#6 Jakie są największe wtopy w historii marketingu?

Użytkownicy Quory nigdy nie zawodzą. To kopalnia wiedzy z dosłownie każdej dziedziny – nie tylko Marketing Automation. Możesz spędzić długie godziny przeglądając pytania i odpowiedzi i nigdy się nie znudzisz. Tym razem moją uwagę przykuło pytanie: Jakie są największe wtopy w historii marketingu?

Hmm..tutaj wszyscy znamy się na marketingu, prawda? Ale cóż, są takie firmy, które najwyraźniej nie mają o tym pojęcia. Spośród ogromnej ilości odpowiedzi wybrałam moją subiektywną top piątkę największych marketingowych katastrof oraz wysnułam kilka swoich wniosków płynących z tych pomyłek. Zaczynamy!

 

#5 Pepsi Number Fever

W 1992 roku na Filipinach Pepsi Co. wystartowało z kampanią pod tytułem “Number Fever”

Byli zaszokowani pozytywnym odbiorem! Tylko w pierwszym tygodniu sprzedaż wzrosła o 40% a w kolejnych, niemal się podwoiła.

Zasady były proste:

  1. Kup dowolny produkt Pepsi
  2. Zachowaj kapsel lub korek
  3. Oglądaj zwycięskie numery w telewizji
  4. Jeśli wylosowany numer znajduje się na Twoim kapslu – wygrywasz

Bułeczka z masełkiem? No nie za bardzo.

 

 

Pamiętnego dnia, 25 maja 1992 Pepsi wybrało kombinację liczb, która zmieniła historię Filipin – a liczba ta to 349.

Pepsi myślało, że to unikalna kombinacja liczb. Ale okazało się, że ponad 400,000 ludzi miało dokładnie ten sam numerek na swoich nakrętkach. Żeby nie było za miło, na tę kombinację miała paść najwyższa nagroda, czyli 1,000,000 filipińskich peso.

Pepsi próbowało poradzić sobie jakoś z tą pomyłką i odmówiło wypłaty nagród.

Pepsi zostało zalane przez pozwy sądowe, protesty zamieszki. Sprawa była badana a w 2006 (14 lat później) pozwy zostały oddalone ponieważ na żadnej nakrętce nie znajdował się ważny kod zabezpieczający.

Lekcja: Kojarzysz Pepsi? Jestem pewna, że tak. Nawet jeśli popełnili błąd to dalej pozostali w grze. Nie poddawaj się, ucz się na błędach i wyciągaj wnioski.

 

 

#4 Lifelock i ich niezawodne zabezpieczenia

Livelock to amerykańska firma specjalizująca się w zabezpieczaniu danych osobowych. Nie ma lepszej reklamy dla takiej firmy, niż pokazanie, jaka jest skuteczna.

 

‘To jest Todd Davis, CEO Livelock a jego numer jego ubezpieczenia to 457-55-5462

Czy on naprawdę wyjawił ten numer?!

Tak, to jest dokładnie to, co zrobił.

Ale nie przez przypadek! To część jego misternego planu. Jego firma zabezpieczy jego tożsamość.

Jasne.

Ale znów coś poszło nie tak, jak powinno. Jego tożsamość została skradziona. 13 razy.

Zrozumiał to, kiedy otrzymał telefon od osoby, która twierdziła, że ma niezapłacony dług na 500$. Później kolejna osoba otworzyła konto na jego nazwisko i okradła go na sumę 2,390$. A to był tylko początek.

Podsumowując:

  • skradziono mu tożsamość 13 razy
  • dowiódł, że jego firma jest niewiarygodna
  • zapłacił 100 mln $ za wprowadzającą w błąd reklamę

Lekcja: Testuj wszystko! Musisz być pewien, że Twoje produkty i usługi są dobrej jakości. Bez tego, nawet najlepiej przeprowadzona kampania marketingowa nie da żadnych rezultatów a Ty stracisz zarówno klientów, jak i pieniądze.

