Ponad 50% całkowitego ruchu internetowego generowana jest przez użytkowników mobilnych, a aż 80% użytkowników korzystało z urządzeń mobilnych do przeszukiwania Internetu w 2019 roku. Dostosowanie kampanii reklamowych do użytkowników mobilnych wydaje się czymś oczywistym, jednak nie zawsze takie jest. Czy stać Cię na rezygnację z optymalizacji reklam pod kątem urządzeń mobilnych?

 

Wartość rynku reklam mobilnych

 

Podczas gdy inwestycje w media takie jak telewizja, radio, czy prasa sukcesywnie maleją, media cyfrowe charakteryzują się tendencją odwrotną. Według badań Statista, od 10 lat rynek reklamy cyfrowej rośnie średnio o 5% rocznie. Po kryzysie gospodarczym w 2018 roku, wzrost rocznych   wydatków na reklamę na świecie spadł z 6,7% do 4,2% w 2019 roku. W rezultacie oczekuje się, że do 2022 r. wydatki na reklamę mobilną przekroczą $280 miliardów.

 

Komputery stacjonarne, czy urządzenia mobilne

 

Takie zestawienie jest niezwykle nieadekwatne do dzisiejszych realiów – są to rozwiązania komplementarne, jednak istnieją różnice w ich działaniu. Reklama mobilna charakteryzuje się wyższym poziomem zaangażowania i silniejszą interakcją między użytkownikiem a marką, w porównaniu z urządzeniami stacjonarnymi. Bazując na badaniach RTB House, CTR dla reklam mobilnych jest wyższy – 0,84% na smartfonach i 0,87% na tabletach, a tylko 0,73% na komputerach. Dostępne narzędzia dedykowane urządzeniom mobilnym pozwalają odbiorcy aktywnie angażować się w komunikację marki, na przykład wysyłają wiadomości SMS. Według raportu Sinch, konsumenci otworzą wiadomość tekstową z 35-cio większym prawdopodobieństwem niż tradycyjną wiadomość e-mail.

Nie podlega wątpliwościom, że lekceważenie kanału mobilnego w swoich kampaniach jest błędem. Aby pomóc Ci poprawnie prowadzić kampanie mobilne, przygotowaliśmy 4 złote zasady skutecznej reklamy mobilnej.

 

1) Optymalizacja reklamy pod kątem urządzeń mobilnych

 

Większość firm dostosowała już swoją witrynę pod kątem urządzeń mobilnych, gwarantując użytkownikom jej pełną funkcjonalność również na smartfonach i tabletach. Widok mobilny narzuca także różne wymogi w wyświetlaniu reklam, w rozumieniu przede wszystkim specjalne formaty reklam kierowane wyłącznie dla użytkowników mobilnych. Stosowanie niewłaściwych formatów może sprawić, że zajmą zbyt dużo miejsca na powierzchni małego ekranu telefonu komórkowego zniechęcając przy tym do odwiedzania witryny lub aplikacji (na przykład poprzez wycięcie CTA lub innej części reklamy), a nawet mogą być w ogóle niewyświetlane. W tym przypadku tworzenie dedykowanych reklam dla mniejszych ekranów ma kluczowe znaczenie. Mówiąc o najpopularniejszych rodzajach reklam mobilnych, należy wymienić:

  • baner – jeden z najczęściej używanych reklam, wyświetla się na górze lub na dole ekranu i zawiera krótkie copy i zazwyczaj odpowiednią do niego grafikę. Jego skuteczność zależy od stopnia rozpoznawalności marki – reakcja użytkownika zależy od wyświetlanej nazwy. Sugerowany rozmiar banerów to 320×50 lub 300×50 pikseli.
  • natywna – reklama “ukryta”, która na pierwszy rzut oka wygląda jak treść organiczna. Na podstawie statystyk Dedicated Media, reklamy natywne są wyświetlane o 53% częściej niż banery.
  • wideo – bardziej zaawansowany rodzaj interakcji, bazujący na wysokim poziomie zaangażowania użytkowników. Co ciekawe, wskaźniki odtwarzania wideo na urządzeniach mobilnych jest wyższe w aplikacji (14%) w porównaniu z internetem mobilnym (8,3%).
  • pełnoekranowy – kolejny typ wymagający wysokiego poziomu zaangażowania od użytkownika, wyświetlany na całym ekranie w trakcie najważniejszych części ogólnej nawigacji – najczęściej podczas ładowania lub zamykania aplikacji. Wiadomo, że reklamy pełnoekranowe mają  2-3-krotnie wyższy współczynnik klikalności w porównaniu do banerów reklamowych. 
  • grywalny – najbardziej interaktywny typ reklamy, który symuluje rzeczywistą aplikację lub grę. Klient ma możliwość poznania produktu przed jego faktyczną instalacją. 
 

