6 umiejętności niezbędnych współczesnemu marketerowi

Dyskutując o marketingu często skupiamy się na narzędziach i ich możliwościach. Z drugiej strony każde narzędzie jest tak dobre jak osoba, która się nim posługuje. W związku z tym, aby zapewnić sobie odpowiednie wyniki w marketingu, potrzebujemy najlepszych narzędzi i odpowiednich specjalistów do ich obsługi, którzy będą potrafili wykorzystać ich pełen potencjał. Jakie umiejętności powinien posiadać marketer doskonały?

W niniejszym artykule skupimy się na umiejętnościach potrzebnych marketerom w działaniach z zakresu cyfrowego marketingu. Dzięki nowoczesnym narzędziom takim jaki Marketing Automation marketerzy zyskali możliwość realnego wpływu na generowaną w firmie wielkość przychodu. Jednocześnie stając się prawdziwym partnerem procesu sprzedażowego zaczyna budować trwałą wartość firmy w formie wiedzy gromadzonej w procesach marketingowych. Sama możliwość jednak nie wystarczy, oprócz niej potrzebny jest zestaw określonych umiejętności, które powinien posiadać dział marketingu.

1. Analityka prowadzonych działań

Prawdopodobnie najważniejsza umiejętność każdego marketera. Jeśli potrafimy zmierzyć jakie efekty przyniosły konkretne działania marketingowe, czyli ile przychodu wygenerowały, to wiemy czy nasza praca jest rentowna. SALESmanago Marketing Automation gromadzi informacje o przebiegu całego procesu marketingowo-sprzedażowego w większości kanałów komunikacji. Dzięki temu otrzymujemy ogromną ilość danych. Wiemy jak zachowuje się i na co reaguje każdy z pozyskanych kontaktów. Wykorzystując tą wiedzę możemy w prosty sposób określić, które działania doprowadziły daną osobę do decyzji zakupowej, czyli która inwestycja marketingowa przyniosła firmie przychód. Równolegle dowiemy się co nie działa i nie ma generuje nowego przychodu, więc będziemy mogli zrezygnować z nierentownych działań i skupić się na tych rzeczywiście opłacalnych. Trzeba zaznaczyć, że potrzebujemy wszystkich statystyk marketingowych, same dane dotyczące ruchu na stronie WWW nie wystarczą. Potrzebować będziemy danych dotyczących zachowania kontaktów na stronie WWW, social media, blogu, e-mail marketing, aplikacjach mobilnych i wiadomościach SMS i VMS. Z im większej ilości punktów styku z konsumentem pozyskamy informacje, tym lepiej dla nas.

Marketer, którego zadanie będzie analiza danych powinien:

  • znać, różne narzędzia analityczne i umieć je obsługiwać;
  • monitorować wszystkie etapy lejka sprzedażowego oraz całego cyklu zakupowego;
  • umieć odnaleźć wartościowe parametry pozwalające podejmować odpowiednie decyzje.

2. Marketing mobilny

Wykorzystanie marketingowego potencjału urządzeń mobilnych to jeden z częściej wymienianych trendów w 2014 roku. Dzisiaj marketing mobilny to nie tylko wiadomości SMS, a przede wszystkim aplikacje mobilne, geolokalizacji i m-commerce. Konsumencie wykorzystują bardzo różnorodne urządzenia mobilne. Tak samo jak w wypadku różnych przeglądarek internetowych i klientów pocztowych, każde z nich w inny sposób czyta i wyświetla strony WWW oraz wiadomości e-mail. Nie chodzi tylko o rozmiar, czy rozdzielczość wyświetlanych treści. Całość musi być responsywna, ponieważ użytkownicy mają inne wymagania, gdy korzystają z myszki i klawiatury lub ekranu dotykowego.

Należy wiedzieć:

  • jak zachowują się użytkownicy urządzeń mobilnych;
  • czym różni się aplikacja mobilna od responsywnego designu;
  • jak działać na rzecz pozyskiwania kontaktów, stymulowania konwersji i zakupu.

