6 najważniejszych porad na początek pracy z Marketing Automation

Popularność systemów Marketing Automation nieustannie rośnie, podobnie rośnie też grupa ich użytkowników. Narzędzia Marketing Automation, to obok zupełnie nowych możliwości, również nowe podejście do samego marketingu. Skuteczne ich wykorzystanie wymaga odpowiedniego podejścia do komunikacji z konsumentami, a wielu zaczynających spotyka podobne problemy. Korzystając z doświadczenia zebraliśmy kilka kluczowych porad dla każdego, kto zamierza rozpocząć pracę z Marketing Automation.

Małe i średnie firmy wchodzące do świata Marketing Automation najczęściej nie posiadają  bogatego zaplecza marketingowe i spotykają podobne problemy. Pierwsza najważniejsza rzecz to zmiana w myśleniu o komunikacji marketingowej, ponieważ Marketing Automation to nie tylko narzędzia to również nowa koncepcja. W zgodzie z nią skupiamy się na dostarczeniu potencjalnym i aktualnym klientom istotnych dla nich informacji, w czasie kiedy ich potrzebują i za pomocą optymalnego środka przekazu. Teoretycznie proste i łatwe do zrobienia. Natomiast często pojawia się pytanie jak poznać potrzeby klienta lub w jaki sposób dostarczyć treści i które z nich będą odpowiednie? Każdy gdzieś na początku przygody z Marketing Automation zadał sobie takie pytania. Poniżej kilka informacji, które pomogą rozwiać wątpliwości i w odpowiedni sposób podejść do automatyzacji marketingu i sprzedaży.

6 najważniejszych porad na początek pracy z Marketing Automation

1. Marketing i sprzedaż powinny się uzupełniać.

Jednym z fundamentów sukcesu w Marketing Automation jest połączenie pracy marketingu i sprzedaży. Najłatwiej jest to zrobić dając im wspólne środowisko pracy i ułatwiając komunikację. Sprzedaż powinna dokładnie wyjaśnić marketingowi przebieg procesu sprzedażowego. Dzięki temu będą mogli sprawdzić czy ich działania przekładają się lepszy przebieg sprzedaży i w efekcie zmierzą swoją skuteczność. Istnieją dwa sposoby osiągnięcia takiej sytuacji. Możemy zintegrować już wykorzystywany CRM z systemem Marketing Automation lub przenieść działania sprzedażowe do modułu CRM zawartego w Marketing Automation. Tak czy inaczej, pozwolimy obu działom na wymianę informacji i wspólną pracę.

2. Zasada małych kroków

Zgodnie z powiedzeniem „Nie od razu Kraków zbudowano.” pracę w nowym systemie zacznijmy od pierwszych małych kroków. W wypadku SALESmanago będzię to o tyle łatwiejsze, że każdy z klientów otrzymuje bezpłatny pakiet startowy i dedykowanego opiekuna, który wdroży pierwsze działania. W każdym razie dobrym pomysłem na początek będzie:

  • przeniesienie wysyłek e-Mail Marketingowych;
  • ustawienie prostych alertów sprzedażowych;
  • integracja skrzynek handlowców;
  • integracja formularzy kontaktowych;
  • przygotowanie i uruchomienie pierwszych autoresponderów.

Tych kilka rzeczy pozwoli lepiej zobaczyć możliwości zakupionego rozwiązania i dostarczy podstawowej wiedzy do budowania bardziej zaawansowanych kampanii.

3. Uważajmy na rutynę i efekt autopilota

Automatyzacja procesów pozwala zaoszczędzić wiele czasu potrzebnego na realizację mechanicznych czynności i poświęcić go na bardziej twórcze zadania. Jednak musimy uważać. Mimo dużych możliwości Marketing Automation to nadal po prostu narzędzia i raz stworzony proces może przestać poprawnie działać. Dlaczego? Najczęściej z powodu zmiana zewnętrznych. Dobrym przykładem może być automatyczny Lead Nurturing (program edukacji potencjalnych klientów) po uzupełnieniu formularza. Wystarczy, że ktoś z IT zmodyfikuje stronę WWW i zmieni sposób integracji formularza kontaktowego. System przestanie otrzymywać sygnał do rozpoczęcia działań i proces się zatrzyma. Dlatego warto raz na jakiś czas samemu przejść przez automatyczne kampanie i upewnić się, że wszystko jest ok.

4. Tylko odpowiednio stworzona kampania będzie skuteczna

Systemy Marketing Automation pozwalają identyfikować i monitorować zachowanie potencjalnych i aktualnych klientów. Tworząc nowe kampanie powinniśmy robić to tak, aby ich przebieg pozwalał lepiej poznać konsumenta. Prowadząc konsumenta przez kolejne etapy kampanii zadawajmy mu pytania, dawajmy możliwość wyboru i oferujmy dodatkowe materiały w zamian za informacje o nim. W ten sposób jego zachowanie i dokonywane wybory mówią nam o jego potrzebach oraz zainteresowaniach. Każda informacja pozyskana o konsumencie pozwoli lepiej dopasować dla niego treści i poznać czy jest już gotowy na kontakt ze sprzedawcą lub otrzymanie oferty. Budujmy kampanię tak, aby ich przebieg dał nam maksymalnie dużo informacji o każdym potencjalnym kliencie.

5. Odpowiednie zarządzanie treściami to klucz do sukcesu

Treść jest bardzo ważna, o ile nie najważniejsza, pod warunkiem odpowiedniego jej  wykorzystania. Dzisiaj konsument posiada inicjatywę przez dominującą część procesu zakupowego i sam poszukuje interesujących go informacji, najczęściej online. Po naszej stronie jest przygotowanie odpowiedniej treści. Takiej, która przyciągnie poszukującego konsumenta. Wszystko co oferujemy konsumentom ma swoją wartość i warto ją wykorzystać. Udostępniane treści podzielmy na minimum dwa rodzaje łatwo i trudniej dostępne. Pierwsze to wszystko co po prostu umieścimy na stronie WWW lub blogu. Druga grupa jest ważniejsza. Tutaj znajdą się e-booki, raporty, wyniki ankiet i inne materiały „premium”. W zamian za ich udostępnienie możemy i powinniśmy prosić o coś w zamian, na przykład adres e-mail lub numer telefonu. Zasada jest prosta im bardziej atrakcyjna i wartościowa treść tym więcej informacji możemy wymagać przed jej udostępnieniem. Po prostu wymieniamy się z potencjalnymi klientami na informacje cenne dla każdej ze stron.

6. Ciągłe testy i optymalizacja pomogą osiągać więcej

Nie ma procesów doskonałych i każdy można usprawnić. Dlatego warto stale testować i optymalizować nasze działania. SALESmanago Marketing Automation oferuje bogaty wybór raportów i statystyk dotyczących realizowanych działań i kontaktów dostępnych zarówno w wymiarze zbiorczym, jaki i indywidualnie per kontakt. Tak naprawdę wiemy wszystko o zachodzących procesach i zachowaniu osób, które biorą w nich udział. Warto te informacje wykorzystać do osiągania lepszych wyników.

Potrzebujesz pomocy przy korzystaniu  z Marketing Automation lub masz kilka pytań? Napisz do info@salesmanago.pl

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]