7 porad dla copywritera. Czyli jak tworzyć lepsze treści marketingowe.

Wiele razy wspominaliśmy o znaczeniu treści oraz jej jakości w marketingu. Samo stworzenie treści to dopiero początek. Drugim krokiem jest jej dopracowanie. Dlatego dzisiaj skupimy się na pracy copywritera oraz każdego odpowiedzialnego za treści w firmie.  Edycja treści jest bardzo ważna, ponieważ pozwala uniknąć negatywnego wpływu błędów w przekazie na skuteczność marketingu. Podpowiadamy jak edytować, aby uzyskać najlepsze rezultaty.

Każdy błąd zmniejsza skuteczność treści, a w skrajnych przypadkach może wywołać spadek przychodów w firmie. Szczególnie kiedy zniesmaczeni klienci zwrócą się ku naszej konkurencji. Nikt nie ma ochoty na rozszyfrowanie najeżonego błędami tekstu, więc jako odbiorcy zamiast marnować czas poszukamy czegoś lepiej napisanego i łatwiejszego w odbiorze. Sama tematyka może być ciekawa ale treść musi być przyjemna w odbiorze. Edytując i poprawiając powinniśmy uważać. O ile w wypadku publikacji online (strona WWW, blog, social media) możemy szybko poprawić błędy to w wypadku mediów drukowanych nie jest to już możliwe. Przekonała się o tym jedna z codziennych gazet kiedy czytelnicy przy śniadaniu spotkali się poniższym artykułem.

Podobnych wpadek jest oczywiście znacznie więcej. Jeszcze dwa przykłady:

W każdym z tych wypadków zabrakło odpowiedniej edycji i sprawdzenia tekstu przez publikacją. Jeśli chcemy uniknąć takich błędów i tworzyć lepsze treści to warto wykorzystać poniższe porady/triki w codziennej pracy.

1. Ujednolić wygląd tworzonych treści

Określając styl tworzonych w firmie treści najważniejsza jest konsekwencja. Spójny sposób formatowania wszystkich tekstów może zadziałać podobnie jak logo. Warto stworzyć jednolite standardy, tak aby różne formy treści przybierały ten sam format. Niektóre firmy tworzą własny styl. W jego ramach gromadzą typowe słowa, zwroty i standard ich zapisu. W takim „podręczniku” możemy umieścić słowa pożądane w nagłówkach i tematach. Dzięki temu tworzone treści staną się cechą charakterystyczną dla firmy, chociażby od strony graficznej.

2. Sprawdzaj czytając na głos

Po napisaniu dowolnego tekstu najczęściej sprawdzamy go czytając raz jeszcze. W 99% przypadków robimy to w pamięci. Jeśli wskoczymy na następny poziom i będziemy czytać na głos to wyłapiemy więcej błędów i przekonamy się czy nasz tekst dobrze brzmi. Co jest wbrew pozorom bardzo ważne.

3. Uważaj na objętość treści

Zdolność koncentracji u odbiorców jest teraz wyjątkowo krótka. Dzisiaj chłoniemy więcej informacji i szybciej niż kiedykolwiek. Dlatego jeśli chcemy się przebić przez szum wiadomości nasz komunikat musi być maksymalnie zwięzły i konkretny. Poprawiając tekst usuwajmy zbędne słowa i pilnujmy jasności przekazu.

4. Przeczytaj raz jeszcze opublikowany materiał

Praca copywriter’a nie kończy się na przycisku „publikuj”. Nawet najdokładniejsze sprawdzenie tekstu przed publikacją nie daje 100% skuteczności. Patrząc „świeżym okiem” złapiemy błędy, które umknęły nam wcześniej. Trzeba pamiętać, że na to pozwala tylko cyfrowa publikacja. Jeśli puścimy coś do druku to już nie damy rady tego poprawić.

5. Nie bądź własnym copywriterem

Jeśli nie ma innej możliwości lepiej samemu sprawdzić i zatwierdzić własny tekst niż w ogóle to pominąć.  Jednak spojrzenie kogoś innego pozwoli tak naprawdę zweryfikować napisany tekst i wychwycić większą liczbę błędów. W sytuacji, w której musimy sami weryfikować nasze teksty dobrym pomysłem będzie odłożenie ich na kilka dni i dopiero po pewnym czasie sprawdzenie. Dzięki temu podejdziemy do tekstu z większym dystansem.

6. Przeczytaj przygotowany tekst od końca do początku

Nasz umysł lubi chodzić na skrót. Dlatego jeśli czytam „standardowo” dokonuje on pewnych uproszczeń, szczególnie jeśli dobrze znamy tekst. Czytanie od końca zmusi umysł do większej koncentracji i ułatwi znalezienie takich błędów jak: interpunkcja, podwójne lub dodatkowe słowa.

Jednym ze wspomnianych uproszczeń jest czytanie całego słowa od razu, zamiast każdej z liter po kolei. Oto dowód:

” Zdognie z najwoymszi baniadami perzporawdzomyni na Uwinetyesice Cmabrigde nie ma zenacznia kojnoleć ltier pzry zpiasie dengao sołwa. Nwajżanszie jset, aby prieszwa i otatsnia lteria błya na siwom mijsecu. Ptzosałoe mgoą być w niaedziłe i w dszalym cąigu nie pwinono to sawrztać polbemórw ze zozumierniem tksetu. Dzijee się tak datgelo, że nie czamyty wyszistkch lteir w sołwie, lcez cłae sołwa od rzau”

7. Obejrzyj cały tekst z dystansu

Na koniec spójrz na gotowy tekst całościowo. Zadaj sobie pytanie:

  • czy dobrze wygląda;
  • czy jeśli było 5 powodów to rzeczywiście wymienione jest 5;
  • czy odnośniki działają.

Sprawdzenie tych elementów pozwoli nam się upewnić, że czytelnik zobaczy to co chcieliśmy mu pokazać.

Na koniec fajny przykład celowego wykorzystania błędów w treści reklamy:

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]