3. Marketing Automation

Jedną z podstawowych informacji dla każdego marketera jest to, że Marketing Automation to znacznie więcej niż automatyczna wysyłka wiadomości e-mail w reakcji na zachowanie kontaktów. Najważniejsza nie jest automatyzacja działań tylko personalizacja komunikacji. Możliwości systemów Marketing Automation dotyczą praktycznie wszystkich kanałów komunikacji marketingowej. Dzięki niemu identyfikujemy i monitorujemy zachowanie potencjalnych klientów, gromadząc w ten sposób informacje o ich zainteresowaniach i potrzebach. Następnie używamy ich do personalizacji komunikacji, tak aby wysyłana treści była dopasowana do pełnego profilu adresata, a nie tylko informacji pozostawionej w formularzu zapisu. Dodatkowo, mimo że często mówimy o ścieżkach zakupowych, to tak naprawdę rzadko kiedy mają one postać liniowego procesu. Wyłania się z tego całkiem rozbudowany proces budowy relacji i stopniowej konwersji i lojalizacji pozyskiwanych kontaktów.

Dlatego marketer odpowiedzialny za Marketing Automation powinnien:

  • w planowaniu działań skupiać się na potrzebach konsumenta;
  • rozumieć wagę interakcji z potencjalnym klientem na każdy etapie procesu zakupowego;
  • rozumieć wielokanałowe podejście do automatyzacji komunikacji, która odbywa się w  ramach punktów styku, a nie w wyizolowanych kanałach.

4. e-Mail Marketing

Wiadomość e-mail to nadal najpopularniejszy sposób wysyłania informacji do konsumentów. Tkwi w nim dużo większy potencjał, niż wysyłka klasycznego newslettera lub ogólnej oferty promocyjnej. Email Marketing to kolejny punkt styku z potencjalnym klientem. Wraz z Marketing Automation możemy dokładnie sprawdzić jak zareagował na wiadomość odbiorca i co potem robił na stronie WWW. Z drugiej strony system pozwala dynamicznie dopasowywać i personalizować każdą wiadomość pod kątem indywidualnego odbiorcy. Wiadomość e-mail może być wysyłana jednorazowo, cyklicznie, po aktualizacji profilu klienta lub w reakcji na jakieś jego zachowanie.

Wiadomość e-mail to też, dobry sposób na kontakt z potencjalnymi klientami na wczesnych etapach procesu zakupowego. Skutecznie zastępuję mało pożądane na początku spotkania i telefony.  Dodatkowa zaleta to bardzo proste określenie wskaźnika ROI dla realizowanych wysyłek  i łatwy monitoring ich efektywności.

W obszarze e-Mail Marketingu potrzeba:

  • rozróżniać i umieć wykorzystać takie formy wiadomości e-mail jak Lead Nurturing, wiadomości transakcyjne lub newsletter;
  • wiedzieć co to rezygnacja z wysyłek, CTR, SPAM i potrafić odpowiednio reagować;
  • wiedzieć jak wykorzystać wiadomości e-mail do optymalizacji przebiegu procesu zakupowego w firmie.

5. Content Marketing

Wiadomości e-mail, strony WWW, blogi czy social media nie będą działać bez treści. Dlatego treść jest jednym z najważniejszych elementów marketingu. Content marketing, czyli zarządzanie i tworzenie treści marketingowych to fundament każdej akcji i koncepcji marketingowej. Jednak to nie tylko produkcja odpowiednich atrakcyjnych treści ale przede wszystkim skuteczne nim zarządzanie. Treść powinna być odpowiednio udostępniana, pozycjonowana, ponownie używana i monitorowana. Tak, aby przynosiła firmie konkretne korzyści. Szczególnie dzisiaj, kiedy to konsumenci aktywnie poszukują ofert, a odpowiednio dostępna treść to najlepszy sposób na przyciągnięcie ich do naszej firmy.

W Content Marketingu ważne jest:

  • dobra organizacja i planowanie procesu tworzenia i udostępnia treści;
  • utrzymanie spójnego języka we wszystkich komunikatach;
  • prowadzenie spójnej komunikacji we wszystkich wykorzystywanych kanałach marketingowych.

6. Social Media

Marketing społecznościowy cieszy się rosnąca popularnością. Jeśli tylko nasi potencjalni klienci korzystają z różnego rodzaju portali, to również my powinniśmy być tam obecni. Każdy z portali posiada odmienny charakter i przeznaczenie. Podobnie różnią się jego użytkownicy. Dlatego warto rozważnie wybrać portal, na którym chcemy zaznaczyć swoją obecność.

W social media warto:

  • poznać konsumentów i sposób w jaki chcą dokonywać interakcji online;
  • posiadać wiedzę o różnych portalach społecznościowych, ich przeznaczeniu i możliwości wykorzystania;
  • posiadać rozbudowane zdolności interpersonalne.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]