie pozwalała mu na absolutnie żadne przyjemności, cieszył się z tych, które miał możliwość przeżyć wcześniej.
 
Krótko mówiąc: najlepsza recepta na szczęście w dowolnej kwestii? Zawsze widzieć szklankę do połowy pełną.
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]