5 taktyk przynoszących sukces w małych i średnich firmach z Marketing Automation

Błędne nawyki blokują rozwój firmy, szczególnie gdy powtarzając regularnie te same działania rezygnujemy z ich stałego monitorowania, analizowania i doskonalenia. Ciągłe popełnianie tych samych błędów wynikających ze złych przyzwyczajeń prowadzi do spadku skuteczności i wzrostu ponoszonych kosztów. Co gorsze przez to, że stają się rutyną przestajemy je zauważać i traktujemy jako typową działalność biznesową. Podpowiadamy jak uzyskać świeże spojrzenie na procesy realizowane w firmie, dzięki Marketing Automation.

W ciężkich ekonomicznie czasach musimy zapomnieć o spokojnym prowadzeniu działań w oparciu o utarte schematy. Jeśli nie będziemy reagować na zmieniający się dynamicznie profil konsumenta, jego potrzeby i możliwości, to może okazać się, że nie uda nam się przetrwać na wyjątkowo konkurencyjnym rynku. Błędnym założeniem jest, że wszystkie firmy mają obecnie problem i walczą o przetrwanie. Tak naprawdę ta część z nich, którą obecna sytuacja mobilizuję do wprowadzania zmian, eliminowania błędów i poszukiwania lepszych rozwiązań, buduje solidny fundament wzrostu firmy i wielkości przychodu. W nowoczesnej firmie główny nacisk kładziony jest na usprawnianie prowadzonych działań oraz tworzenie strategii i planów, według których różne działy naszej firmy harmonijnie współpracują i posiadają jasno zdefiniowane cele oraz zadania. Drugim elementem łączącym te firmy jest otwarte podejście do nowych technologii i kanałów komunikacji, które jeśli okazują się skuteczne są wdrażane w firmie i budują jej wartość. Forrester przeprowadził badanie wśród małych i średnich firm w USA, które działają w sektorze B2B. Przedstawiamy 5 taktyk, które zostały wskazane jako najskuteczniejsze przez 56% firm sklasyfikowanych jako „Top Performers”.

1. Wzmacniamy obecność online

Obecnie klienci stali się bardziej „online”, dotyczy to także sektora B2B. Konsument jest obecnie dużo bardziej świadomy i w 9 przypadkach na 10 dokonuje porównania dostępnych ofert online. Warto, także podkreślić, że chce on kontaktu z działem sprzedaży dopiero po około 70% procesu sprzedażowego. Dlatego tak ważna jest obecność online i korzystanie z takich rozwiązań jak portale społecznościowe, e-Mail Marketing lub szkolenia online. Pozwalają one komunikować się z klientem tam gdzie on na nas czeka, czyli online. Możliwość monitorowania i identyfikowania zachowania kontaktów online w czasie rzeczywistym dostępna w Marketing Automation pozwala określić najskuteczniejsze kanały komunikacji, zmierzyć rezultaty prowadzonych działań oraz wskazać te mało efektywne. Co więcej dużo łatwiej możemy automatycznie dopasować przekazywane treści do odpowiedniego kanału i momentu udostępnienia.

2. Harmonijna współpraca działu sprzedaży i marketingu

Tradycyjnie głównym zadaniem marketingu było pozyskanie i przekazanie do działu sprzedaży jak największej liczby nowych kontaktów. Według badań IBM CMO 2012 study taki stan rzeczy dotyczy nadal 63% działów marketingu w USA. Z drugiej strony dział sprzedaży zasypywany różnej jakości kontaktami zmagał się z ich segregacją i wychwyceniem tych najlepszych. W tak prowadzonym procesie tracono średnio 80% pozyskanych kontaktów. Zsynchronizowanie działań i wiedzy obu działów jest jednym z kluczy do sukcesu. Według przytaczanego już badania Forrester’a większość „Top Performers” zbudowało współpracę pomiędzy działami skupiając się na następujących obszarach:

  • ustalanie celów;
  • realizowanie kampanii marketingowych;
  • zdefiniowanie profilu „idealnego” potencjalnego klienta;
  • gromadzenia uwag i opinii od klientów.

