6 lekcji od największych marketerów wszech czasów

Kto jest najsłynniejszym marketerem wszech czasów? Steve Jobs? Bill Gates? Lady Gaga? Richard Branson? Nie. W zamierzchłej przeszłości marketingu kryją się dużo bardziej spektakularne odkrycia, które nie zdezaktualizowały się z upływem czasu. Choć zmieniła się technologia marketingu, wciąż obowiązują nas zasady wypracowane na początku ubiegłego wieku: musimy dbać o doświadczenie klienta i jego emocje, testować i traktować marketing jako dyscyplinę naukową.


Internet Rzeczy dla Marketerów. Pobierz darmowego ebooka i dowiedz się, jak wykorzystać najnowsze technologie do zwiększenia sprzedaży i zaangażowania klientów


 

1. John R. Brinkley: stwórz własne mediummarketing-998561_640

Bio: John R. Brinkley był zwykłym lekarzem, przekonanym, że znalazł lekarstwo na impotencję. Jednak jak zakomunikować to odkrycie światu? Był rok 1923 i reklama dopiero raczkowała. Radio było traktowane jak publiczna biblioteka: nie nadawano tam reklam. John założył więc własną rozgłośnię radiową, w której między piosenkami country a czytaniami Biblii zachwalano jego produkt.

Wiemy dziś, że jego kuracja nie wyrugowała problemu męskiej niemocy (w końcu polegała na przeszczepie kozich jąder, to nie mogło się powieść), ale nasz bohater rozpoczął nową erę w dziejach marketingu – stworzył radio z reklamami.

Lekcja: Stwórz własne medium! Przekonanie Brinkleya współgra z dzisiejszymi trendami marketing inbound: własny kanał komunikacji, gdzie oprócz wartościowych dla odbiorców treści (nie upieramy się, że musi to być muzyka country i czytania biblijne) zawrzesz informacje o produkcie, daje Ci znaczącą przewagę nad konkurencją.

 

2. Helen Lansdowne: nie liczy się produkt, ale to, jak czuje się klient, kiedy go używa

Bio: Helen była pierwszą uznaną copywriterką – terytorium było przedtem zarezerwowane dla mężczyzn. W pracy kierowała się przekonaniem, że copy musi być wiarygodne. Zasłynęła hasłem “Skóra, którą kochasz dotykać”, reklamującym mydło Woodbury. Do tej pory mydło zachwalano głównie z uwagi na problem, które rozwiązuje i jego obiektywne właściwości, przedstawiane suchym językiem, kojarzącym się z apteką, a nie z przyjemnością. Przez to reklamy skłaniała od razu do skupienia na frustracji związanej z niedoskonałościami urody,

Lekcja: Spraw, by odbiorca poczuł się dobrze i komforotwo. Jednocześnie odwołuj się do zmysłów, do konkretnych doświadczeń. Zamiast wyliczenia obiektywnych cech produktu, skup się na tym, co czuje Twój klient.

Helen miała tę przewagę nad swoimi męskimi kolegami, że potrafiła lepiej wczuć się w sytuację swoich klientek. Dziś możesz posłużyć się ankietami, analityką czy testami, by to odkryć. Wykorzystuj te narzędzia!

 

3. Andre Citroen: koniec końców kampania musi się zwrócić

Bio: Andre Citroen, założyciel Citroena, miał wiele oryginalnych pomysłów marketingowych, m.in. był pierwszym producentem samochodów, który sponsorował wyścigi czy promował swoją fabrykę jako „najpiękniejszą w Europie”. Mierzył wyżej i zrealizował swoje wygórowane ambicje, zamieszczając podświetlane logo firmy na wieży Eiffela. Strategia okazała się obosieczna: choć zwiększyła świadomość marki, przyczyniła się do bankructwa firmy, która została zamknięta m.in. z powodu wysokich rachunków (oraz, niestety, pasji Andre do hazardu).

Lekcja: Kiedy projektujesz kampanię, zazwyczaj kłócą się w Tobie dwa głosy. Jeden to Don Draper, który tworzy zapierającą dech w piersiach koncepcję kreatywną. Drugi to człowiek-Excel, człowiek-dane, koleś z wykresami i tabelkami, który macha Ci przez oczami wyliczeniami.

Draper patrzy na niego pogardliwie, potrząsając lodem w szklaneczce z whisky. Ale ty powinieneś wziąć jego głos pod uwagę.

Miarą skuteczności kampanii nie jest jej atrakcyjność, lecz generowana przez nią sprzedaż czy mierzalny wzrost leadów/ subskrypcji. Stawiaj sobie mierzalne cele i rozliczaj się z nich. Potrzebujesz w sobie Mad Mana – to on dodaje unikalności i magii Twoim działaniom. Jednak jeśli oddasz mu kontrolę, doprowadzi Twoją firmę do upadku (a Ciebie – do alkoholizmu).

