6 lekcji od największych marketerów wszech czasów

Kto jest najsłynniejszym marketerem wszech czasów? Steve Jobs? Bill Gates? Lady Gaga? Richard Branson? Nie. W zamierzchłej przeszłości marketingu kryją się dużo bardziej spektakularne odkrycia, które nie zdezaktualizowały się z upływem czasu. Choć zmieniła się technologia marketingu, wciąż obowiązują nas zasady wypracowane na początku ubiegłego wieku: musimy dbać o doświadczenie klienta i jego emocje, testować i traktować marketing jako dyscyplinę naukową.


Internet Rzeczy dla Marketerów. Pobierz darmowego ebooka i dowiedz się, jak wykorzystać najnowsze technologie do zwiększenia sprzedaży i zaangażowania klientów


 

1. John R. Brinkley: stwórz własne mediummarketing-998561_640

Bio: John R. Brinkley był zwykłym lekarzem, przekonanym, że znalazł lekarstwo na impotencję. Jednak jak zakomunikować to odkrycie światu? Był rok 1923 i reklama dopiero raczkowała. Radio było traktowane jak publiczna biblioteka: nie nadawano tam reklam. John założył więc własną rozgłośnię radiową, w której między piosenkami country a czytaniami Biblii zachwalano jego produkt.

Wiemy dziś, że jego kuracja nie wyrugowała problemu męskiej niemocy (w końcu polegała na przeszczepie kozich jąder, to nie mogło się powieść), ale nasz bohater rozpoczął nową erę w dziejach marketingu – stworzył radio z reklamami.

Lekcja: Stwórz własne medium! Przekonanie Brinkleya współgra z dzisiejszymi trendami marketing inbound: własny kanał komunikacji, gdzie oprócz wartościowych dla odbiorców treści (nie upieramy się, że musi to być muzyka country i czytania biblijne) zawrzesz informacje o produkcie, daje Ci znaczącą przewagę nad konkurencją.

 

2. Helen Lansdowne: nie liczy się produkt, ale to, jak czuje się klient, kiedy go używa

Bio: Helen była pierwszą uznaną copywriterką – terytorium było przedtem zarezerwowane dla mężczyzn. W pracy kierowała się przekonaniem, że copy musi być wiarygodne. Zasłynęła hasłem “Skóra, którą kochasz dotykać”, reklamującym mydło Woodbury. Do tej pory mydło zachwalano głównie z uwagi na problem, które rozwiązuje i jego obiektywne właściwości, przedstawiane suchym językiem, kojarzącym się z apteką, a nie z przyjemnością. Przez to reklamy skłaniała od razu do skupienia na frustracji związanej z niedoskonałościami urody,

Lekcja: Spraw, by odbiorca poczuł się dobrze i komforotwo. Jednocześnie odwołuj się do zmysłów, do konkretnych doświadczeń. Zamiast wyliczenia obiektywnych cech produktu, skup się na tym, co czuje Twój klient.

Helen miała tę przewagę nad swoimi męskimi kolegami, że potrafiła lepiej wczuć się w sytuację swoich klientek. Dziś możesz posłużyć się ankietami, analityką czy testami, by to odkryć. Wykorzystuj te narzędzia!

 

3. Andre Citroen: koniec końców kampania musi się zwrócić

Bio: Andre Citroen, założyciel Citroena, miał wiele oryginalnych pomysłów marketingowych, m.in. był pierwszym producentem samochodów, który sponsorował wyścigi czy promował swoją fabrykę jako „najpiękniejszą w Europie”. Mierzył wyżej i zrealizował swoje wygórowane ambicje, zamieszczając podświetlane logo firmy na wieży Eiffela. Strategia okazała się obosieczna: choć zwiększyła świadomość marki, przyczyniła się do bankructwa firmy, która została zamknięta m.in. z powodu wysokich rachunków (oraz, niestety, pasji Andre do hazardu).

Lekcja: Kiedy projektujesz kampanię, zazwyczaj kłócą się w Tobie dwa głosy. Jeden to Don Draper, który tworzy zapierającą dech w piersiach koncepcję kreatywną. Drugi to człowiek-Excel, człowiek-dane, koleś z wykresami i tabelkami, który macha Ci przez oczami wyliczeniami.

Draper patrzy na niego pogardliwie, potrząsając lodem w szklaneczce z whisky. Ale ty powinieneś wziąć jego głos pod uwagę.

Miarą skuteczności kampanii nie jest jej atrakcyjność, lecz generowana przez nią sprzedaż czy mierzalny wzrost leadów/ subskrypcji. Stawiaj sobie mierzalne cele i rozliczaj się z nich. Potrzebujesz w sobie Mad Mana – to on dodaje unikalności i magii Twoim działaniom. Jednak jeśli oddasz mu kontrolę, doprowadzi Twoją firmę do upadku (a Ciebie – do alkoholizmu).

