6 sposobów na utrzymanie efektywności email marketingu w dobie Mail Privacy Protection od Apple

 
 

Twierdzenia, jakoby Mail Privacy Protection, nowa funkcjonalność od Apple, miała na zawsze zmienić krajobraz email marketingu, są mocno przesadzone. Oczywiście, mamy do czynienia ze zmianą, jednak w rzeczywistości, w której klienci technologicznych gigantów żądają prawa do prywatności, tej zmiany można się było spodziewać. To po prostu kolejna oznaka pewnego trendu. I znamy więcej niż jeden sposób, aby na krok Apple odpowiedzieć.

 

Co wydarzyło się w świecie email marketingu. Znowu

 

Mail Privacy Protection, aktualizacja oferty Apple zapowiedziana po raz pierwszy 7 czerwca, stała się rzeczywistością. Po wdrożeniu funkcjonalności Apple Tracking Transparency, która efektywnie zakłóciła przepływ informacji w środowisku Mobile App Advertising, to już kolejny taki krok Apple.

 

Tym razem firma wywołała zamieszanie w świecie email marketingu, wprowadzając Mail Privacy Protection. Nowa funkcjonalność poważnie ograniczy użycie pikseli śledzących i ukryje adresy IP użytkowników przed marketerami.

 

Jak twierdzi Apple: “Mail Privacy Protection ukrywa twój adres IP, więc wysyłający nie jest w stanie połączyć go z inną twoją aktywnością w sieci ani określić twojej lokalizacji. Nie pozwala też wysyłającemu dowiedzieć się, czy i kiedy odbiorca otworzył jego wiadomość”.

 

Najprościej rzecz ujmując, konsumenci mają teraz więcej kontroli nad procesem śledzenia wiadomości. Mogą ten proces zablokować, a to sprawi, że bardzo trudno będzie oszacować, czy wiadomość w ogóle została otwarta, czy też wciąż czeka w skrzynce odbiorczej.

 

W październiku 2021 funkcjonalność dostępna jest dla użytkowników aplikacji Mail na iOS 15 i iPadOS 15. Dla użytkowników Macbooków zmiana przyjdzie wraz z debiutem systemu macOS Monterey.

 

Zanim przyjrzymy się zmianom w szczegółach, spróbujmy określić, ilu użytkowników prawdopodobnie skorzysta z nowej funkcjonalności.

 

Ilu użytkowników przyjmie Mail Privacy Protection

 

Litimus spodziewa się, że jedna trzecia iPhonów będzie wyposażona w iOS 15 w ciągu pierwszego tygodnia od premiery, 50% w ciągu miesiąca, 75% w ciągu 2 miesięcy, wreszcie 90% użytkowników będzie miało iOS 15 zainstalowany na swoich urządzeniach w ciągu 6 miesięcy od chwili dotarcia systemu na rynek. Dla systemu iPadOS 15 prognozy są bardzo podobne.

 

Biorąc pod uwagę fakt, że jest wysoce nieprawdopodobne, że użytkownik świadomie zrezygnuje z ochrony oferowanej przez nową funkcjonalność, należy oczekiwać, iż uczestnicy iOS 15 zaczną z niej korzystać praktycznie w 100%. Przewidywanie to bazuje również na popularności, jaką osiągnęła poprzednia, wspomniana już funkcjonalność App Tracking Transparency. Z badań Flurry Analytics wynika, że w USA korzysta z niej 96% użytkowników.

 

 Jak działa Mail Privacy Protection

 

Od teraz kiedy tylko użytkownik Apple otworzy aplikację Apple Mail, zobaczy ekran przedstawiający do wyboru dwie opcje: chroń aktywność skrzynki email oraz nie chroń aktywności skrzynki email. Żadna z tych opcji nie jest domyślnie zaznaczona. Ekran wygląda tak:

   

Oznacza to, że użytkownik musiałby świadomie wybrać opcję “Nie chroń aktywności skrzynki mailowej”. Taki wybór jest wysoce nieprawdopodobny, nikt zbyt chętnie nie mówi: nie, nie chcę, żeby moje dane były chronione.

 

Wraz z wyborem objęcia maili obsługiwanych przez aplikację ochroną, zmienia się ścieżka dotarcia wiadomości do użytkownika.

