60% Europejczyków zmieniło na stałe swoje nawyki zakupowe w skutek COVID-19

 
 

Globalna pandemia COVID-19 zmieniła diametralnie nasze życie, zarówno w wymiarze społecznym, jak również ekonomicznym. Dla wielu Europejczyków nagłe zamknięcie sklepów wywołało konieczność zaprzyjaźnienia się z zakupami online. W porównaniu z rokiem poprzednim, wartość rynku eCommerce wzrosła o 12,7%, osiągając wynik 717 mld euro. Pojawia się pytanie – co zmieniło się z perspektywy e-sklepu?

Nagłe zamknięcie tradycyjnych sklepów, wymuszone pandemią COVID-19 wprawiło miliony Europejczyków w szok związany z brakiem możliwości kontynuowania swoich “normalnych” nawyków zakupowych. Chcąc zakupić określone towary, musieli skierować uwagę i kieszenie w stronę internetu. Sprzedaż online wzrosła o 15% od kwietnia do lipca 2020 r. Przy dużej liczbie nowych e-kupujących i zwiększonym popycie, eCommerce musiał dostosować się do ich potrzeb i preferencji. W tym artykule zestawiliśmy najważniejsze trendy, które zmieniły sposób funkcjonowania eCommerce w czasie pandemii.

 

Brak potrzeby interakcji z człowiekiem

 

W świecie popandemiczego handlu detalicznego, konsumenci są bardziej skoncentrowani na pozyskaniu wszystkiego czego potrzebują w jak najkrótszym czasie i przy minimalnym kontakcie z innymi ludźmi. Nie ma już potrzeby interakcji między pracownikami, a kupującymi. Z badania przeprowadzonego przez Capterra wynika, że około jedna czwarta obecnie e-kupujących będzie nadal dokonywała zakupów  w formie cyfrowej nawet po kryzysie. Wywnioskowano tak, z uwagi na fakt, że 22% respondentów decyduje się na zakup online artykułów, które zawsze pozyskiwali w sklepach stacjonarnych, a 10% planuje unikać tradycyjnych sklepów ze względu na ryzyko zarażenia. Trend ten jest poważny do tego stopnia, że giganci sklepowi, tacy jak Walmart, a w Polsce Biedronka czy Lidl, wdrażają kasy samoobsługowe z możliwością dokontwania płatności bezdotykowych.

 

Spadek ilości branż “wyłącznie stacjonarnych”

 

W związku z tym, że podczas pandemii prawie wszyscy wybierają zakupy online zamiast tradycyjnych, wiele firm musiało rozpocząć sprzedaż online – w obecnych realiach nie ma miejsca dla firm “wyłącznie stacjonarnych” (lub “przeważnie stacjonarnych”). Na przykładzie rynku zoologicznego – 70% właścicieli psów i kotów rzadziej robi zakupy w sklepach stacjonarnych, a 65% wybiera sklepy internetowe jako jedyny sposób na zapewnienie zwierzętom jedzenia. W oparciu o dane zebrane przez Statista, w związku z zamknięciem wielu lokalnych sklepów, wzrosła internetowa sprzedaż towarów FMCG. Dotyczy to głównie sprzedaży e-papierosów (118%), środków czystości (103%) oraz artykułów spożywczych (77%).

 

“Cali i zdrowi”

 

Lipcowe badanie Bizrate Insights pokazało główne powody, dla których konsumenci decydują się na zakupy online. Większość klientów (60%) czuje się bezpieczniej kupując drogą internetową. Inne popularne odpowiedzi to: “Produkty, których potrzebowałem/am, były niedostępne w sklepie” (21%) lub “Nie mogę wyjść z domu” z 14%.

 

Kup teraz, zapłać później

 

Czas pandemii zmusił sklepy do ciągłego opracowywania nowych rozwiązań, aby jeszcze bardziej zbliżyć się do swoich klientów. Jedną z nich jest dotychczas niezbyt popularna opcja “Kup teraz, zapłać później”, która pozwala użytkownikom płacić za zamówienia online na raty w przeciągu tygodnia, miesiąca, a nawet roku. Firma Gannon wdrożyła tę opcję już w listopadzie, ale potwierdziła, że zainteresowanie nią podwoiło się w czasie pandemii. Dodatkowo podkreślili, że klienci wybierający tę formę płatności wydają więcej pięniędzy niż inni. Sytuacja na świecie była prawdziwym boomem dla firm oferujących usługi zakupów w systemie ratalnym. Klienci, którzy wybierają tę opcję, zaciągają niewielką pożyczkę na sfinansowanie zakupu, którą spłacają w określonym okresie.

 

Zakupy w zagranicznych sklepach

 

Na podstawie Raportu Europe 2020: eCommerce Region Report widzimy zależność pomiędzy narodowością konsumentów, a wybieranym przez nich rodzajem sklepów internetowych. W większości krajów europejskich klienci decydują się na zakupy w witrynach krajowych np. Holandia (95%), czy Polska (94%). Pojawiają się jednak wyjątki w postaci stosunkowo małych państw, takch jak Malta, czy Cypr, gdzie internetowi kupujący wybierają najczęściej zagraniczne strony (96% i 95%). Obywatele tych krajów zostali zmuszeni do zakupów za granicą, głównie z powodu niezbyt rozwiniętego rodzimego rynku eCommerce. Bez tradycyjnej sprzedaży stacjonarnej musieli szukać produktów tam, gdzie są one dostępne. W krajach, w których rynek eCommerce jest dobrze prosperujący, taka tendencja nie występuje.

 

Więcej zamówień z dużą ilością produktów

96% Europejczyków kupuje on-line, ale pandemia zmieniła również miesięczną ilość kupowanych przez nich produktów. Miesięczna liczba zamówień zawierających 6-10 produktów wzrosła z 10 do 17%, a 11-20 produktów – podwoiła się.

marketing automation

marketing automation

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]