5 porad jak zbudować i wykorzystać skuteczny system scoringu kontaktów

Każdy marketer pragnie dotrzeć to potencjalnego klienta i zaangażować go. Zaangażowanie potencjalnych i aktualnych klientów to jedna z najważniejszych rzeczy. W prosty sposób  mówi nam czy ktokolwiek nas słucha i czy dokona zakupu. Pojawia się problem zmierzenia zaangażowania osób, które obecnie większości informacji pozyskują online. Systemy Marketing Automation w tym celu oferują narzędzia scoringu kontaktów.

Kluczową wiedzą dla marketera jest informacja czy dany konsument jest zaangażowany czy też  nie. Bez umiejętności rozróżnienia tych dwóch grup ciężko jest skutecznie prowadzić działania marketingowe. Jednak coraz ciężej jest skutecznie mierzyć ich zaangażowanie. Coraz większa fragmentacja komunikacji z klientem i coraz więcej mediów, w których potencjalni klienci mogą reagować na nasze komunikaty sprawia, że bez odpowiednich narzędzi nie jesteśmy w stanie wszędzie i zawsze wiedzieć kto i jak reaguje.

SALESmanago Marketing Automation rozwiązuje ten problem, podobnie jak większość najlepszych systemów do automatyzacji marketingu i sprzedaży pozwala  na monitorowanie i identyfikowanie zachowania kontaktów w większości kanałów marketingowych. Mówimy tu nie tylko o e-Mail Marketingu i stronie WWW firmy ale również o social media, wiadomości SMS i VMS, aplikacjach mobilnych, sieciach RTB, Call Center i kontakcie bezpośrednim ze sprzedawcą. Dzięki takiemu połączeniu mamy pełen obraz zaangażowania konsumentów w praktycznie całym przekroju interakcji z firmą.

Każda z tych interakcji może powodować przypisanie odpowiedniej liczby punktów do profilu klienta. Suma punktów zapisana na karcie kontaktu to właśnie scoring. Im większy i szybciej rosnący, tym klient bardziej zaangażowany.

Najczęściej skuteczność poszczególnych kampanii mierzymy ilością kliknięć, otwarć czy uzupełnień formularza kontaktowego. W takiej sytuacji dostajemy zupełnie niezagregowane parametry, które ciężko porównać. Tymczasem możemy uzyskać prosty do porównania zagregowany parametr. Stosując odpowiednie zasady przyznawania punktów za różne zachowania, w różnych kanałach i etapach procesu sprzedażowego standaryzujemy ocenę zaangażowania klientów.

Podstawowy i zaawansowany system scoringowy

W systemie SALESmanago możemy ustawić domyślne zasady punktacji. Przypisujące określoną ilość punktów za konkretny rodzaj aktywności. Dla osób, które zaczynają tworzyć scoring w swojej firmie będzie to wystarczające rozwiązanie. Wśród zdarzeń, które możemy punktować znajdują się:

Już podstawowe ustawienia punktacji rzucą więcej światła na stopień zaangażowania wszystkich monitorowanych klientów.

Dla bardziej zaawansowanych użytkowników, którym podstawowe zasady punktacji nie wystarczają w systemie istnieje możliwość ustawienia zaawansowanych reguł scoringu. W samym systemie robimy to poprzez reguły automatyzacji. To co nas interesuje to akcje dodaj punkty oraz dodaj punkty do Tagu. Pozwalają one w reakcji na praktycznie dowolne zdarzenie zwiększyć lub zmniejszyć ilość punktów kontaktu lub Tagu przypisanego do kontaktu. W ten sposób scoring może reagować na:

  • wejścia na konkretne adresy url;
  • otwarcia i kliknięcia w określone wiadomości e-mail;
  • wejścia z konkretnych fraz lub źródeł;
  • polubienie lub skomentowanie konkretnej rzeczy.

Oprócz tego mamy możliwość reakcji na zdarzenia zewnętrzne, czyli wszystko to co zarejestrują zewnętrzne systemy i przekażą do SALESmanago. Wśród takich zdarzeń może być:

  • wizyta w oddziale firmy( np. salonie, sklepie);
  • dokonanie zakupu;
  • kontakt z call center;
  • porzucenie koszyka zakupowego;
  • interakcja przez live chat;
  • pobranie aplikacji mobilnej i jej użytkowanie;
  • udział w webinarze czy nawet zadanie pytania w trakcie webinaru.

Podsumowując scoring możemy przypisywać do kontaktu w 3 niezależnych wymiarach:

  • scoring globalny dla kontaktu;
  • scoring przypisany do etapu sprzedażowego per kontakt;
  • scoring dla konkretnego segmentu(tagu) per kontakt.

Jak stworzyć skuteczny system scoringowy ?

Dobry system punktacji, to taki który faktycznie odzwierciedla zaangażowanie potencjalnych klientów i ich gotowość do dokonania zakupu. W tym celu warto zrealizować 5 prostych kroków.

1. Zidentyfikuj najważniejsze czynniki

Przeanalizuj posiadane informację o osobach, które faktycznie dokonały u Ciebie zakupu. Poszukaj tych cech i zachowań, które je łączą. Ich wystąpienie powinno zaowocować przypisaniem wyższego scoringu.

2. Ustal punktacje

Określ jaką ilość punktów system ma przypisać za poszczególne zachowania i cechy. Naprzykład zakup w sklepie to 30 punktów a zakup online to 50. Im ważniejsza dla Ciebie i z punktu widzenia sprzedaży akcja tym więcej punktów powinna generować.

3. Stwórz odpowiednią liczbę modeli punktacji

Jeśli posiadamy w ofercie większą ilość produktów lub usług. Szczególnie takich, które nie mają zbyt wiele wspólnego, to wtedy możemy wykorzystać osobne metody punktacji i budowanie osobnego scoringu dla każdego produktu/usługi. W tym celu można wykorzystać tagi i na każdym z nich budować osobny scoring, w ramach jednej karty kontaktu.

4. Wykorzystuj dane do ciągłej poprawy

Gromadź jak najwięcej informacji o klientach i ich zachowaniu. Im głębsza wiedza na temat kontaktów tym lepszy scoring i dokładniejsza ocena.

5. Edukuj klientów w oparciu o scoring

Wysokość scoringu to również dobry wyznacznik w edukacji potencjalnych klientów. Bazując na jego wielkości możemy dopasować odpowiednią kampanię edukacyjną i sposób komunikacji do rzeczywistych potrzeb i zaawansowania potencjalnego klienta. W prosty sposób możemy ustawić tak, aby w momencie w którym scoring osiągnie określony pułap system wysyłał automatycznie wiadomość o charakterze edukacyjnym.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]