 

4. Seth Godin: marketing tylko za pozwoleniem

Bio: Przez jednych nazywany Paulo Coelho marketingu, przez innych – geniuszem. Był pionierem emarketingu i email marketingu; zawdzięczamy mu również pierwsze głosy sprzeciwu wobec agresywnego marketingu w sieci. To Seth zaczął walczyć o to, by marketerzy nie dostawali w sieci gorączki złota: z faktu, że email jest tani, nie wynika, że powinieneś zalać swoimi wiadomościami wszystkie osoby, których adresy znajdziesz w sieci.

Lekcja: Zasady proponowane przez Setha się nie zmieniły, choć zmieniły się media, do których powinniśmy zastosować tę zasadę. Czy mówimy o powiadomieniach push w aplikacji, o wiadomościach email czy wykorzystaniu beaconów w sklepie stacjonarnym – najważniejsza jest zgoda odbiorcy. Jak dowodzą badania, klienci nie mają problemów z śledzeniem ich zachowań w sieci, o ile są to o tym poinformowani, dzieje się to za ich zgodą, a w zamian otrzymują konkretną korzyść (np. spersonalizowane, dopasowane oferty czy zniżki dla zaangażowanych użytkowników).

Polecaliśmy Wam już blog Setha w poście o wartościowych źródłach wiedzy dla marketerów.

 

5. Claude Hopkins: reklama jest nauką

Bio: Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale to właśnie dzięki Hopkinsowi codzienne mycie zębów wydaje się nam dziś dość ważnym elementem codziennej higieny. Przed jego kampanią dla Pepsodentu higiena jamy ustnej wydawała się raczej fanaberią. Jednak Claude, przebijając się przez tony pism medycznych odkrył, że to osad powoduje zmianę koloru zębów i pokazał, jak używanie pasty pomaga się go pozbyć. Pokazał problem, wskazał rozwiązanie i zbudował nawyk.

Lekcja: Hopkins był skrajnym racjonalistą. Swoim copywriterom zlecał pisanie tekstów opartych o wskazanie powodu, dla których należy używać danego produktu i odwoływanie się do rozsądnej argumentacji. Dlatego też wierzył w zasadność oferowania próbek – klient powinien dokonać sam wyboru, mając jak najwięcej wiedzy. Współgra to z dzisiejszymi rozpoznaniami na temat niezależności klientów, którzy sami przechodzą nawet 90% procesu zakupowego i szukają nie nachalnych reklam, ale wiedzy, która pomoże im podjąć decyzję.

Hopkins wierzył też, że jedynym kryterium oceny jakości działań marketingowych jest sprzedaż. Reklama nie jest hazardową działalnością, w której na ślepo próbujemy różne metody. Marketer powinien działać jak naukowiec, starannie zbierający dane. Claude pokochałby pewnie systemy Marketing Automation!

 

In fact, marketing industry is currently6. David Ogilvy: testuj!

Bio: David Ogilvy studiował na Oxfordzie i został z niego wyrzucony w 1931 i nie miał ochoty kontynuować edukacji. Nie interesował go tytuł naukowy, ale efekty własnych działań. Zaczynał jako komiwojażer. Podobnie jak Lansdowne uważał, że musisz sam wierzyć w dany produkt, by móc go skutecznie reklamować. Na marginesie, Ogilvy miałby dobrą radę dla Citroena: „In the modern world of business, it is useless to be a creative, original thinker unless you can also sell what you create.” (cyt. za Matt D’alesioMarketing Profs),

Zasłynął z niezwykłej namiętności do testów, które uważał za podstawę marketingu.

Lekcja: „Nie przestawaj testować, a Twój marketing nie przestanie się ulepszać”, mawiał Ogilvy (cyt. za KISSmetrics). Testuj tak dużo elementów, jak tylko się da. Szczególną uwagę zwróć na tytuły i nagłówki: 80% Twoich odbiorców czyta tylko je.

 

W marketingu mamy może mody i dynamicznie rozwijającą się technologię, ale wiele zasad pozostaje niezmiennych – choć zyskujemy nowe narzędzia, które pozwalają nam je skuteczniej egzekwować. Przede wszystkim nasza dyscyplina pozostaje nauką: możemy mierzyć, badać i testować nasze działania. A na horyzoncie zawsze powinniśmy widzieć doświadczenie klienta i wartość, którą przekazujemy – bo to przekłada się na mierzalną sprzedaż.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]