5 zasad stoicyzmu, które już dziś powinieneś wdrożyć w swojej firmie

Od szeregowego sprzedawcy po prezesa zarządu, od projektowania ulotki po przeprowadzenie rebrandingu światowej marki. Wydawać by się mogło, że nie ma zasad które świetnie odnosić się mogą do każdego pracownika i każdej sytuacji w życiu współczesnej korporacji. Ale stoicy udowadniają, że jest wprost przeciwnie!
 

 
Filozofię stoicyzmu tworzyły osoby o tak skrajnie różnych życiorysach jak potężny cesarz rzymski Marek Aureliusz, wielki mąż stanu Seneka ale i skromny niewolnik Epiktet. Mimo iż pochodzili z totalnie różnych sfer znaleźli wspólny język w podejściu do życia. Gdyby żyli dziś, z pewnością napisaliby bestsellerowy podręcznik zarządzania firmą, którego podstawą byłoby poniższe pięć zasad.
 
1. Patrz na branżę całościowo
 
Dla stoików świat był systemem naczyń połączonych. Rzeczywistość miał przenikać boski duch (pneuma) który nie kierował tylko losami jednostki, ale całego świata. Chodzi więc o to, że nasze losy są ściśle określone losami naszej firmy, ta zaś stanem całej branży, na branżę natomiast wpływa kondycja krajowej i światowej gospodarka. Stoicy bardzo cenili „wyjście z siebie”, spojrzenie na ogół zjawisk i odrzucenie własnych okularów.
 
Nie zawsze gdy nam nie idzie wynika to z naszych błędów, i vice versa, nie zawsze nasze sukcesy wynikają z naszych zalet. Świetnym przykładem jest tu firma Kodak, która robiła co mogła, by utrzymać się na rynku fotografii analogowej. Odpadła, nie dlatego, że była zła, a dlatego, że podupadła cała branża.
 
2. Pogódź się z tym, że nie zawsze wszystko będzie po twojej myśli
 
Stoicy uważali, że świat jest zdeterminowany. Oznacza to, że wbrew naszym przekonaniom nie mamy wpływu na to co się zdarzy – jak ktoś ma zbankrutować, to i tak zbankrutuje, jak ma odnieść sukces to i tak go odniesie. Gwarantem szczęścia jest zrozumienie tej prostej zasady i wyrobienie sobie nawyku odporności na to co przynosi los (ataraksja).
 
Świetnym przykładem postawy stoickiej jest historia z 1914 roku, gdy Thomas Edison patrzył na pożar swojej fabryki. Zamiast rozpaczać powiedział do syna spokojnym głosem:
 
Idź po swoją matkę i wszystkich jej przyjaciół, nigdy już nie zobaczą takiego ognia.
 
3. Ciągle się rozwijaj
 
Osiągnięcie ataraksji jest łatwiejsze, gdy znasz procesy rządzące światem. Im więcej wiesz o zjawiskach jakimi rządzi się twoja branża, tym łatwiej jest ci zaakceptować porażki. Lub w ogóle ich uniknąć, bo wraz ze zdobywaniem wiedzy jesteś świadomy ryzyka i rzadziej podejmujesz się projektów, które nie mają szans na powodzenie.
 
Doskonałym przykładem takiego stoickiego podejścia do rozwoju jest najbogatszy człowiek w dziejach zachodu i zarazem uosobienie wielu stoickich cech, John D. Rockefeller. Od najmłodszych lat stale analizował każdą czynność którą wykonywał. Pewnego razu podczas inspekcji fabryki dowiedział się, że do lutowania beczek używa się 40 kropel cyny. Kazał więc spróbować używać 38. Gdy pojawiły się wycieki, podniesiono liczbę do wystarczających 39 kropel. Dzięki takiej świadomości nawet najmniejszych detali zarządzana przez niego kompania doskonale się rozwijała.
 
4. Pracuj najlepiej jak potrafisz
 
Wydawać by się mogło, że takie pogodzenie się z losem rychło doprowadzi do popadnięcia w stan marazmu i apatii. Rzeczywiście – apatia (czy raczej: apathea) była jednym z filarów stoicyzmu. Ale rozumiano ją inaczej niż dzisiaj. Apathea była wyzbyciem się pragnień, lecz tylko tych, które są oparte na błędnych przekonaniach. Naszym zadaniem więc jest poznanie własnego miejsca w świecie i rzetelne wykonywanie swoich obowiązków. Tak podsumował to Marek Aureliusz w swych słynnych „Rozmyślaniach” (II, 5):
 
Każdej chwili usilnie dbaj o to, […] byś, co masz właśnie pod ręką, to załatwił z pełną a nieudaną godnością i miłością, i swobodą, i zachowaniem sprawiedliwości i byś zapewnił sobie niezależność od wszelkich innych myśli. Zapewnisz zaś ją sobie, jeżeli będziesz każdą pracę wykonywał, jakoby ostatnią w życiu, tak by była wolna od wszelkiej nierozwagi i rażącej niezgody z nakazami rozumu, i od obłudy, i samolubstwa, i niezadowolenia z losu.
 
5. Nie spodziewaj się zaszczytów i bądź bezinteresowny
 
Nie ma lepszego pracownika niż stoik! Niezależnie od tego jakie stanowisko zajmuje i ile dostaje pieniędzy będzie nie tylko pracował możliwie wydajnie to będzie to robił zupełnie bezinteresownie. Według starożytnych filozofów, celem pracy nie jest kariera i sukces zawodowy, a znalezienie swojego naturalnego miejsca w strukturze firmy. Ta zaś również nie powinna mieć ambicji i oczekiwań sięgających ponad miarę. Dobrze zarządzane przedsiębiorstwo wie, czy jego powołaniem jest rynek lokalny, czy globalna ekspansja.
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]