6 strategii pozwalających zbudować trwałą współpracę pomiędzy sprzedażą i marketingiem

Działy marketingu i sprzedaży często pracują zupełnie samodzielnie. To duży błąd ponieważ każdy z nich zupełnie inaczej kontaktuje się z potencjalnymi klientami. Z drugiej strony mają one przed sobą wspólny cel, czyli uzyskanie wysokiej sprzedaży i zapewnienie dobrej kondycji firmy. Dopiero połączenie ich wysiłków w jednym spójnym procesie pozwala w pełni wykorzystać ich potencjał i skutecznie obsługiwać kontakty od momentu ich pozyskania do sprzedaży i późniejszej lojalizacji.

Przedstawiamy 6 praktycznych strategii, które pozwolą połączyć wysiłki obu działów i uzyskać lepsze wyniki.

1. Zbudowanie wspólnego procesu marketingowo-sprzedażowy

Często w firmie mamy do czynienia z procesem sprzedażowym, który zaczyna się w chwili przekazania kontaktu do działu sprzedaży i kończy się w momencie sfinalizowania transakcji. Tymczasem warto stworzyć zintegrowany proces, który połączy oba działy i obsługę kontaktu od momentu, w którym pojawia się w firmie. Następnie trwa poprzez działania edukacyjne i sprzedażowe,a kończy się na obsłudze po sprzedażowej i budowie trwałych relacji z pozyskanymi klientami. Czyli ich lojalizacji i przekształcenia w adwokatów marki.

2. Komunikowanie się we wspólnym języku

Coś wyjątkowo oczywistego, jednak nadal nie zawsze stosowanego. Jeśli chcemy zbudować współpracę pomiędzy dwoma działami to musimy upewnić się, że rozmawiają jednym językiem. Co to znaczy? Przede wszystkim definicje! Dla obu działów potencjalny klient powinien oznaczać to samo. Doprowadzić do takiego porozumienia jest bardzo łatwo. Wystarczy, że zaczniemy ze sobą rozmawiać. Proste pytanie: „Kogo uważacie za dobrego potencjalnego klienta i co możemy zrobić aby go dostarczyć?” zupełnie zmieni relacje wewnątrz firmy i ułatwi wspólną pracę. Wspólne definicje i wskaźniki są kluczowe dla skutecznej współpracy.

3. Ujednolicenie działań operacyjnych

Często bywa tak, że marketing realizuje kampanie promocyjne w zupełnie innym kierunku niż prowadzą działania sprzedażowe. Jeśli chcemy skutecznie działać to musimy dopilnować aby działania marketingowe znajdowały kontynuację w działaniach sprzedażowych. Dlatego dobrym pomysłem jest tworzenie wspólnych planów i prowadzenie wspólnych spotkań minimum raz w miesiącu.

4. Zbudowanie prostego procesu raportowania

Marketing potrzebuje informacji, czy generowane kontakty są odpowiedniej jakości w momencie gdy trafiają do sprzedawcy. Dlatego w odpowiedzi na pytanie: „Czy lead był dobry?” wystarczy proste „tak” lub „nie”. Samo raportowanie możemy rozegrać na poziomie modułu CRM, wiadomości e-mail, sms czy krótkiej rozmowy. Tak prosta informacja pozwoli marketingowi poprawić sposób pozyskiwania i przygotowywania kontaktów oraz w wypadku źle przekazanych kontaktów umożliwi ich ponowne włączenie w działania marketingowe i proces Lead Nurturing.

5. Ujednolicenie sposobu mierzenia rezultatów

Jeśli oba działy rozliczane są na podstawie tego samego wskaźnika np. liczby zawartych transakcji to w naturalny sposób dążą do uzyskania tego samego celu i pracują skuteczniej razem. Jednym z częściej pojawiających się błędów jest rozliczanie sprzedaży za wielkość sprzedaży (kwotę całkowitą na dany okres), a działu marketingu z ilości zawartych transakcji. Pozornie zbieżny cel ale mierzony w różny sposób będzie powodować tarcia na linii marketing-sprzedaż.

6. Zbudowanie wspólnego szacunku i zaufania

Nie możemy mówić o prawdziwej współpracy dopóki oba działy nie docenią wzajemnej pracy i nie zrozumieją obowiązków jakie na nich spoczywają. Tak naprawdę budowa współpracy powinna zacząć się od określenia wspólnych celów i wartości. Jeśli oba działy uwierzą, że działają wspólnie mając dokładnie ten sam zestaw celów do osiągnięcia to w oczywisty sposób zaczną się wspierać. Kluczem jest regularna i szczera komunikacja. Jednakże zbudowanie je po latach braku współpracy może być wyjątkowo trudne. W trudnej sytuacji warto zacząć od małych kroków, prostej wymiany spostrzeżeń i podkreślaniu wspólnych sukcesów. Działając powoli i regularnie w końcu uzyskamy oczekiwany efekt.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]