5 niedrogich i skutecznych kampanii marketingowych (przykłady).

Czy napięty budżet uniemożliwia przygotowanie świetnej kampanii? Czy też przeciwnie  – brak środków wzmaga kreatywność? Ograniczenia finansowe często wymagają przekroczenia standardów komunikacji marketingowej i podjęcia ryzyka. Poniżej przedstawiamy 5 przykładów niecodziennych, pomysłowych i niedrogich działań, które odniosły spektakularny sukces – nie tylko jako treści wirusowe, ale także jako narzędzia generowania zysku.

 

Miesiąc w Muzeum, czyli jak urządzić konkurs

 

Case: „Przyciągnięcie młodzieży do muzeum”: to nie brzmi jak projekt, który uwzględnia nowatorskie pomysły marketingowe. A jednak!

Muzeum Nauki i Techniki w Chicago ogłosiło konkurs, w którym nagrodą było spędzenie miesiąca w muzeum – jak w pokoju hotelowym. Osoba, która napisała najciekawszy esej miała zamieszkać w muzeum i relacjonować to doświadczenie w social media. Chętnych na tę niecodzienną przygodę w pierwszej edycji konkursu w 2011 znalazło się ponad 1500, a proces wyłaniania zwycięzcy zaangażował ponad 400 blogów i podwoił ilość fanów muzeum na Facebooku.

 

Pomysł: Przykład muzeum pokazuje, w jaki sposób należy organizować konkursy.

– Proces zdobywania nagrody musi być równie ważny jak sama nagroda – angażujący i atrakcyjny.

– Nagroda musi być związana bezpośrednio z Twoją ofertą.

– Wykorzystaj zasoby, które masz. Pomyśl, co niezwykłego możesz zaoferować, a nigdy przedtem nie pomyślałeś o tym, jako o zasobie. Kontakty z ciekawymi ekspertami, z którymi możesz urządzić warsztaty? Niezwykle położone biuro? Twoje produkty da się wykorzystać w nieoczekiwany sposób? Wysil wyobraźnię i rozejrzyj się wokół siebie raz jeszcze!

W samolocie konkurencji

 

Case: Przewoźnik samolotowy Germanwings konkuruje z innym tanim przewoźnikiem, Ryanairem i zdecydował się na agresywną kampanię: do samolotów konkurencji wsadzono pasażerów, którzy z nagrywali i komentowali warunki panujące u innego przewoźnika. Na konieczność płacenia za toaletę czy walkę pasażerów o miejsca reagowano zabawnymi planszami („Powyglądam sobie przez okno. Przynajmniej to jest za darmo”). Filmiki zyskały ogromną popularność wśród internautów.

 

Pomysł: Zaczepianie konkurencji to miecz obosieczny i zawsze budzi wiele kontrowersji. To właśnie stanowi jego największą siłę: pobudza do dyskusji, wywołuje sprzeczne opinie, generuje emocje. W każdym budzi się ekspert ds. marketingu, który musi koniecznie zająć stanowisko.

 

Buzz może stać się świetnym wehikułem dla marki – o ile jesteś pewien, że potrafisz go wykorzystać i moderowacć w taki sposób, by rozmowa o kampanii nie przyćmiła samego produktu. I o ile jesteś gotów na odwet konkurencji.

 

Sobota dla małego biznesu

 

Case: American Express promuje swoją markę przy pomocy idei zakupów lokalnych – ruchu wspierania nie wielkich koncernów, ale mniejszych przedsiębiorców. Protegowanie małego biznesu zaowocowało akcją Small Business Saturday. To coroczna impreza, podczas której uczestnicy chwalą się w mediach społecznościowych zakupami u małych przedsiębiorców za pomocą hasztagów, a ci mają okazję się zaprezentować.

 

Pomysł: Zacznij myślenie od innej strony – nie od Twojego produktu, ale od Twoich realnych klientów. Kim oni są? Czego potrzebują? W jaki sposób możesz ich wesprzeć? Postaraj się zobaczyć ich motywacje i wykorzystaj swój marketingowy budżet na zrobienie dla nich czegoś dobrego. (Pomóc Ci w tym może stworzenie Buyer Persona – tu znajdziesz nasz darmowy ebook na ten temat).

Akcje takie jak ta można z powodzeniem zrobić na mniejszą skalę, zyskując sporo earned media – rozgłosu, za który nie musisz płacić.

 

Nie masz budżetu, musisz znaleźć odwagę

 

Case: Aby zdobyć klientów, Michael Dubin, założyciel Dollar Shave Club, postanowił po prostu z właściwą sobie swadą opowiedzieć o oferowanym produkcie (tanie żyletki dostarczane co miesiąc do subskrybenta). Film zatytułowany wymownie  “Our Blades are F***ing Great” kosztował 4,500 dolarów i odnotował:

– ponad 18 milionów wyświetleń na YouTube.

– 200 tysięcy udostępnień na Facebooku, ponad 80 tysięcy komentarzy i 1 100 000 lajków

 

Pomysł: Czasem wystarczy prostota i gotowość do złamania konwenansów. Sukces Dubina polegał na zlekceważeniu tradycyjnych zasad mówienia o produkcie i odwołaniu się do bezpośredniej komunikacji: oglądając film, czujemy, jakbyśmy rozmawiali z zabawnym kumplem.

Tego typu kampanie wymagają spełnienia dwóch warunków: po pierwsze, odpowiedniego produktu (trudno wyobrażać sobie skuteczność takiego podejścia w B2B) oraz wrodzonej, naturalnej charyzmy. To coś, co trudno zagrać lub udać. Jeśli widzisz taki potencjał w swoich pracownikach lub w sobie – rozważ tę opcję!

 

Dziel poczucie humoru swoich klientów

 

Case: Browar Samuel Adams postanowił wykorzystać Prima Aprilis do działań promocyjnych. Wypuścili na YouTube film opowiadający o wprowadzeniu piwa gazowanego helem. Bohaterowie „reklamy” cieniutkimi głosikami opowiadali o tym, jak dzięki helowi piwo przekształca się w super-płyn.

Pomysł: Ponownie koszty produkcji filmu okazały się nieproporcjonalnie niskie w porównaniu do rozgłosu, jaki zyskał ten szalony pomysł, budząc spekulacje, czy takie piwo jest w ogóle możliwe do otrzymania. Kluczem do sukcesu była gotowość do żartowania, budowania więzi przez śmiech.

Nie trzeba wielkich środków

 

Aby stworzyć świetną kampanię, nie potrzebujesz wielkiego budżetu. Wykorzystując w mniej konwencjonalny sposób posiadane już zasoby oraz skupiając się na potrzebach konkretnych klientów, możesz osiągnąć rewelacyjne wyniki! Ważna jest tu również odwaga – by się wyróżnić i skupić uwagę bez wielkich nakładów finansowych, musisz zrobić coś nieco szalonego. Jak widać, świetnym wehikułem dla takich projektów są media społecznościowe, które uwielbiają autentyczne, zuchwałe i niekonwencjonalne treści. Odważysz się?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]