 

 

#3 Ayds czyli dietetyczne cukierki

W przeciwieństwie  do powyższych przykładów, gdzie pomyłki były ewidentnie ze strony marketerów, tutaj oprócz niefortunnej nazwy,nie popełniono tutaj żadnych innych błędów.

Firma Carlay rozpoczęła sprzedaż cukierków hamujących apetyt AYDS już w latach 30-tych i szło im całkiem nieźle.  

Jeffrey Martin Inc odkupił produkt i sprzedawał “cukierki hamujące apetyt” w całych Stanach aż do lat 70-tych.

Gwoździem do trumny tego produktu był rok 1982, kiedy to pierwsze przypadki AIDS zostały zdiagnozowane w Nowym Jorku i San Francisco.

AIDS zabiło setki tysięcy osób w Ameryce i miliony na świecie. Nie trzeba mówić, że slogany typu: Potrzebujesz schudnąć? Wybierz AYDS” nie działały już tak dobrze.

Lekcja: Czasami wpadki są spowodowane przez marketerów, ale czasami sam los gra tutaj kluczową rolę.

 

 

#2 American Airlines i dożywotnie loty pierwszą klasą.

American Airlines chciało zabłysnąć w 1981 roku i wpadło na pewien pomysł:

  • Dożywotni bilet na loty pierwszą klasą miały kosztować $250,000
  • Bilet dla osoby towarzyszącej – $150,000

I mogłeś podróżować kiedy chcesz i ile chcesz za darmo!

Ten pomysł miał przynieść szybkie zyski ale pomysłodawcy chyba nie docenili tendencji podróżowych swoich klientów.

Żeby przybliżyć reakcję ludzi, oto przykład:

Pasażer Steve Rothstein kupił dożywotni bilet za 250,000$. Odbył ponad 10 000 lotów, które kosztowały firmę 21,000,000$.

A to był tylko jeden pasażer!

Było to coś w stylu: “Hej, jestem głodny. Lećmy do Londynu na szybki obiad”

  • Używając biletu dla osoby towarzyszącej ludzie dosłownie zaczęli randkować w samolocie
  • Znaleźli się tacy, którzy latali 20 razy w ciągu miesiąca (pierwszą klasą!)
  • Nie było możliwości anulowania dożywotniego biletu

Lekcja: Jeśli dasz ludziom możliwość, żeby działać na swoją korzyść – to będą działać na swoją korzyść.

 

 

#1 Tata Nano

Nano był samochodem wyprodukowanym przez Tata Motors, którego cena salonowa wynosiła 1619$. Był to najtańszy samochód na Ziemi.

Ten samochód miał być rewolucją na rynku samochodowym w Indiach. Ale nie był.

Co poszło nie tak?

Zespół marketingowy firmy Tata ochrzcił samochód “najtańszym” zamiast na przykład “najbardziej wartym swojej ceny” czy czymś podobnym. DLaczego to miało takie znaczenie?

Etykieta “najtańszego” podziała na ludzi z Indii całkowicie odwrotnie niż oczekiwano. Dla nich samochód jest wyznacznikiem statusu i luksusem więc odwrócili się od “najtańszego” samochodu czyniąc go ogromnym fiaskiem. Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj nasz post. 

 

 

Lekcja: Znaj swoich odbiorców. Zbieraj dane i używaj ich do personalizowania kampanii marketingowych. Użyj platformy Marketing Automation, by mieć wszystkie dane w jednym miejscu i zrobić  nich największy użytek. Pamiętaj również o różnicach kulturowych wśród Twoich klientów, ponieważ mogą być bardzo istotnym czynnikiem warunkującym skuteczność działań marketingowych.

 

Chciałbyś poczytać o innych wpadkach znanych firm? zajrzyj na Quora i dowiedz się więcej.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]