2) Angażujący content

 

Po podjęciu decyzji, który typ reklamy najbardziej pasuje do Twojej strategii, aspekt wypełnienia jej właściwą treścią jest zdecydowanie warty uwagi, m.in:

  • Oryginalny nagłówek jest tym, co na początku zobaczy użytkownik – musi być klikalny i przekonujący. Przyciągnij uwagę paroma słowami kluczowymi, aby ludzie wiedzieli do czego odnosi się reklama i co uzyskają po kliknięciu w nią. 
  • Proste, ale dosadne CTA jest tym co szukają użytkownicy mobilni. Należy ich zachęcić do wykonania określonej aktywności. Właściwe CTA  pozwoli uniknąć przepłacania za kliknięcia w te mniej opłacalne reklamy.
  • Opis powinien zawierać informacje o kluczowych punktach sprzedaży Twojej firmy. Zaprezentuj firmę jako jedyną w swoim rodzaju i definitywnie wartą poznania. 
  • Kreacja paru wersji reklamy pomoże w rotacji treści wśród klientów. Każda reklama powinna zawierać inny nagłówek oraz opis.

Dodatkowo upewnij się, że landing page jest adekwatny z reklamą i także jest dostosowany do urządzeń mobilnych – optymalizacja strony pod kątem mobile odgrywa ogromną rolę na współczynnik kliknięć. W przeciwnym razie użytkownicy chętniej opuszczą Twoją stronę bez żadnej interakcji. Wybierając landing page reklamy, wybierz tę, która prawidłowo ją odzwierciedla – takie połączenie między reklamą a landing page jest pomostem pomiędzy potencjalnym, a rzeczywistym klientem.

 

3) Kluczem jest targetowanie

 

Odpowiednie targetowanie reklamy jest kluczowym elementem każdej udanej kampanii. Z punktu widzenia wydajności docieranie do użytkowników z większą precyzją wymaga wykorzystania odpowiednich danych, takich jak ostatnio otwierany strony mobilne, zainstalowane aplikacje lub ostatnie wyszukiwania. W związku z tym przemyślane działania i zawężenie do konkretnych odbiorców na podstawie ich płci, wieku oraz lokalizacji i zainteresować jest kluczowe, zaraz obok atrakcyjnej treści. 

Przy targetowaniu odbiorców należy wziąć pod uwagę konkretne cechy, takie jak:

  • demografia – kierowanie reklam na podstawie lokalizacji użytkownika, wieku lub płci.
  • obecny klient – reklamy pojawiają się, jeśli użytkownik szukał określonego produktu lub usługi, prawdopodobnie dokonał zakupu lub jest nim zainteresowany.
  • niestandardowe grupy – tworzenie grup odbiorców na podstawie słów kluczowych, wyrażeń, adresów URL lub konkretnych działań, przez co reklama jest w stanie lepiej odnieść do zainteresowań odbiorców.
  • remarketing – grupa osób, które weszły już w interakcję z reklamą, witryną lub aplikacją.
  • podobni odbiorcy – wybór użytkowników o podobnych zainteresowaniach do listy remarketingowej.

Pamiętaj, aby nie nękać użytkownika, wyświetlając mu zbyt wiele reklam  jeśli są odpowiednio dostosowane do zainteresowań użytkowników, nie musisz przeciążać go swoimi propozycjami. 

 

4) Dostosowanie wyświetlania reklam do aktywności użytkownika

 

Ciągły i dynamiczny postęp technologiczny zagwarantował nam tanie i zaawansowane możliwości reklamowe. W rezultacie klienci są bardziej sceptyczni w zaufaniu tradycyjnej reklamie. Na podstawie badań SALESmanago, klienci, którzy trafiają bezpośrednio na stronę decydują się na zakup w kilka minut. Natomiast klienci “pochodzący” z reklam, wyszukiwarki lub mediów społecznościowych potrzebują więcej czasu na podjęcie decyzji (około 1-2 godzin). 

Większe zaangażowanie użytkowników, a tym samym większe przychody, można uzyskać, gdy reklamy są wyświetlane w odpowiednim czasie, zwłaszcza w czasie wolnym klienta. Podczas przeglądania serwisów społecznościowych, ich uwaga nie jest ściśle skoncentrowana na jednej aktywności i łatwiej jest zwrócić uwagę użytkowników na reklamę. 

Śledzenie wizyt może stanowić jeden z lepszych źródeł informacji przed rozpoczęciem kampanii, jak również analiza działań innych potencjalnych nabywców, które mogą pokazać wskazywać na gotowość na zakup. Dzięki integracji z Customer Data Platforms możesz brać pod uwagę także inne działania, jak np. poprzednie zakupy, reakcje na kampanie mailingowe, czy nawet ilość punktów w programie lojalnościowym. W miarę wzbogacania się o dane, CDP jest w stanie zapewnić nowe możliwości do bardziej precyzyjnego targetowania i aktywowania kampanii dopasowanych do konkretnego użytkownika.