 

4. Seth Godin: marketing tylko za pozwoleniem

Bio: Przez jednych nazywany Paulo Coelho marketingu, przez innych – geniuszem. Był pionierem emarketingu i email marketingu; zawdzięczamy mu również pierwsze głosy sprzeciwu wobec agresywnego marketingu w sieci. To Seth zaczął walczyć o to, by marketerzy nie dostawali w sieci gorączki złota: z faktu, że email jest tani, nie wynika, że powinieneś zalać swoimi wiadomościami wszystkie osoby, których adresy znajdziesz w sieci.

Lekcja: Zasady proponowane przez Setha się nie zmieniły, choć zmieniły się media, do których powinniśmy zastosować tę zasadę. Czy mówimy o powiadomieniach push w aplikacji, o wiadomościach email czy wykorzystaniu beaconów w sklepie stacjonarnym – najważniejsza jest zgoda odbiorcy. Jak dowodzą badania, klienci nie mają problemów z śledzeniem ich zachowań w sieci, o ile są to o tym poinformowani, dzieje się to za ich zgodą, a w zamian otrzymują konkretną korzyść (np. spersonalizowane, dopasowane oferty czy zniżki dla zaangażowanych użytkowników).

Polecaliśmy Wam już blog Setha w poście o wartościowych źródłach wiedzy dla marketerów.

 

5. Claude Hopkins: reklama jest nauką

Bio: Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale to właśnie dzięki Hopkinsowi codzienne mycie zębów wydaje się nam dziś dość ważnym elementem codziennej higieny. Przed jego kampanią dla Pepsodentu higiena jamy ustnej wydawała się raczej fanaberią. Jednak Claude, przebijając się przez tony pism medycznych odkrył, że to osad powoduje zmianę koloru zębów i pokazał, jak używanie pasty pomaga się go pozbyć. Pokazał problem, wskazał rozwiązanie i zbudował nawyk.

Lekcja: Hopkins był skrajnym racjonalistą. Swoim copywriterom zlecał pisanie tekstów opartych o wskazanie powodu, dla których należy używać danego produktu i odwoływanie się do rozsądnej argumentacji. Dlatego też wierzył w zasadność oferowania próbek – klient powinien dokonać sam wyboru, mając jak najwięcej wiedzy. Współgra to z dzisiejszymi rozpoznaniami na temat niezależności klientów, którzy sami przechodzą nawet 90% procesu zakupowego i szukają nie nachalnych reklam, ale wiedzy, która pomoże im podjąć decyzję.

Hopkins wierzył też, że jedynym kryterium oceny jakości działań marketingowych jest sprzedaż. Reklama nie jest hazardową działalnością, w której na ślepo próbujemy różne metody. Marketer powinien działać jak naukowiec, starannie zbierający dane. Claude pokochałby pewnie systemy Marketing Automation!

 

In fact, marketing industry is currently6. David Ogilvy: testuj!

Bio: David Ogilvy studiował na Oxfordzie i został z niego wyrzucony w 1931 i nie miał ochoty kontynuować edukacji. Nie interesował go tytuł naukowy, ale efekty własnych działań. Zaczynał jako komiwojażer. Podobnie jak Lansdowne uważał, że musisz sam wierzyć w dany produkt, by móc go skutecznie reklamować. Na marginesie, Ogilvy miałby dobrą radę dla Citroena: „In the modern world of business, it is useless to be a creative, original thinker unless you can also sell what you create.” (cyt. za Matt D’alesioMarketing Profs),

Zasłynął z niezwykłej namiętności do testów, które uważał za podstawę marketingu.

Lekcja: „Nie przestawaj testować, a Twój marketing nie przestanie się ulepszać”, mawiał Ogilvy (cyt. za KISSmetrics). Testuj tak dużo elementów, jak tylko się da. Szczególną uwagę zwróć na tytuły i nagłówki: 80% Twoich odbiorców czyta tylko je.

 

W marketingu mamy może mody i dynamicznie rozwijającą się technologię, ale wiele zasad pozostaje niezmiennych – choć zyskujemy nowe narzędzia, które pozwalają nam je skuteczniej egzekwować. Przede wszystkim nasza dyscyplina pozostaje nauką: możemy mierzyć, badać i testować nasze działania. A na horyzoncie zawsze powinniśmy widzieć doświadczenie klienta i wartość, którą przekazujemy – bo to przekłada się na mierzalną sprzedaż.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.