Systemy Marketing Automation udostępniając wspólne środowisko pracy dla marketingowców i handlowców pozwala im skutecznie i spójnie przeprowadzić pozyskany kontakt przez cały proces marketingowo-sprzedażowy. Oba działy uzyskują dostęp do informacji o profilu każdego klienta. Co więcej dział sprzedaż dostaje klientów już przygotowanych do kontaktu z nimi, dzięki czemu ma więcej czasu na skupienie się na sprzedaży.

3. Marketing wielokanałowy „na żywo”

Wdrażając system Marketing Automation uzyskujemy dostęp do monitorowania wszystkich działań marketingowych online w czasie rzeczywistym. Takie informacje uzyskiwane na bieżąco o efektach prowadzonych działań pozwalają efektywnie i na bieżąco rozwijać oraz udoskonalać prowadzone działania, jednocześnie upewniając się, że nasze kampanie docierają do odpowiednich adresatów, w odpowiednim czasie i przekazują im dopasowaną treść. Twoja strategia marketingowa powinna brać pod uwagę profile Twoich potencjalnych klientów, możliwości jakie posiadasz oraz długość cyklu sprzedażowego. Mówiąc krótko wdrażamy, a potem monitorujemy, mierzymy, analizujemy i doskonalimy.

4. Lead Nurturing

Lead Nurturing to nic innego jak proces przygotowania pozyskanych kontaktów do przekazania do działu sprzedaży. Według badania firmy Forrester ponad 50% „Top Performers” przygotowuje kontakty przez okres 4 do 12 tygodni. W tym czasie system Marketing Automation obejmuje wszystkie te kontakty zestawem wiadomości o charakterze edukacyjnym, które mają na celu zwiększenie świadomości konsumenta i jego gotowości do podjęcia decyzji zakupowej. Najczęściej w Lead Nurturing używa się wiadomości e-mail. Wysyłane materiały mają na celu stopniowe i coraz dokładniejsze zapoznanie potencjalnego klienta z oferowanym produktem lub usługą. W trakcie tego procesu system Marketing Automation cały czas monitoruje zachowanie kontaktów i przyznaję im punkty za poszczególne zachowania oraz coraz dokładniej dopasowuje treści do potrzeb indywidualnych odbiorców. Procesy sprzedażowo-marketingowe wykorzystujące Lead Nurturing osiągają stopień konwersji na poziomie 27%, czyli aż 27 ze 100 kontaktów, które trafią do działu sprzedaży po ówczesnym przygotowaniu zostaje klientem.

5. Regularne monitorowanie istotnych wskaźników

Określenie wskaźnika ROI w marketingu było od zawsze problematyczne. Głównie dlatego, że ciężko było określić, które działania i kampanie pozwoliły pozyskać i doprowadzić do zakupu dane klienta. Systemy Marketing Automation dokładnie łączą każdy pozyskany kontakt, ze źródłem pozyskania oraz wszystkimi działaniami, którym podlegał. Pozwala to wyjątkowo precyzyjnie określić wskaźnik ROI, a także bardzo istotne:

  • Koszt pozyskania nowego klienta;
  • Koszt pozyskania nowego wartościowego kontaktu(zakwalifikowanego do działań marketingowych).

Podobnie jak wypadku pozostałych taktyk najlepiej spisujące się MŚP regularnie korzystają z mierników określających skuteczność ich działań. Co z jednej strony pozwala dokładnie udokumentować wpływ pracy marketingu na wielkość osiągangoe przychodu i polepszyć jego status w firmie. Z drugiej strony cały czas wiemy co sprawdza się dobrze, a gdzie musimy jeszcze popracować nad udoskonaleniem procesów lub kiedy wprowadzona zmiana przynosi efekt odwrotny od zamierzonego.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]