 

Od tej chwili włączenie Apple Mail inicjuje pobranie wiadomości email od dostawcy usługi mailowej na urządzenie użytkownika. W nieoznaczonych interwałach czasowych Apple będzie pobierać wszystkie zawarte w mailu obrazy i tworzyć ich kopie w Apple Privacy Cache. Apple zażąda od dostawcy usługi mailowej obrazów zawartych w emailu. Pomiędzy nimi będzie znajdował się m.in. piksel śledzący.

 

Jeśli użytkownik otworzy wiadomość, zainicjuje w ten sposób żądanie pobrania i wyświetlenia zawartych w mailu obrazów. Żądanie nie przyjdzie jednak od dostawcy usługi mailowej, tylko z Apple Cache. 

 

Tak więc zarówno IP użytkownika, faktyczne otwarcie maila, jak i czas takiego otwarcia pozostanie niewidoczny, tak długo, jak długo użytkownik pozostawi aplikację Apple Mail włączoną.

 

Na co wpłynie nowa funkcjonalność Apple

 

Otwarcia, czasy otwarcia, przekazywanie

 

Sygnały otwarcia przez użytkowników Apple zaliczą najprawdopodobniej drastyczne, fałszywe wzrosty. Do tej inflacji przyczynią się wszystkie adresy mailowe, od wszystkich dostawców, zarówno prywatne, jak i służbowe.

 

Przez to, jak Mail Privacy Protection działa, sygnały o czasach otwarcia również stracą swoją wiarygodność. Biorąc zaś pod uwagę fakt, że funkcjonalność blokuje śledzenie wiadomości, informacja o przekazaniu maila dalej nie będzie już dostępna. 

 

 Identyfikacja urządzeń użytkowników

 

Niedostępna będzie już też informacja o typie urządzenia, na jakim użytkownik otworzył email. W krótkiej perspektywie oznacza to przynajmniej, że liczbę urządzeń oznaczonych jako nieznane można będzie uznać za reprezentatywną dla użytkowników Apple.

 

Treści Live

 

Treści live pojawiają się w mailu, kiedy ten zostanie otwarty. Skoro czasy otwarcia nie stanowią już wiarygodnej informacji, treści takie jak wyniki sportowe na żywo będą już prawdopodobnie nieaktualne dla użytkowników Apple. Treści bazujące na lokalizacji użytkownika również na tym ucierpią.

 

6 sposobów na poradzenie sobie z funkcjonalnością Mail Privacy Protection

 

Dostosuj metody analizy maili

 

Najistotniejsza zmiana wynikać będzie prawdopodobnie z inflacji sygnałów otwarcia. Sygnały te nie będą już wiarygodną informacją. Dotychczas marketerzy szczególnie je cenili, miały bowiem największą częstotliwość pośród sygnałów zaangażowania klienta. Marki, dla których zaangażowanie jest ważniejsze, niż konwersja, szczególnie na tym ucierpią.

 

Aby oczyścić sobie pole do analiz, przygotuj listę klientów nieużywających sprzętu Apple. Posłużą jako grupa kontrolna w procesie szacowania ogólnej wydajności otwarć w tych obszarach, w których pozostaną one istotnym wskaźnikiem. 

 

W innych obszarach mądrze będzie dostosować do nowej sytuacji zakres poddawanych analizie wskaźników. Warto przyjrzeć się bliżej ilości rezygnacji z subskrypcji i zgłoszeń spam. Przydatne będzie nawet wyjście w ogóle poza metryki email i spojrzenie na zakupy offline, wizyty na stronie czy logowania do kont. 

 

Brak informacji o przesyłaniu maili dalej nie będzie miał pewnie aż tak zasadniczego wpływu, choć ucierpieć mogą na tym niektóre typy kampanii.

 

Zmień zasady zarządzania nieaktywnymi kontaktami i segmentacji opartej na aktywności

 

Otwarcia stanowią istotny wskaźnik dla algorytmów używanych przez dostawców usług email do śledzenie spamu. Wskaźnik ten musi utrzymywać się na wysokim poziomie, jeśli nie chcesz tam właśnie ze swoimi wiadomościami trafić. Stosowane do tej pory w tym celu kampanie ożywiające zaangażowanie lub ponawianie próśb o zgodę na wysyłanie materiałów, stosowane w celu odfiltrowania niezaangażowanych kontaktów, nie pomogą w tej sytuacji, tak samo, jak różnicowanie kampanii na podstawie danych z otwarć i kliknięć. Nie zaangażowani klienci i tak staną się częścią inflacyjnego balona. Wciąż można jednak ustalić użytkowników nieaktywnych w ogóle lub od bardzo długiego czasu. Do nich wciąż warto kierować takie kampanie.

