5 nawyków najbardziej produktywnych ludzi

Szukamy cudownego przepisu, magicznego zaklęcia lub sekretu, który uczyni nas bardziej produktywnymi. Przyglądamy się uważnie innym: jak radzą sobie z nawałem codziennych obowiązków, masą emaili domagających się odpowiedzi, rozpraszających telefonów, mediów społecznościowych czy zwykłego, ludzkiego zniechęcenia. Jak wśród tego chaosu, w którym wszyscy uczestniczymy, można stworzyć coś naprawdę przełomowego? Choć geniusz to kwestia indywidualna, da się łatwo zauważyć, że skuteczni biznesmeni czy innowacyjni twórcy dzielą podobne nawyki.

1. Dużo czytają

Czytanie nie jest rozwijające tylko dla przedstawicieli kreatywnych zawodów. Waren Buffet przyznaje, że spędza 80% swojej dniówki na czytaniu. Nie chodzi rzecz jasna o bierne, bezrefleksyjne pochłanianie treści ani o mechaniczne przyswajanie wciąż tego samego. Staraj się czytać różnorodne rzeczy! Jeśli ograniczasz się do literatury branżowej, w nieunikniony sposób szybko poczujesz znudzenie i zamkniesz się w uproszczonej, zbyt jednoznacznej wizji świata. Teksty spoza Twojej działki pozwolą spojrzeć na problemy z innej perspektywy.

Poza tym ograniczanie się do jego obszaru pozbawia Cię kluczowego doświadczenia czytelniczego – niezrozumienia, przeszkód w złapaniu, o co chodzi. Kiedy czytasz wciąż podobne teksty, zyskujesz (pozorny) komfort: wszystko wiem, wszystko rozumiem. Ale kiedy spróbujesz wgryźć się w coś innego, poćwiczysz swoje moce poznawcze i wyobraźnię, poczujesz realny rozwój.

Na co czekasz? Złap jakiegoś klasyka! Może nawet poezję?

2. Wykorzystują okienko produktywności

Są okresy w ciągu dnia, kiedy Twoja produktywność osiąga szczyt. Obserwuj siebie i spróbuj zlokalizować te momenty. Po porannej kawie? Przed pracą? Koło obiadu?  Rozpoznaj takie chwile i wykorzystuj je tak mocno, jak się da. Przeznacz je na trudne, złożone lub wymagające kreatywności zadania. Zamiast łudzić się, że cały czas jesteś tak samo wydajny, skup się na poznawaniu samego siebie.

Większość z nas poddaje się grafikowi, jaki wyznacza szkoła i rytm pracy od 9 do 17, podczas gdy nasza własna produktywność może w ogóle nie nakładać się na ten model. Daj sobie szansę, by to rozpoznać. Zwróć uwagę na swój styl pracy. Przetestuj zmiany w grafiku.

3. Wiedzą, co zrobić ze swoimi błędami

Carol Dweck twierdzi, że to, co odróżnia wielkich ludzi od innych to ich podejście do popełnianych błędów. Potknięcia nie determinują końcowego efektu naszych działań – co więcej, możemy je wykorzystać, by ulepszyć swój projekt. Jak wiele innych porad, “Ucz się na swoich błędach” może wydać się banalne, ale jest w niej wiele prawdy,. Zobacz, jak łatwo dajemy złapać się w pułapke wyolbrzymiania swoich drobnych kłopotów lub pomyłek I zamieniamy je w wymówiki, w myśl logiki: “Nie umiem nic zrobić dobrze, cały czas coś nie wychodzi, po co próbować dalej, skoro się nie uda; usiądę sobie lepiej na kanapie z tą wyrozumiałą tabliczką czekolady”.

Każdy się myli. Po prostu nie pozwól, by Cię to zatrzymywało.

4. Odpoczywają

Pomysł, że możesz pracować jak maszyna, wydaje się atrakcyjny, ale z realistycznego punktu widzenia potrzebujesz odpoczynku, Twoje ciało i umysł muszą się rozluźnić. Kiedy siedzisz w jednej pozycji, skupiony na zadaniu, ciało się przykurcza, koncentracja opada. Nie da się utrzymać flow przez 8 godzin.

Najlepszym pomysłem na zagospodarowanie przerw jest łagodna aktywność fizyczna: Kurt Vonnegut robił pompki, przysiady i chodził na basen w przerwach od pisania. Jeśli nie planujesz urządzać w biurze zawodów gimnastycznych, wystarczy mały spacer.

5. Wstają wcześnie

Tak, wiemy, jesteś i zawsze byłeś sową. Wybranie się do łóżka w okolicach 23 wydaje Ci się praktyką godną Twojej babci, ale z pewnością nie Ciebie. Ale statystyki mówią same za siebie: przedsiębiorcy i twórcy wolą zaczynać dzień wcześnie. Dzięki temu mają czas, by ze wszystkim spokojnie zdążyć (i znaleźć czas na pracę kreatywną – albo wtedy, kiedy szybko obrobią się z bieżącymi sprawami, albo przedtem).

Ma to pewne uzasadnienie ewolucyjne: przez wieki aktywność człowieka była zdeterminowana przez światło naturalne i nasze zegary biologiczne nie przestawiły się automatycznie na inny tryb funkcjonowania tylko dlatego, że wynaleziono elektryczność. To dlatego wciąż jesteśmy bardziej efektywni za dnia, zaś w nocy nasza wydajność napędzana jest raczej kofeiną i stresem (bo pracujemy w nocy najpewniej nad czymś, co powinno być jak najszybciej skończone). To wyjaśnia, czemu nawyk wczesnego wstawania jest tak szeroko rozpowszechniony, od Ernesta Hemingwaya do Steve’a Jobsa.

***

Bardzo łatwe i niezwykle trudne jednocześnie. Dużo częściej opisywane niż realnie stosowane. Czy aplikacja tych zasad sprawia problem? Czy wcielasz któreś z nich? Co Tobie pozwala być produktywnym?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]