Efekty jakie jesteśmy w stanie osiągać z systemami Marketing Automation bardzo zależą od tego jak wykorzystujemy samo narzędzie i jego możliwości. Jeśli chcemy uzyskać jak najwięcej na wdrożeniu nowego rozwiązania potrzebujemy odpowiedniego specjalisty do jego obsługi. Tylko łącząc dobre narzędzie z dobrym pracownikiem będziemy w stanie uzyskać satysfakcjonujące wyniki.
Systemy Marketing Automation wykorzystywane są w USA od około 14 lat. Mimo to, jedynie 25% firm wykorzystuje ich pełen potencjał. Jest jeden z dowodów, na to że systemy Marketing Automation bez ludzi to jedynie ciekawa technologia ze wspaniałymi możliwościami. To ludzie i ich umiejętności sprawiają, że technologia zaczyna pracować na naszą korzyść, a firma zaczyna realnie zarabiać na nowym rozwiązaniu.
Czego powinniśmy szukać u specjalisty ds. Marketing Automation?
1. Nastawienie na klienta
Dzisiaj wszystko kręci się wokół konsumenta. Przy dużej konkurencji rynek jest kierowany właśnie przez konsumentów, którzy coraz świadomej poruszają się wśród ofert dokonując ich porównania i analizy. Najczęściej wybierają tych dostawców, którzy najlepiej się z nimi komunikują i dostarczą najlepiej dobranej oferty do ich indywidualnych potrzeb. Marketing Automation skupia się na personalizacji i dopasowaniu każdego możliwego kontaktu z konsumentem. Specjalista ds. Marketing Automation powinien bez trudu „wchodzić w buty” konsumenta i przy planowaniu każdego działania zadać sobie pytanie: „Co ja bym chciał dostać w tym momencie? lub Co by mnie przekonało?”. Łącząc empatie z analizą skuteczności działań osiągniemy lepsze wyniki. W końcu Marketing Automation skupia się na dostarczeniu odbiorcy tego co tak naprawdę potrzebuje, a każdy z nas jest takim odbiorcą.
2. Kreatywność
Ta umiejętność jest poszukiwana u każdego marketera i w tym wypadku, również jest potrzebna. Mimo, że sama nazwa sugeruje coś automatycznego, mechanicznego i nie kojarzy się z kreatywnością, to w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Systemy Marketing Automation to przede wszystkim narzędzia, które oferują bardzo bogate możliwości tworzenia i prowadzenia kampanii marketingowo-sprzedażowy przy wykorzystaniu jednego lub wielu kanałów komunikacji. Możliwości konfiguracji automatycznych wiadomości, wykorzystywanych personalizacji, dopasowywania treści i udostępniania ich w wybranym kanale komunikacji i odpowiednim czasie są praktycznie nieograniczone. Kreatywna osoba może podejść do tego na zasadzie: Co bym chiał/a pokazać osobie, która zainteresowała się moją firmą, kiedy i jak? Następnie z dostępnych możliwości zbuduje mechanizmy, które będą odpowiednio reagowały na zachowanie potencjalnych klientów. Na przykład jeśli potencjalny klient często interesuje się stroną WWW i wiadomościami e-mail z ofertą (naliczony wysoki scoring), a właśnie odwiedził cennik, to chciałbym żeby został szybko połączony z Call Center lub otrzymał rabat mailem. Teraz zostanie jej tylko ustawienie odpowiednich reguł i takie działania będą się odbywać automatycznie.
3. Zmysł sprzedaży
Działania marketingowe i sprzedażowe przenikają się nawzajem. Dobry marketer jest chociaż po części sprzedawcą, tak jaki i dobry sprzedawcy ma w sobie coś z marketera. Systemy Marketing Automation łączą pracę działów marketingu i sprzedaży. Dlatego osoba, która będzie się zajmować automatyzacją marketingu i sprzedaży powinna rozumieć potrzeby obu obszarów i łączyć je w jeden spójny proces. Dzięki niej marketing i sprzedaż zaczną współpracować i wykorzystywać wspólną wiedzę i doświadczenie do doskonalenia własnej pracy i optymalizacji przychodów. To jeszcze nie wszystko. Dzisiaj najważniejsze w marketingu są treści, które przyciągają konsumentów. Dlatego tak popularne są określenia content marketing czy inbound marketing. Jednak, każdą treść musimy odpowiednio sprzedać.
4. Tworzenie i dystrybucja treści
Marketing napędzany jest treścią. Dlatego marketer powinien potrafić tworzyć ciekawe treści lub współpracować z ich twórcami. Dla specjalisty ds. Marketing Automation ważniejsze od samego stworzenia treści będzie jej odpowiednia dystrybucja i udostępnianie. Dobry specjalista będzie w stanie odpowiednio „wycenić” udostępnianą treść. Jeśli udostępniamy coś wartościowego, na przykład e-book, wyniki raportu czy inne opracowanie to powinniśmy w zamian poprosić o adres e-mail lub bardziej szczegółowe dane zachowując równowagę pomiędzy wartością treści i danych o które prosimy. Nie ma nic gorszego niż udostępnienie fajnej rzeczy zupełnie za darmo i zmarnowanie okazji na pozyskanie nowych kontaktów
5. Ciekawość i chęć eksperymentowania
Do odważnych świat należy. W systemach Marketing Automation stwierdzenie „nie da się” nie istnieje, pozostaje tylko pytanie: jak? Marketing automation to nie tylko automatyzacja przebiegu kampanii, to również bardzo rozbudowane narzędzie pozwalają szybko i dokładnie testować, badać, wdrażać nowe marketingowe pomysły. Marketing to tak naprawdę ciągłe próbowanie czegoś nowego, ponoszenie porażek i zwycięstw. Nieustanie próbujemy, uczymy się i wybieramy to co najlepsze. System Marketing Automation pozwala to wszystko gromadzić w formie procesów, których wyniki możemy skutecznie porównywać.
6. Technologiczne IQ – swoboda w wykorzystaniu technologii
Trudna w zdefiniowaniu umiejętność. Myśląc o specjaliście w Marketing Automation powinniśmy szukać osoby, która dobrze się czuje w systemach komputerowych, łatwo pojmuje sposób ich działania. Lubi wykorzystywać różne narzędzia w pracy, budować w nich logiczne, przyczynowo-skutkowe procesy. Taka umiejętność pozwoli zapełnić lukę pomiędzy tym co chcemy zrobić i tym jak to możemy zrobić. Sam marketing, dzięki takiemu bardziej naukowemu podejściu zyska na skuteczności i rzetelności. W marketing automation wszystkie akcje marketingowe i sprzedażowe budowane są w formie procesów, które na trwałe pozostają w firmie budując realną wartość przedsiębiorstwa. Powstaje typowe marketingowe know-how, które pozostanie w firmie na zawsze.
Podsumowanie
Specjalista ds. Marketing Automation, to wzór nowoczesnego marketera, który łączy w sobie umiejętność tworzenia i opowiadania historii wokół produktu ze zdolnością do analizy i wykorzystania danych do ciągłego poprawiania swoich działań. Połączenie narzędzia Marketing Automation i odpowiedniego specjalisty sprawia, że dział marketingu zaczyna budować prawdziwą wartość w firmie i staje się partnerem procesu sprzedażowego. Pomaga on sprzedawcom, przygotowując w kompletnych procesach marketingowych potencjalnych klientów i dostarczając ich do działu sprzedaży w odpowiednim momencie i odpowiednią wiedzą.