 

Kiedy już oszacujesz nowy przelicznik zaangażowania, porównaj obecny, bazujący na otwarciach model z modelem nowym. W ten sposób ustalisz nowe progi inicjacji kampanii ożywiających zaangażowanie lub ponawiających prośby o zgodę na wysyłanie materiałów. 

 

Choć wspomniane wyżej metryki takie jak zakupy offline, wizyty na stronie czy logowania do kont nie dadzą ci bezpośredniego wglądu w statystyki dostarczalności, to wciąż będą sygnałem o większej częstotliwości niż same tylko kliki. Dostarczalność prawdopodobnie nieco spadnie, ponieważ zarządzanie nieaktywnymi kontaktami nastręczy nieco komplikacji. W tej sytuacji możesz rozważyć zatrudnienie specjalisty w celu monitorowania tego wskaźnika w długim okresie.

 

Jeśli stosujesz Send Time Optimization, przygotuj się na fałszywe sygnały

 

Send Time Optimization (STO), używane w celu wyznaczenia najlepszej pory na wysyłanie wiadomości email na podstawie dotychczasowego zachowania klienta, zaczną teraz generować fałszywe sygnały, przynajmniej w krótkiej perspektywie. Sygnały pojawiać się zaczną najprawdopodobniej w ciągu kilku godzin, najwyżej dni, od chwili dostarczenia. Jeśli nie używasz STO, mądrze będzie wstrzymać się ze wdrożeniem tych narzędzi, aż ich twórcy zdobędą dostateczną ilość danych do poprawienia algorytmów tak, aby były w stanie wyliczyć na nowo optymalny czas wysyłki w oparciu o kliknięcia i inne zachowania klientów.

 

Zmień kryteria w procesie optymalizacji tematu maila

 

Skupianie się na otwarciach w celu wyłonienia zwycięzcy testów A/B nigdy nie było szczególnie mądre. Związek otwarć z konwersją zawsze był luźny, otwarcia były jednak sygnałem o najwyższej częstotliwości wśród mogących stanowić kryterium dla testów.

 

Sygnałem o częstotliwości mniejszej, jednak silniej powiązanym z konwersją, są kliknięcia.

 

Rozważ celowość umieszczania zawartości live w mailach

 

Jeśli używasz funkcjonalności live content, niewiele możesz poradzić na to, że użytkownicy Apple otrzymywać będą nieaktualne informacje. Skoro Apple nie wspiera już systemowo live content, warto przyjrzeć się generowanemu przez nie ROI i dokonać oceny, czy wysiłek wciąż się opłaca.

 

Czy nowa sytuacja ma jakieś plusy?

 

Jednym ze zbawiennych skutków wprowadzenia przez Apple nowej funkcjonalności, jaki od razu przychodzi do głowy, jest zakończenie ery wskaźnika otwarć jako uniwersalnego wskaźnika i odpowiedzi na wszystko. Sytuacja skłoni marketerów do skupienia się na głębszych sygnałach o mniejszej częstotliwości jak kliknięcia czy konwersje, bezpośrednio powiązanych z sukcesem firmy. 

 

Inną pozytywną konsekwencją może być zwrot w kierunku bardziej proklienckiego podejścia, czyli dostarczania głębiej spersonalizowanych treści i budowania silniejszych relacji z marką.

 

Nowa funkcjonalność od Apple to tak naprawdę żadna nowość, tylko część trendu dostarczania użytkownikom rozwiązań zabezpieczających ich dane. Odpowiedź technologicznych gigantów na potrzeby ich klientów. My musimy, po raz kolejny, się dostosować. Po prostu.
Jeśli chcesz dostarczać swoim klientom bardziej spersonalizowane, angażujące treści, pobierz demo SALESmanago i oceń rozległe możliwości, jakie oferuje hiperspersonalizowana, wielokanałowa komunikacja.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]